Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Elbil24 kunne i mars i fjor avsløre at Tesla endret strategi ved også å montere superladere i byene, ikke bare mellom byene for å sikre lading under kjøring på lange distanser.
Den gang kunne vi informere om at selskapet skulle sette opp ladere i Oslo sentrum, nærmere bestemt i Ibsenkvartalet.
Nå kan vi igjen fortelle at selskapet skal sette opp nye ladere, og ikke bare på én lokasjon, men på ytterligere tre lokasjoner. Nyheten kom for en dag i forbindelse med utrullingen av en ny kartoppdatering, som finner sted denne uken.

Elbil24 avlsører: Nå får Oslo sin aller første superlader
Opptrapping
Som tidligere omtalt har Tesla nå passert sine første 1.000 ladestolper i Norge, fordelt på over 70 lokasjoner. Den gang ble det kjent at utbyggingen virkelig skulle trappes opp, og Tesla gjorde det kjent at de fra da av kun skulle sette opp såkalte V3 ladere når nye ladere skulle settes opp. Dette gjelder med andre ord også for de nye laderne som kommer i Oslo.
V3-laderne utmerker seg ved å kunne levere opp til 250 kW ladeeffekt, til de bilene som kan ta imot såpass.
Dette er spesielt viktig i områder der det ferdes mye biler. Ikke bare blir ventetiden kort for den som står og lader, men man får igjennom mange biler på kortere tid, noe som hindrer kødannelse.
Med V3-laderne er det dessuten slutt på å velge ladere etter hvor det står andre biler. Med disse fordeles ikke kapasiteten lenger ut til en stolpe der to biler må dele kapasiteten. Du kan med andre ord velge den pistolen som passer deg best rent praktisk.
Tesla kaller den første utrullingen av superladere for City Supercharging, noe som i utgangspunktet er et prøveprosjekt med tanke på elbilister og bileiere som bor i urbane strøk.

Lader med svimlende 1.645 km/t
Hvor?
Foruten stasjonen i Ibsen-kvartalet, som åpner nå i andre kvartal i år, skal de tre nye stasjonene opp på Ullevål, Skøyen og Lysaker. Åpningen for disse tre er satt til første kvartal 2022, og blir altså å finne i det oppdaterte kartet fra og med slutten av denne uken.
Tesla er som kjent alene om å kunne lade på disse laderne, enn så lenge, selv om selskapet har gjort det klart at de slipper til andre merker som vil inngå et samarbeid. Samtidig kan de med en Tesla lade på ladere fra andre operatører, noe som gjør at Tesla-eierne har et klart fortrinn med tanke på antall tilgjengelige ladere for deres biler.
Med laderen i Honningsvåg, som åpner i år, vil nettverket for første gang fullstendig dekke strekningen fra Nordkapp til Lindesnes, forteller Tesla.
De som har Tesla vil nok uansett søke til en av Teslas superladere, ettersom det gir en prisfordel. Per i dag tar Tesla 2,57 kroner per kWt, noe som fremstår som billigere og billigere etter hvert som konkurrerende ladeoperatører skrur opp sine priser.
Dersom en bil har et forbruk på 2 kWt på mila, og differansen er 2 kroner per kWt, blir brått forskjellen hele 4 kroner per kjørte mil.
Prisdifferansen er med andre ord ikke uinteressant, og nå kommer også lokasjonene på løpende bånd.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.