(Elbil24):
Rett før jul var det en åpen og ærlig Elon Musk som pustet lettet ut over tiden som hadde gått. Ærligheten bunnet ut i det han kalte produksjonshelvetet, og at Tesla hadde vært dager unna en konkurs. Så kom tredje kvartal i 2018, og smilet var igjen på plass.
Nå er han ærlig igjen. De tunge tider er ikke over, og Tesla har fortsatt en humpete vei foran seg.

Tesla bygger ladere i byene
Men det handler i stor grad om det økonomiske. Et av resultatene er at de nå har skrudd opp prisene for lading på superladerene. Dette i tillegg til at han varslet en nedbemanning på 7 prosent, av en stab på tilammen 43.500 ansatte.
Velter ingen lass
Prisingen for lading på Teslas eget ladenett har for noen vært gratis, og vil være det til evig tid. Andre kunder har gjennom et såkalt referanseprogram fått delvis gratis lading, mens også dette nå er kuttet. Alle nye kunder hos Tesla skal nå betale for lading.
Dette skjer samtidig som prisen også går opp.
Frem til nylig kostet det 1,40 kroner per kWh lading. Denne prisen ble 17. januar endret til 1,86 kroner for kilowatt-timen, med noen avvik.
*Oppdatering: Tesla Norge melder 22. januar at de har satt prisen noe ned igjen, til kr. 1,70 / kWh. Dette etter tilbakemelding fra deres eiere.
Topris system
Tesla i Norge bekrefter at det med noen unntak blir et differensiert prisbilde, men med et veldig lite avvik fra de oppførte 1,86 kronene. Dersom du som kunde ønsker å vite eksakt hva ladingen vil koste kan du få dette opp i displayet på bilen ved å planlegge ruten på bilens navigasjonssystem. Da dukker den neste laderen opp, og du får oppgitt prisen på nettopp denne laderen.

Den beste ladingen skjer hjemme
Det skal legges til at selv med denne prisoppgangen er Tesla fortsatt blant de rimeligste alternativene.
Foreløpig er det noen ladere som tilbyr gratis lading i innføringsperioden, mens Ionity har satt en engangspris på sine ladere for en periode på 80 kroner.
Etter at Audi tilkjennegjorde sine ladepriser på kr. 3,20 per minutt for sin nye infrastruktur, som deriblant inkluderer Ionity, så vil 1,86 kroner per kWh fortsatt være å anse som rimelig.
Sperreavgift
Samtidig er det mange som gleder seg over bøtesystemet som er innført. Er du ferdig ladet, og ikke fjerner bilen, så må du betale en såkalt sperreavgift.
Denne ble innført utelukkende for at kunder med fulladet bil ikke skal bli stående til de har spist ferdig middagen, eller lignende.

Får vi endelig oppgitt riktig forbruk og rekkevidde?
Avgiften trer først i kraft dersom 50 prosent eller mer av plassene er opptatt, og trer i kraft fra 5 minutter etter at bilen er ferdig ladet.
I Norge er denne prisen satt til kr. 4,05, så sant ikke alle andre plasser er opptatt. Da stiger prisen til kr. 8,10.
Dette er en avgift vi tipper de fleste elbilister faktisk ønsker velkommen, spesielt de som har stått og ventet på å få avsted biler som allerede er fulladet.
Vi kjenner til at flere ladetilbydere vurderer tilsvarende systemer.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.