(Elbil24): Det er Finans Norge som har hentet ut tall på forespørsel fra bransjenettstedet Bilbransje24. Tallene hentes ut gjennom skadetakseringssystemet DBS, som er felles for alle forsikringsselskap.

Tesla casher inn
Både antall og andelen av elbiler som ble utsatt for skade økte fra 2018 til 2019, og aller størst andel hadde Tesla.
Tallene tar for seg hvor mange av de eksisterende bilene som faktisk har vært innblandet i en skade så stor at det er blitt skrevet skademelding og foretatt en skadetakst. Tall er hentet ut for både 2018 og 2019, og resultatet viser en økning blant elbilene.
Franske bulker minst
Tallene viser at det i 2018 ble rapportert skade på 13,3 prosent av de registrerte elbilene, mens det samme tallet for 2019 viste en økning til 14,3 prosent. Til sammenligning var tallet for fossilbiler (drivstoffbilene) cirka 9 prosent.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
En av grunnene kan være at mange bruker elbilene sine mye i tettbebygde strøm og byer, forteller Stine Neverdal i Finans Norge til Bilbransje24.
Det var bensin- og dieselbiler fra Citroën, Opel og Peugeot som hadde den laveste skadefrekvensen, ifølge DBS.
Alle disse tre merkene er en del av den franske PSA-gruppen. Neverdal kjenner ikke årsaken til hvorfor akkurat disse tre gjør det bedre på statistikken, men antar at forklaringen kan ligge i kjøremønsteret.
Og bare så det er sagt, det er som regel alltid føreren som er den skyldige. Ikke bilen.
Se Tesla Model S i kollisjonstest:
Dyrere skader
Ettersom nye biler har mer teknologi, vises det også at skadene blir mer omfattende. If har tidligere meldt at skadene blir 8 prosent dyrere. Bilbransje24 forteller at flere av deres kilder i bilskadebransjen bekrefter at elbilene gjennomgående er høyere enn på de fleste fossile biler.

Tesla stoppet av miljøorganisasjon
Enkelte melder faktisk at en snittskade på en Tesla i gjennomsnitt er 20 prosent høyere enn for de øvrige bilene på deres verksted.
Også andelen kondemnasjoner har økt. Hos If og Fremtid økte kondemneringene med henholdsvis 16 og 17,5 prosent, melder Bilbransje24. Noe av årsaken ligger i at det kun er enkelte verksteder som har anledning til å utbedre større strukturskader.
Dette er statistikken for elbilene:
Merke | Akkumulerte registreringer* | Antall skader i 2019 | Skadefrekvens 2019 | Skadefrekvens 2018 |
Tesla | 49637 | 10125 | 20,4 | 20,4 |
Mercedes | 4781 | 732 | 15,3 | - |
Kia | 17.121 | 2585 | 15,1 | 13 |
Hyundai | 13296 | 2000 | 15 | 12,4 |
Nissan | 60933 | 9097 | 14,9 | 13,2 |
Volkswagen | 50919 | 7142 | 14 | 13,3 |
Jaguar | 4161 | 525 | 12,6 | - |
Renault | 13317 | 1573 | 11,8 | 11,1 |
BMW | 24938 | 2570 | 10,3 | 10,3 |
Audi | 5384 | 501 | 9,3 | - |
Andre | 24678 | 1529 | 6,2 | 8,6 |
Totalt | 269165 | 38379 | 14,3 | 13,3 |
*) Akkumulerte registreringer fra 2008 til og med 2019. Antallet kan avvike fra registrert bestand. | ||||
-) Disse merkene hadde ikke separat skadestatistikk i 2018 | ||||
Kilde OFV (reg.tall) og Finans Norge (antall skader). Skadefrekvens beregnet av Bilbransje24. |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.