Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Vi i Elbil24 får stadig henvendelser og spørsmål om så mangt. Sakene som omhandler statistikk er intet unntak, for hvorfor viser den så store forskjeller fra den ene måneden til den andre for eksakt samme modell?
Eksempelvis var Tesla Model 3 den elbil-modellen det ble registrert overlegent flest eksemplarer av i mars. Hele 2168 nye eksemplarer fant veien til norske eiere, langt over dobbelt så mange som nummer to på lista, som var Volkswagen ID.4.
En måned senere er Tesla helt ute av topplista.
Vi må faktisk helt ned til plass nummer 46 for å finne Tesla Model 3, som ble registrert i skarve fire eksemplarer i april.

Her er topplista for april
Enkel forklaring
Det kan kanskje virke underlig at Norges mest populære bil den ene måneden er fullstendig borte måneden etter. Forklaringen er imidlertid enkel.
- Tesla jobber i kvartalsmessige sykluser, altså tre og tre måneder om gangen. Biler som skal til Norge produseres primært i California, og på fabrikken har man et system der biler som skal til én region produseres til visse tidspunkter i hvert kvartal, sier kommunikasjonssjef Even Roland hos Tesla Norge, til Elbil24.
Biler som skal til Norge ankommer gjerne i store kvanta på ett eller flere store lasteskip, og blir deretter videretransportert til de stedene der bilene skal utleveres til kundene
- For vår del betyr det at det alltid være flere registreringer mot slutten av et kvartal, enn i starten, sier Roland, og legger til at registreringstallene derfor er ventet å øke igjen mot slutten av mai.

Oppdatert: Alle de 44 nye elbilene vi venter til Norge i år
Vanlig at biler kommer i bolker
At biler kommer i bolker, gjelder imidlertid ikke bare Tesla. På samme måte kom for eksempel et stort parti Volkswagen ID.4 til landet i april, noe som gjorde den til en overlegen «vinner» den måneden, med 1824 nyregistreringer hos Statens vegvesen.
Nylig kom også det første store partiet med mer enn 1000 Ford Mustang Mach-E til Drammen havn. Dette er en bil mange nordmenn har bestilt, og de siste dagene har de første kundene fått bilene sine. Dermed kan vi forvente at bilen vil ligge høyt på listene når april-regnskapet skal gjøres opp.
For statistikken vi leser hver eneste måned er ikke en statistikk over ordreinnganger, men antall registreringer av de respektive modellene.

Her ankommer 1000 biler mange nordmenn har ventet lenge på
- Det er viktig å skille mellom bestillinger og registreringer hos Statens vegvesen. Det er først når året er omme, at vi kan si noe sikkert om hvem som har hatt suksess og hvem som ikke har lykkes, sier redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Elbil24.
Han legger til at ketchup-effekten blir ekstra stor når det kommer en båtlast med helt nye modeller, der alle er bortbestilt og skal registreres umiddelbart.
Stor interesse for «billig-Tesla»
I Tesla-leiren er i hvert fall optimismen stor. Nylig kuttet de innstegsprisen på Tesla Model 3 til 349.900 kroner, noe som er 80.000 kroner billigere enn hva samme bil kostet så sent som i oktober i fjor.
- Interessen for Model 3 Standard Range har vært betydelig etter prisnedsettelsen. Vi opplever nå også en klar økning i interessen fra kunder som ellers ville sett på mer kompakte og enklere elbiler, avslutter Roald.
Hvordan bilen måler seg mot Hyundai Kona, kan du lese mer om under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.