Tesla på skadetoppen:

Tesla-sjåfører krasjer mest

Skadefrekvensen øker, og Tesla troner alene på skadetoppen.

FLEST SKADER: Tesla troner toppen av skadestatistikken for andre året på rad. Foto: Tesla
FLEST SKADER: Tesla troner toppen av skadestatistikken for andre året på rad. Foto: Tesla Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Det er Finans Norge som har hentet ut tall på forespørsel fra bransjenettstedet Bilbransje24. Tallene hentes ut gjennom skadetakseringssystemet DBS, som er felles for alle forsikringsselskap.

Både antall og andelen av elbiler som ble utsatt for skade økte fra 2018 til 2019, og aller størst andel hadde Tesla.

Tallene tar for seg hvor mange av de eksisterende bilene som faktisk har vært innblandet i en skade så stor at det er blitt skrevet skademelding og foretatt en skadetakst. Tall er hentet ut for både 2018 og 2019, og resultatet viser en økning blant elbilene.

FORTVILER: Politiet fortviler over elbilistenes forhold til kollektivfeltet. På 60 minutter ved Manglerud i Oslo, kunne de skrevet forenklede forelegg for nesten en million kroner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Franske bulker minst

Tallene viser at det i 2018 ble rapportert skade på 13,3 prosent av de registrerte elbilene, mens det samme tallet for 2019 viste en økning til 14,3 prosent. Til sammenligning var tallet for fossilbiler (drivstoffbilene) cirka 9 prosent.

En av grunnene kan være at mange bruker elbilene sine mye i tettbebygde strøm og byer, forteller Stine Neverdal i Finans Norge til Bilbransje24.

Det var bensin- og dieselbiler fra Citroën, Opel og Peugeot som hadde den laveste skadefrekvensen, ifølge DBS.

Alle disse tre merkene er en del av den franske PSA-gruppen. Neverdal kjenner ikke årsaken til hvorfor akkurat disse tre gjør det bedre på statistikken, men antar at forklaringen kan ligge i kjøremønsteret.

Og bare så det er sagt, det er som regel alltid føreren som er den skyldige. Ikke bilen.

Se Tesla Model S i kollisjonstest:

Tesla fikk full score i Euro NCAPs kollisjonstest. Vis mer

Dyrere skader

Ettersom nye biler har mer teknologi, vises det også at skadene blir mer omfattende. If har tidligere meldt at skadene blir 8 prosent dyrere. Bilbransje24 forteller at flere av deres kilder i bilskadebransjen bekrefter at elbilene gjennomgående er høyere enn på de fleste fossile biler.

Enkelte melder faktisk at en snittskade på en Tesla i gjennomsnitt er 20 prosent høyere enn for de øvrige bilene på deres verksted.

Også andelen kondemnasjoner har økt. Hos If og Fremtid økte kondemneringene med henholdsvis 16 og 17,5 prosent, melder Bilbransje24. Noe av årsaken ligger i at det kun er enkelte verksteder som har anledning til å utbedre større strukturskader.

Dette er statistikken for elbilene:

Merke Akkumulerte registreringer* Antall skader i 2019 Skadefrekvens 2019 Skadefrekvens 2018
Tesla496371012520,420,4
Mercedes478173215,3-
Kia17.121258515,113
Hyundai1329620001512,4
Nissan60933909714,913,2
Volkswagen5091971421413,3
Jaguar416152512,6-
Renault13317157311,811,1
BMW24938257010,310,3
Audi53845019,3-
Andre2467815296,28,6
Totalt2691653837914,313,3
*) Akkumulerte registreringer fra 2008 til og med 2019. Antallet kan avvike fra registrert bestand.
-) Disse merkene hadde ikke separat skadestatistikk i 2018
Kilde OFV (reg.tall) og Finans Norge (antall skader). Skadefrekvens beregnet av Bilbransje24.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.