Økt nyttelast på Tesla Model Y

Tesla Model Y får etterlengtet forbedring

Blir plutselig blant de beste i klassen.

FOLKETS FAVORITT 2022: Tesla Model Y fikk 20 prosent av stemmene til det norske folk, og er dermed en suveren vinner av leser-avstemningen i Årets Bil 2022. Video: Hans Arne Vedlog / Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Nylig publiserte vi en stor oversikt over nyttelasten på 48 populære elbilmodeller, her på Elbil24. Der kunne vi avsløre at det var svært stor forskjell på hvor mye last bilene er godkjente for, og det henger ikke alltid sammen med størrelsen på bilen.

Bilens nyttelast er altså alt av vekt bilen kan bære, i tillegg til egenvekten og vekten av føreren. Her medregnes alt av last, både inni bilen og det du eventuelt måtte ha på taket.

Beskjeden nyttelast for Tesla

Ta for eksempel Tesla Model Y, som er blant elbilene som tilbyr mest bagasjeplass - uansett klasse, er også en av dem som er godkjent for minst nyttelast, bare 315 kilo, når vekten av føreren er trukket fra. Da har Statens vegvesen tatt utgangspunkt i at fører veier 75 kilo. Veier føreren derimot 100 kilo, blir maksimal nyttelast inkludert passasjerer redusert med 25 kilo, til 290 kilo.

Fyller du bilen med fire voksne passasjerer, vil du i mange tilfeller oppleve at du har nådd grensen for nyttelasten, og vel så det. Bagasje kan du i så fall bare glemme.

På den andre enden av skalaen finner vi Norges mest solgte bil i 2020, Audi e-tron, som kan skilte med nyttelast på bortimot det dobbelte. Hele oversikten finner du her (krever medlemskap).

HAV AV PLASS: Tesla Model Y har rikelig med plass i kupeen og byr på klasseledende bagasjeplass, men har så langt ikke vært godkjent for særlig mye nyttelast. Det har det blitt en endring på. Foto: Fred Magne Skillebæk
HAV AV PLASS: Tesla Model Y har rikelig med plass i kupeen og byr på klasseledende bagasjeplass, men har så langt ikke vært godkjent for særlig mye nyttelast. Det har det blitt en endring på. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Stor endring fra 17. februar

Mange har hatt nyttelasten som et stort ankepunkt mot Tesla Model Y, men før jul ble det varslet at 2022-modellene ville bli godkjent for langt mer nyttelast. Nå blir dette bekreftet av kjøretøyopplysningene hos Statens vegvesen. Det var Teknisk Ukeblad som omtalte endringen først.

Hos Statens vegvesen kommer det fram at Tesla Model Y registert etter 17. februar har blitt godkjent for langt høyere totalvekt enn biler registrert før denne datoen.

De nye bilene veier omtrent det samme som tidligere, men nyttelasten er økt med rundt 245 kilo, til hele 560 kilo. Det er altså snakk om en betydelig økning, som fører Model Y opp blant de elbilene på markedet som er godkjent for mest nyttelast.

Spekulerer i årsakene

Tesla har ikke ønsket å kommentere endringen, så hva som har blitt gjort for å øke nyttelasten, er foreløpig bare spekulasjoner. Påstander om at det var gjort endringer på bremsene, skal være tilbakevist. Ifølge Teknisk Ukeblad er en mulig forklaring at bilene har fått en oppgradert batteripakke med større kapasitet.

Når rekkevidden måles i henhold til WLTP-kravene, spiller nyttelasten en rolle. Lav nyttelast betyr lengre rekkevidde, og med økt batterikapasitet kan nyttelasten økes - uten at rekkevidden blir skadelidende i forhold til tidligere WLTP-tall. Rekkevidden har faktisk økt - fra 507 til 533 kilometer.

Det er med andre ord ikke sikkert de nye bilene er konstruert annerledes - utover at de har fått økt batterikapasitet, men inntil videre blir dette bare spekulasjoner.

Du finner alt om nyttelast og tillatt totalvekt på nær sagt alle aktuelle elbiler på det norske markedet, i saken under. Der får du også vite hva du risikerer dersom du bryter grensene for nyttelast.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.