Rekkevidde Tesla:

Tesla saksøkes for batteristruping

Amerikanske eiere har fått nok. Kan være gode nyheter for norske eiere, sier Forbrukerrådet.

SAKSØKES: Tesla saksøkes etter å ha kuttet rekkevidden på eldre versjoner av Model S og X. Foto: Jamieson Pothecary
SAKSØKES: Tesla saksøkes etter å ha kuttet rekkevidden på eldre versjoner av Model S og X. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Det er ikke lenge siden det ble klart at Tesla blir saksøkt etter en kollisjon på autopilot.

Nå må produsenten forberede seg på nok et søksmål, denne gangen på grunn av begrenset rekkevidde.

De siste månedene har flere eiere av Tesla Model S og X med 85kWt batteripakke opplevd en plutselig reduksjon i batterikapasitet i bilene sine.

Dette har vist seg på både rekkevidde og ladehastighet.

Eierne, som har tatt opp dette problemet i flere fora, kommer fra hele verden, blant annet Australia, USA og her hjemme i Norge.

«Sikkerhetsmessige hensyn»

Nettstedet Electrek skrev om saken da den dukket opp våren 2019.

De skrev om en eier, David Rasmussen, som hadde opplevd så mye som 11 prosent redusert kapasitet, som følge av det han forklarte som en struping av batteriet. Andre har opplevd en redusert rekkevidde på så mye som 64 km.

Etter at saken havnet i media, kommenterte Tesla saken. De fortalte at flere eiere faktisk hadde fått en begrenset batterikapasitet, gjennom en programvareoppdatering i bilen.

Årsaken var, ifølge Tesla, sikkerhetshensyn etter branner i flere Teslaer med denne batteripakken, blant annet i Hongkong. Strupingen ble gjort for å beskytte batteriet og forlenge batteriets levetid, sa de til Electrek.

Eierne ble på forhånd ikke varslet om denne oppdateringen, men ifølge Tesla dreide det seg bare om "en håndfull" biler.

Saksøker

Nå har saken tatt en ny vending. Tesla-eier Rasmussen, som bor i USA, er ikke fornøyd med Teslas forklaring eller resultatet, og har valgt å gå til søksmål mot Tesla.

Søksmålet ble levert inn 1. august i California, og eieren mener Tesla strupet batteriet i stedet for å fikse det han mente var et defekt batteri, skriver Reuters.

Han mener at Tesla har begått svindel ved å kutte rekkevidde, og leverte et såkalt gruppesøksmål på vegne av de potensielt tusenvis av eierne av disse bilene, som har opplevd det samme.

I søksmålet, gjengitt av Reuters, står det følgende:

«Maskert som «sikkerhet» og økning av «batterilevetid», har Tesla svikaktig manipulert sin programvare, med intensjon om å unngå sine lovpålagte plikter overfor kundene om å fikse eller reparere batteriene, som Tesla visste var defekte, men likevel unnlot å informere kundene om.»

Tesla har en batterigaranti på åtte år, som skal dekke feil som følge av produksjonen av batteriet.

Godt nytt for norske forbrukere?

Også her hjemme har flere diskutert saken, og flere lurer også på hvilke rettigheter de har. Ifølge utenlandske fora har flere eksempelvis skrudd av WIFI for å slippe å få de trådløse oppdateringene.

KRITISK: Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet
KRITISK: Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, er godt kjent med batteristrupingen, og sier til Elbil24 at søksmålet i USA kan være godt nytt for norske eiere som har opplevd det samme.

– Det er bra at amerikanske forbrukere tar affære. En avgjørelse i USA vil ikke ha noen direkte overføringsverdi i norsk rett, men vil gi en klar pekepinn på hvilken vei vinden blåser.

Han forteller at Forbrukerrådet følger med på utviklingen i det amerikanske søksmålet.

Eierne som fikk denne programvareoppdateringen ble først informert om strupingen i etterkant av at oppdateringen var gjennomført, slik det er med alle Teslas trådløse oppdateringer. Iversen er svært kritisk til Teslas handlemåte i denne saken.

– Det er kritikkverdig at Tesla ikke har informert forbrukerne om denne oppdateringen på forhånd. Forbrukerne skulle også hatt mulighet til å velge bort oppdateringen dersom de ikke ønsket reduksjonen, sier han, og fortsetter:

– Bilen eies av forbrukeren, men Tesla sitter på oppdateringsdataene. Forbrukeren kommer i en vanskelig situasjon når oppdateringene må installeres for å holde bilen sikker og trygg. Tesla sin sterke posisjon i dette avtaleforholdet stiller høye krav til kommunikasjon med kundene.

Kan senke verdien

De norske kundene som har opplevd dette med sine biler, har krav på å få det rettet opp forteller Iversen.

– En forbruker som opplever en reduksjon i kapasitet utover vanlig slitasje, vil ha krav på å få rettet opp i reduksjonen. Hvis det ikke går, må forbrukeren kompenseres for den reduserte kapasiteten. Vi forventer at Tesla raskt tar tak i dette, og ruller ut oppdateringer som bøter på den reduserte rekkevidda.

For det påvirker ikke bare rekkevidda, men kan ha en påvirkning bilens verdi. Dermed kan man tape penger ved et eventuelt videresalg.

– Du kan ikke se bort ifra at reduksjonen i utnyttbar batterikapasitet vil påvirke annenhåndsverdien. I forbindelse med utslippssaken til Volkswagen for noen år siden så opplevde vi at brukssalgsverdien for berørte biler falt som følge av de nødvendige reparasjonene som måtte gjøres på de aktuelle modellene.

Er man pliktig til å informere om en batteristruping ved et videresalg?

– Selgeren må gi komplett informasjon om bilen ved videresalg. Informasjonen inkluderer åpenbart rekkevidda på bilen, og skal du selge en slik bil i dag må du opplyse om at rekkevidda er redusert som følge av en programvareoppdatering, avslutter Iversen.

Redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, er også svært skeptisk til metoden Tesla har benyttet.

- Fra et teknisk perspektiv er det ikke bare rekkevidden som forkortes, men også tilgjengelig effekt i ytelse. For ved å redusere tilgjengelig energimengde, gir dette automatisk et utslag i ytelse. Ville en person som har kjøpt en bensinbil med 2-liters motor på 200 hester, godta at han ved neste service fikk denne byttet til en 1,5-liter med 150 hestekrefter? Fordi det er til bilens beste? Uten å få beskjed? Selvfølgelig ikke. Det er heller ingen grunn til at man skal akseptere å få sin Tesla Model S 85 omgjort til en Model S 75 - eller annet - uten engang å få beskjed, eller tilbud om kompensasjon, kommenterer Skillebæk.

Ny programvareoppdatering

Etter at søksmålet ble kjent har Tesla kommentert at de har forsøkt å mekle med klagerne. De har også sagt at de prøver å rette opp i noe av problemet gjennom nye programvareoppdateringer.

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, vil ikke kommentere kritikken fra Forbrukerrådet, men gir følgende kommentar til saken:

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland. Foto: Christina Honningsvåg
Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

«Vi har alltid prioritert å levere den beste mulige kundeopplevelsen med den høyeste aktelse for sikkerhet. En svært liten andel eiere av eldre Model S og Model X kan ha merket en liten reduksjon i rekkevidde når bilen lades helt opp i etterkant av en programvareoppdatering som ble laget for å forbedre batterienes levetid. Som vi har påpekt tidligere jobber vi med å minske innvirkningen på rekkevidde for disse eierne, og vi begynte i forrige uke å rulle ut programvareoppdateringer for å adressere dette.»

Foreløpig kan vi ikke se noen som har kommentert effekten av den nye programvareoppdateringen. Elbil24 vil følge med på både søksmålet og resultatet av de nye programvareoppdateringene i tiden som kommer.