Tesla autopilot:

Tesla saksøkes etter kollisjon på autopilot

Advokat mener feil på autopiloten førte til kollisjonen der en mann døde.

SAKSØKES: Tesla saksøkes etter at en Model 3, med autopilot aktivert, kolliderte med en trailer i USA. En mann i 50-årene omkom i ulykken. Foto: Skjermdump, NTSB
SAKSØKES: Tesla saksøkes etter at en Model 3, med autopilot aktivert, kolliderte med en trailer i USA. En mann i 50-årene omkom i ulykken. Foto: Skjermdump, NTSBVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Tesla saksøkes nå etter at en mann i 50-åra døde etter en kollisjon i USA i mars. Det skriver electrec.co.

Undersøkelser har vist at autopiloten var skrudd på under kollisjonen. Nå mener mannens familie at Tesla har skyld i dødsfallet.

Kolliderte med semitrailer

Det var i mars at en Tesla Model 3 krasjet inn i siden på en semitrailer på motorveien i Florida, USA.

Ifølge National Transportation Safety Board (NTSB) i USA skal ulykken ha skjedd da semitraileren lovlig krysset sørgående kjørefelt, for å komme over i nordgående kjørefelt.

Teslaen, på sin side, kom kjørende mot semitraileren i det sørgående feltet, og hadde en fart på om lag 110 km/t.

Ifølge NTSB skal Teslaen har kjørt inn i trailerens venstre side, før den kjørte under traileren og fortsatte om lag 500 meter, før den stoppet.

Som følge av kollisjonen ble taket på Teslaen revet av. Føreren, en mann i 50-åra, døde av skadene han ble påført. Føreren av semitraileren kom fra ulykken uten skader.

Autopilot på

NTSB har undersøkt hendelsesforløpet, og den foreløpige rapporten konkluderer med at autopiloten var påskrudd på kollisjonstidspunktet.

De sier videre at autopiloten ble skrudd på ti sekunder før ulykken inntraff, men verken fører eller autopiloten gjorde noen tegn til unnamanøver i de åtte siste sekundene før ulykken skjedde.

Du kan lese hele rapporten her.

Det er dette som har ført til søksmålet fra den avdødes familie. De hevder at det var en feil på autopiloten som førte til mannens død, og har saksøkt Tesla for såkalt wrongful death, eller urettmessig død.

Søksmålet ble varslet av familiens advokat på torsdag, men skal foreløpig ikke være formelt innlevert, skriver the Verge.

Det skal dreie seg om et såkalt sivilt søksmål, og det er ikke kjent hva familien krever fra Tesla dersom de skulle vinne.

Skal unngå kollisjon

Autopiloten til Tesla har flere førerassistentfunksjoner. En av disse skal være en hjelp ved mulige kollisjoner.

Ved en mulig kollisjons-situasjon skal systemet blant annet bruke sitt automatiske nødbremsesystem (AED) for å unngå kollisjon.

Da Tesla Model 3 var gjennom NCAP sin kollisjonstest tidligere i år, fikk den årets høyeste score nettopp for dette systemet.

Se video av kollisjonstesten her:

Tesla fikk full score i Euro NCAPs kollisjonstest. Vis mer

Tesla har, ifølge the Verge, sagt at bilens datalogg viser at føreren fjernet hendene fra rattet før ulykken, og mener at føreren derfor ikke har brukt autopiloten i henhold til instruksjonene.

Selskapet har tidligere understreket at autopiloten er en fører-assistent, og at fører derfor må passe på at autopiloten gjør det den skal til enhver tid.

Tesla-sjef Elon Musk har også uttalt at alvorlige ulykker som følge av autopilot tidligere er forårsaket av at uerfarne førere bruker den feil, skriver the Verge.

Også NTSB sin rapport viser at bilen ikke «registrerte hender på rattet», uten at de konkluderer med at dette er årsaken til ulykken.

Omstridt

Teslas autopilot har vært gjenstand for debatt i lang tid. Flere har ment at ikke alle funksjoner fungerer som de skal.

Samtidig har man andre tilfeller der førere mener at autopiloten har reddet dem fra ulykker.

Årsaken til at NTSB var så rask med å undersøke denne saken, skal være en annen liknende ulykke, også i USA, noen år tilbake.

En fører av en Tesla Model S omkom i en ulykke, dette i Florida, i juli 2016, skriver nettstedet Electrek.

Også den gangen kolliderte mannen med en trailer, og også den gangen var autopiloten aktivert. NTSB undersøkte saken, men fant ikke noen feil på systemet.

Hvorvidt det var føreren eller autopiloten som hadde skylden i ulykken denne gangen, gjenstår å se når NTSB offentliggjør sin endelige rapport.

Viser til uttalelse

Elbil24 har spurt Tesla Norge om en kommentar i saken. De har ingen kommentar, men viser til en uttalelse gitt fra Tesla sentralt like etter at den foreløpige rapporten ble kjent: