Norges-lansering:

Tesla Model Y kommer allerede i august

Nettsidene er endret, og de første bilene triller snart inn i landet.

Tesla Model Y kommer allerede i august
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Det har lenge vært snakk om Tesla Model Y, som må anses å være den virkelige Norges-modellen fra selskapet. Dette til tross for at Model 3 virkelig har fortsatt å sparke fra seg, og så langt er den mest registrerte bilen så langt i år.

Dersom Tesla nå kan levere ut et så stort volum av Model Y som markedet etterspør, kan Tesla ende opp med å eie de to øverste plassene på salgsstatistikken når året er omme.

For mens Model 3 er en lav sedan, dog med god plass, er Model Y en mer høyreist kompakt-SUV. Det er mot slike biler markedet har dreid de siste årene, og det er ventet at Model Y vil skape vel så stor interesse som Model 3.

Produseres i Shanghai

Bilene som nå kommer tidligere enn antatt er produsert på Teslas fabrikk i Shanghai. Det var først antatt at de bilene for det europeiske markedet ikke ville komme før neste år, når fabrikken i Berlin stod ferdig og produksjonen var i gang. Denne har derimot blitt noe forsinket, samtidig som det kinesiske markedet har vært volatilt.

Det ser dermed ut til at Tesla har snudd seg rundt, og satt i gang produksjon for Europa også fra Shanghai.

Kompakt-SUV: Tesla Model Y er på en måte en mer høyreist og oppblåst utgave av Model 3. FotoTesla
Kompakt-SUV: Tesla Model Y er på en måte en mer høyreist og oppblåst utgave av Model 3. FotoTesla Vis mer

Det skal også sies at alle tre fabrikkene skal være produsenter for det globale markedet, så oppfatningen om at det kun er den europeiske fabrikken som produsere for Europa står til dels for fall. Det er også sagt at bilene som kommer til Norge og resten av Europa skulle ha de nye battericellene, med navnet 4680, gitt av fysisk omkrets og høyde av cellene. Ettersom bilene kommer allerede nå, vil det etter alt å dømme sitte andre celler i de første bilene. Fabrikken i Kina har også produsert batterier med en annen batterikjemi, men hva de norske bilene vil bestå av er ikke kommunisert.

Long Range og Performance

Bilen som kommer først er Model Y Long Range. Det betyr to motorer og firehjulsdrift, og det betyr lang rekkevidde og gode ytelser. Oppgitt rekkevidde er 505 kilometer, sprinten til 100 km/t skal ta bare 5,1 sekunder, og toppfarten skal være 217 km/t.

Tesla har allerede åpnet konfiguratoren på de norske nettsidene. Her står også Performance-utgaven oppført, med litt bedre ytelser, og litt kortere rekkevidde.

Det er derimot sagt at det er Long Range som kommer først, så hva leveringstid på Performance vil være kjenner vi ikke til.

En Long Range er oppgitt å koste fra kr. 534.900 kroner, pluss valgfri lakk og hjul, mens en Performance er satt til 589.900 kroner. Her er det bare fargen som kan påvirke prisen ytterligere, ettersom 21-toms hjul er standard.

Slik vi har forstått det vil Tesla nå invitere de som allerede har lagt inn en påbegynt bestilling til å ferdigstille denne, dersom de vil ha noen av de tidlige bilene. Antagelig vil etterspørselen overgå leveringsevne en god stund til, så gjenstår det å se hvor stor båten fra Kina vil være, når den legger til kai i Norge om noen uker.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer