Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Det er nå rukket å gå to nær to og et halvt år siden 15. mars 2019 – dagen da Tesla lanserte Model Y på et arrangement i Los Angeles. På folkemunne er dette den nær perfekte elbilen for det norske markedet, og vi har endelig fått smake så mye på bilen at vi kan si noe om forhåpningene vil bli innfridd. For tidlig en fredag morgen fikk vi nemlig tekstmeldingen vi har ventet på i disse nær 2,5 årene.
- Bilen er klar til henting.
Så hva er det som gjør bilen så spesiell, og som har skrudd forventningene så til de grader i taket? Det som gjør at tusenvis av kunder har tastet kode og klar for en bil de aldri har sett?
Svaret er nok å finne i forventningene om at bilen leverer på det samme som den nære slektningen Model 3, men i tillegg byr på mer plass, mer SUV, bedre bakkeklaring, og forhåpentligvis fortsatt god effektivitet, rekkevidde og gode ytelser.
Model Y ser ikke bare ut til å tilfredsstille på de fleste punktene, men rett og slett på alle.

Ikke Berlin – enda
I utgangspunktet skulle de norske og andre europeiske bilene blitt produsert på den nye fabrikken i Berlin, og bilene skulle få de nye battericellene av typen 4680 som Tesla har snakket så mye om.
Denne fabrikken er av forskjellige årsaker blitt noe forsinket, som slike prosjekter stort sett alltid blir. Dermed blir også de europeisk bygde Model Y forsinket tilsvarende, men den enes død, den andres brød.
I det kinesiske markedet har det vært store svingninger den siste tiden, noe som har gitt Tesla en overkapasitet. Denne kapasiteten har de nå brukt til å demme opp for den manglende produksjonen i Berlin.

Tesla blir kina-bil
Dette har også medført at bilene foreløpig ikke har kommet med de nye batteriene, men har de samme battericellene (2170) som Model 3 har.
For den ihuga Tesla-entusiasten legger dette naturligvis en demper på festen, men for den vanlige mannen i gata betyr dette lite eller ingen ting.
Det er først og fremst i produksjonsfasen de nye og større cellene utgjør en større forskjell, ettersom det trengs færre celler for å pakke et komplett batteri. Dermed forenkles også prosessen.

Formfaktoren
De som aldri har sett en Model Y kan lett forveksle den med en Model 3, for her er det ikke kastet bort verken tid eller penger på ny design og fornying. Ikke ved første øyekast, men sannheten er at det er en bil med helt nye proporsjoner.
Den er 4,75 meter, noe som er 18 centimeter lenger enn Model 3. I tillegg er den fire centimeter bredere, og den har en bakkeklaring på 16,4 centimeter.
Dette er utvendige dimensjoner som er spot-on for det store volumet av dagens bilkunder, men den største overraskelsen får vi først når vi begynner å åpne dører og luker. For innenfor 4,7 meter tror jeg aldri jeg har sett en mer praktisk personbil med mer plass, uten at vi begir oss inn på konverterte varebiler som har fått innmontert et knippe seter.
I baksetet har du en bredde på 135 centimeter mellom bakdørene. Kjekt å vite for deg som skal ha inn barnestoler. Det er forøvrig kun to Isofix fester, et på hver side i baksetet, men ingen foran.

Stor oversikt: Sjekk bagasjeplassen i de nye elbilene
Store volum
Bagasjerommet er gedigent, og om du legger ned alle seterygger skal du ifølge Tesla ha 2.158 liter å fylle. Men selv uten å legge ned seteryggene har du et særdeles anstendig bagasjerom. Når du løfter opp gulvplaten åpenbarer det seg ytterligere et stort rom som er på størrelse med hele bagasjerommet vi finner i de mindre bilene. Og sånn fortsetter det. For du har to gulvluker å åpne, og hver av dem byr på mer plass.
Men det stopper ikke der.
Også Model Y har den besnærende frunken under panseret, et lagringsom alt for mange elbilprodusenter velger å se overse. Selv i den mindre Model 3 er dette stort, til tross for at det ble noe mindre da bilen ble utstyrt med varmepumpe for en tid tilbake. Da måtte frunken vike litt av plassen.
I Model Y er frunken gedigen, selv om også denne har varmepumpe som standard. Frunken er både dyp og bred. Dessverre er ikke Tesla gode på å dele verken tekniske data eller andre spesifikasjoner, så det eksakte volumet har vi foreløpig ikke. Men det står ikke på plassen. Man skal likevel være litt våken på at lastekapasiteten i vekt ikke er all verden. For med en lasteevne på 390 kg, der mye går bort til passasjerer, bør du tenke deg om hvorvidt du har nok igjen å gå på.

Bak rattet
Vel plassert bak rattet kjenner vi oss igjen. Alt er møblert som i Model 3. Det tradisjonelle rattet, fravær av knapper, dekorlisten i tre, og den midtstilte skjermen på dashbordet.
Midtkonsollen har fått en litt annen form, rett og slett fordi det plassen tillater det, og heldigvis har Tesla videreført fraværet av svart pianolakk. I stedet bruker de matte materialer som ikke gir gjenskinn eller blir tilgriset med fingermerker, uansett hvor mye du spriter hendene.
De har også tatt med seg noe så enkelt som induksjonsladerne for to mobiltelefoner, som plasseres pent vendt oppover i fremkant av midtkonsollen. Godt synlig, forbilledlig og genialt enkelt.
Og bare så det er sagt, Model Y har det samme heftige stereoanlegget som Model 3, men formen på kupéen gjør at det til og med låter enda litt bedre.
Sittestillingen er derimot veldig forskjellig. Riktignok er setene de samme, dessverre. De er for korte, og vil garantert bli oppdatert på sikt. For dette er noe Tesla erkjenner at de må forbedre, men her er de plassert en god del høyere enn i Model 3, og du får en mye mer oppreist og naturlig sittestilling.
Men denne ekstra sittehøyden er ikke bare godt for de som sitter foran. Også baksetepassasjerene vil nyte godt av dette, for i Model 3 kunne man fort ende opp med knærne under haka, om man er av den lange typen. Dette har fått en langt mer naturlig løsning i Model Y, ettersom det er rom for å montere setene høyere.

På veien
Vi rakk ikke engang komme oss ut av servicehallen der vi hentet bilen før vi kjente positive signaler. For Model Y har fått en kort rattutveksling. Vi måtte stoppe og prøve, og du har akkurat en runde i hver retning, før det butter. To runder, og du har fullt utslag fra ene siden til andre.
Vel ute på veien ble våre antagelser bekreftet, for styringen er svært responsiv og direkte. Det liker vi, spesielt i en bil som defineres som SUV, og dessverre ofte har en litt sæggete styrefølelse, om du forstår. Hvis ikke, spør ungdommen. De kan forklare.
Model Y har en god bakkeklaring på 16,4 centimeter. Dette er ikke bare kjekt for fremkommeligheten, men har normalt også en positiv effekt på komforten. For med lav bakkeklaring følger ofte kort fjæringsvei. Bilene blir ofte stive og stumpete, noe mange kan mene Model 3 har fått kjenne på. På den annen side kan en lengre fjæringsvei ofte resultere i litt mer duving og krenging, noe som heller ikke er ønskelig.

Hyundai Kona ypper seg på billig-Tesla
Tesla har rett og slett funnet en god gylden middelvei i Model Y, for bilen kan fortsatt kjøres svært aktivt, uten at man føler seg usikker på kontakten mellom hjul og asfalt.
Ikke duver eller krenger den heller. Her kommer det en del smak og behag inn i bildet, men i våre øyne er den nær optimalt satt opp for en slik bil å være. Vi tok den også med over noen kjente traverser, der særlig bakhjulene ofte sliter med feste under provokasjon. Model Y bestod testen med glans.
Det er noe nesten irriterende perfekt hvordan Tesla har klart å blande inn sportslige egenskaper, uten at det går på bekostning av komforten. Det er denne balansen vi ønsker å se hver gang vi setter oss inn og starter en ny bil. Når de i tillegg kommer fra en bil med en SUVs formfaktor, så er det bare å ta av seg hatten.
Se flere bilder her:
Effektiviteten
Tesla har lagt sin sjel i å være effektive, både med tanke på forbruk, rekkevidde og ladehastighet. I tillegg er de kjent for å by på heftige ytelser, og Model Y er intet unntak. Bilen vi kjører er en Long Range, som betyr to elmotorer – som gir firehjulsdrift – og et batteri på 76 kWh netto anvendelig kapasitet. Brutto er kapasiteten oppunder 83 kWh.
Nå har vi foreløpig kun hatt bilen en periode for prøvekjøring, så vi kommer tilbake til både rekkevidde og ladetest så snart vi har bilen en lengre periode. Den oppgitte rekkevidden er likevel en god indikator, en rekkevidde som etter WLTP-normen er oppgitt til 507 kilometer, vel og merke med 19-toms hjul. Vår testbil stod på 255/40 R20, mest for å være fotogen.
Uten at kjøringen vår var representabel for en forbrukstest, lå forbruket likevel godt under 2 kWh på mila hele veien. At det skal være mulig å komme ned på rundt 1,6 kWh med normal kjøring anser vi absolutt som sannsynlig.

Batteriets dommedag
Så er det noe som heter «shit in, shit out», og motsatt. I likhet med Model 3, har Model Y et batteri som gjerne leverer høy effekt fra seg, noe som er bra for ytelsene, men også kan ta høy effekt tilbake under lading. Derfor er bilen oppgitt å gjøre sprinten til 100 km/t unna på 5 sekunder, og den skal kunne lades opp igjen med en toppeffekt på 250 kW, når forholdene er optimale for dette. Og med dette begynner nettet å snøre seg sammen.
Oppsummert
Den leverer på plass, rekkevidde, ladehastighet og kjøreegenskaper. I bedømmingen av nye Model Y er det fristende å hente en lignelse fra James May, en av de tidligere programlederne i Top Gear, med klengenavnet Captain Slow.
For sikkert ti år siden, eller mer, dro han frem en påstand om at dersom det bare skulle finnes én eneste bilmodell i hele verden, så måtte det være en VW Golf. Og han fikk støtte av salgstallene, som befester Golf som en av verdens mest solgte biler.
Med elektrifiseringen åpner de aller fleste bilprodusentene et nytt kapittel i boka.
Kan det være at Model Y er den ene bilen som treffer innertieren så spot-on at den overtar rollen i det nye bilmarkedet?

Det skal vi se nærmere på veldig snart, men førsteinntrykket er intet annet en svært positivt. Det svekker ikke saken at bilen har en gunstig inngangspris.
For en Model Y Long Range starter på 549.142 kroner, når leveringsomkostninger og vrakpant tas med. Tradisjonen tro leverer Tesla bilene stort sett fullspekket, der premium interiør og lydanlegg er standard. Det samme er panorama glasstaket, og det Tesla nå kaller Autosteer og Traffic Aware Cruise Control.

Klar seier i el-SUV trippeltest
Det eneste testbilen hadde fått av tillegg var 20-toms hjul og en blå metallic farge som koster ekstra. Testbilen er derfor priset til 577.642 kroner, inkludert de samme tilleggene.
Dette er enormt mye bil for pengene, og vi kan ikke avskrive Model Y som et av markedets beste kjøp.
PS. Om det holder hele veien til toppen kan du lese her på Elbil24 i morgen, torsdag, der vi har sammenlignet Model Y med tre av dens sterkeste konkurrenter.
Tekniske spesifikasjoner
Tesla Model Y Long Range | |
Motor | 2 x elektrisk |
Effekt: | 462 hk |
Dreiemoment: | 527 Nm. |
Drivhjul: | 4 |
0-100 km/t: | 5 sekunder |
Toppfart: | 217 km/t |
Batteritype: | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 76 kWh netto |
Ombordlader (AC): | 11 kW |
Hurtiglading (DC): | 250 kW |
Ladestandard: | DCC |
Rekkevidde (WLTP) | 507 km |
L x B x H (mm): | 4750 x 1920 x 1624 |
Akselavstand (mm): | 2890 |
Bakkeklaring (mm): | 164 |
Dekkdimensjon: | 255/45 R20 |
Bagasjerom: | max 2158 liter |
Hengervekt: | 1.600 kg. |
Taklast: | 75 kg |
Pris fra kr.: | 549.142 (inkl omkost.) |
Pris testbil: | 577.642 (inkl omkost.) |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.