Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Tesla har i lang tid slitt med sin verkstedkapasitet og lange ventelister.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Så ille har det vært, at selve Teslasjefen selv, Elon Musk, var i Norge tidligere i år, i et forsøk på å løse opp knuten.
For nettopp ventetiden på verkstedtime og service har fått flere til å velge en annen produsent når de vurderer elbil.
Også nåværende kunder frustrert seg over ventetiden, noe som diskuteres flittig på forskjellige fora.
Dette har Tesla nå tatt til seg og rydder opp. De mener de, ved hjelp av utvidelser og en ny appfunkjson, har barbert ventetiden med opptil 14 uker.
For Tesla har det vært viktig å få ryddet opp i dette,ettersom det har kommet et stort antall Model 3, og etterhvert kommer også Model Y.
Nytt verksted
En av grunnene til at ventetiden skal være redusert er åpningen av det nye verkstedet K100, som har fått sitt navn etter adressen, Karihaugveien 100.

Flest klager og dårligst tilfredshet
Tesla har tatt over Posten Bring sin gamle logistikkterminal og har fylt de omlag 3000 kvadratmeterne med løftebukker og verkstedmedarbeidere.
K100 skal nå være Europas største Teslaverksted, og det fjerde i rekken i Oslo-området.
Årsaken til at det største verkstedet havnet utenfor Oslo er fordi det er rundt hovedstaden trykket på verkstedene har vært størst, forteller kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland.
- Det er i Osloområdet vi har sett det største trykket på verkstedene, og det er her det var behov for et betydelig større anlegg.
Nærmere delelager
Elon Musk kom til Norge for å ta en gjennomgang av serviceapparatet i Norge, et punkt som er ansett som en flaskehals i den norske organisasjonen.

– Brukerfeil, ikke bremsesvikt
Han sa selv i forbindelse med kvartalsfremleggelsen at Tesla etter alt å dømme har gjort en strategisk feil ved ikke å ha delelager nærmere kunden, men at de først tar inn og sjekker bilene før de bestiller delene fra et sentralt lager alt for langt unna der markedet er.
Nå kan Tesla Norge fortelle at de har omlag 80 prosent av delene som trengs på biler på hvert verksted. De resterende 20 prosentene ligger på delelageret, som befinner i Østfold. Akkurat hvor vil ikke Tesla si.
Dette skal gjøre det raskere å få byttet ut de de vanligste delene, men Tesla sier at det fortsatt finnes situasjoner der deler må bestilles fra fabrikken i Freemont, USA.
Flerkulturelt miljø
Verkstedet har kundemottak fra 07 til 19, men teknikerne jobber med bilene frem til klokken 22. I tillegg har de nå satt inn to skift i stedet for ett på verkstedene i Oslo-området og på utvalgte andre steder.

Å rekruttere alle medarbeiderne var en utfordring for Tesla, forklarer regional servicesjef for Norge Sør, Sindre Seim.
- Vi er så heldige å ha hatt muligheten til å rekruttere medarbeidere fra Tesla i Europa. Dette har vært avgjørende for å komme på beina såpass fort. Vi har selvsagt også mange nordmenn, men skulle vi bare rekruttert innad i Norge, ville vi nok slitt med å få på plass alle så raskt.
- Rekrutteringen har vært en forsinkelsesfaktor til nå, men vi har en flink rekrutteringsavdelingen som har jobbet godt for å få på plass en stab med bred og god erfaring.
Thomas Widén, som er serviceansvarlig i Norge, sier medarbeiderne har gjort en formidabel jobb.

Tesla-aksjen stuper
- Vi har et utrolig godt og dedikert team, som har stått i flere stormer, og jobbet beinhardt for å gjøre serviceopplevelsen for kundene så bra som mulig. Vi hadde ikke hatt den forbedringen vi har hatt uten dem, mener Widén.
Mobile teknikere
Tesla har også et prøveprosjekt gående for å se på bruken av mobile teknikere, teknikere som møter kunden hjemme eller på jobb for å utføre mindre reparasjoner.
- Dette er reparasjoner som eksempelvis ikke trenger bukk eller avansert utstyr. Prøveprosjekt er i samband med Statens vegvesen, og vi har et ønske om å utvide Mobile Service-tilbudet i Norge, sier servicesjef Seim.
Dette er imidlertid begrenset av Statens vegvesen, og fremtiden for prøveprosjektet blir avgjort av en ny verkstedforskrift fra Staten vegvesen.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger på denne. For uansett hvor fancy og fint et verksted er, så er det ubeleilig å måtte dra dit. Så vi håper også å kunne utvide tjenestene disse mobile teknikerne kan gjøre i fremtiden, sier kommunikasjonssjef Roland.
Kortere ventetid
I følge Tesla har de kortet ventetiden på service i Osloområdet fra opptil fire måneder ned til to uker. I tillegg har de doblet verkstedkapasiteten, som skal gjøre selve tiden bilen står på verkstedet mye kortere.
For et år siden stod biler i gjennomsnitt sju dager på verksted, i dag er tiden nede i to dager, i følge Teslas egne tall.
- Vi jobber hele tiden med å bli enda bedre, men vi syns at to uker gjennomsnittlig ventetid på service i Osloområdet er på et akseptabelt nivå, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland, og fortsetter:

- Men er det et nødstilfelle så tar vi selvsagt inn bilene med gang.
Servicebestilling i app
For noen uker siden endret Tesla på måten kundene kunne bestille service eller verkstedtime på. Nå er det kun mulig å bestille denne gjennom mobilappen.
- Vi er så vidt vi vet eneste produsent av elbiler som gir muligheten til å direktebestille time med app. Målet med dette er at det skal være så enkelt og effektivt som mulig for kundene, sier Roland.

I appen kan du velge type reparasjon du trenger, samt sted og tid. Du får oversikt over første ledige time på verksteder i din nærhet, men kan også sjekke i andre deler av landet.
- Vi håper dette skal gi større fleksibilitet når kundene trenger en verkstedtime og gi de muligheten til å følge med underveis, sier kommunikasjonssjefen.
Appen vil også oppdatere kunden underveis i verkstedoppholdet, ved å varsle om status, hvorvidt deler er under bestilling, og gir beskjed når bilen er klar for henting.
- Gått overraskende greit
Men for noen kan overgangen til kun app-bestilling være negativ. Flere ser et behov for å snakke med Tesla om feil eller mangler på bilen.
-Vi ser at overgangen til appen var litt brå, noe vi også har fått formidlet av enkelte kunder. Men vi syns det har gått overraskende greit. Selv kunder som ikke bruker appen så mye, så liker de allikevel at det er raskere og enklere å se når det finnes ledig time, sier servicesjef Seim.

Tesla kaster ut rattet for å senke prisen
- Kunder har selvsagt også muligheten til å besøke et av våre kundemottak hvis de har behovet for å snakke med noen av oss, legger Roland til.
Stille før stormen?
Hvorvidt K100, og ikke minst app-bestillingsmuligheten, vil holde tritt med de mange utleveringene av Teslabiler den siste tiden, gjenstår og se.
Bare av Tesla Model 3 ruller det over 10.000 biler på norske veier, og for Tesla Model S har vi akkurat rundet 20.000, i tillegg til et stort antall Model X.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.