Kommentar:

Tesla slapp prisbomben, og det smalt ...

Nå venter vi bare på at røyken skal legge seg. Hva skjer da?

TESLA MODEL Y: Fjorårets mest solgte bil justeres nå ned med inntil 120.000 kroner i pris.
TESLA MODEL Y: Fjorårets mest solgte bil justeres nå ned med inntil 120.000 kroner i pris. Vis mer
Publisert

(Elbil24): Unnskyld uttrykket, men denne uken ga Tesla hele den øvrige bilbransjen et realt ballespark. Dette ved å sette ned prisene på bilene sine så kraftig at de fleste konkurrentene vil ha store problemer med å svare på tiltaket.

For når eksempelvis deres rimeligste Tesla Model Y går ned fra 512.000 til 399.900 kroner, er det hinsides kutt vi snakker om.

Vi vet fra før at Elon Musk & Co hele tiden har jobbet med å forenkle produksjonsprosesser og dermed kutte produksjonskostnader, men at han er villig til å avse så mye av denne fordelen, var svært uventet.

Får følger

Et slikt grep får følger, og det er antagelig derfor han gjør det. Og når jeg sier han, så er det naturligvis Elon Musk jeg sikter til. For Tesla styres på samme måte som Russland - som et one-man show, uten sammenligning forøvrig, selv om det også her var en bombe som ble sluppet – og det smalt!

Et slikt grep får ikke bare følge for de bilene som settes ned i pris, og deres konkurrenter. Det vil også få følger for bilene som ligger i klassen over, og klassen under. For når du kan få en Tesla Model Y til ned mot 200.000 kroner mindre enn en VW ID.4 GTX, så er det ikke bare ID.4 GTX det går ut over. Brått ble en slik Model Y like rimelig som en moderat utstyrt ID.3 også. Dermed får det også følger for denne. Eller en Opel Corsa e. Eller nye Citroën e-C4X, og så videre og så videre.

Den blander seg rett og slett inn i en rekke modeller som aldri før er sett på som konkurrenter, men som nå blir det takket være pris.

Men det rokker ikke bare ved bilene i klassen under. For når Tesla Model Y blir så rimelig som nå, så vil konkurrentene få problemer med å selge de bilene som ligger bare ett hakk over på modelstigen. Prisgapet vil bli så stort at de kommer til å bli særdeles tungsolgte, for hvem vil vel gå et lite knepp opp i størrelse, når prisforskjellene blir enorme?

Tesla Model Y Performance: Ytelser på billigsalg. Foto: Fred Magne Skillebæk
Tesla Model Y Performance: Ytelser på billigsalg. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Elbil vs. fossilt

Vi har i lang tid gått og snakket om når elbilene blir så rimelige at de vil konkurrere med fossilt drevne biler. I Norge er vi faktisk der nå, men i land med normale bilavgifter er det enda et godt stykke igjen. Men det finnes et scenario til som det er snakket veldig lite om.

Ovennevnte scenario vil vi nemlig aldri komme til å se. Vi vil ikke komme dit hvor elbilene vil bli like rimelige som fossile biler, men vi vil komme dit hvor fossile biler blir dyrere enn elbilene. Altså, samme resultat, men snudd på hodet.

Forklaring følger, for når de kommende utslippskravene i Euro 7 trer i kraft, vil bilene bli så dyre å produsere for å tilfredsstille kravene, at de knapt kommer til å selge. Da kommer de heller ikke til å lages, og dette er et reelt tema det snakkes mye om blant produsentene i dag.

Så for å gjenta, det er altså ikke elbilene som blir så rimelige som de fossile, men de fossile som kommer til å overgå de elektriske i pris, og det er først og fremst de fossile småbilene som vil lide mest.

Dessverre er også de små elbilene dyre å lage, noe som også er årsaken til at vi ser så få alternative modeller i dette segmentet. Derfor kan vi komme til å se et vakuum av bilmodeller i de mindre segmentene.

Et godt eksempel finner vi blant annet hos Audi, som for en tid tilbake viste oss en nydelig liten skapning av en konseptbil de kalte Urban Concept.

Da jeg ved et tilfelle etterlyste denne for sjefdesigneren i Audi, Marc Lichte, måtte han bare beklage og si at den var dessverre satt på hold av styret i Audi. De små elbilene ble dessverre for dyre å lage.

Nå ser det derimot ut som floka kan være løst – av Tesla. For når en tohjulsdreven Tesla Model 3 blir blant markedets gunstigste bilkjøp, er det antagelig ikke mange kunder som vil jamre over at de fikk råd til en større bil enn de først hadde tenkt.

Bruktbilene

Men det er ikke bare konkurrentene som vil føle på smerten. Enhver som allerede har en elbil kan med stor sannsynlighet se en kraftig verdiforingelse i den bilen de allerede har, Tesla eller annet. Og ekstra surt er det for dem som så vidt rakk å få registrert en bil rett før nyttår.

Nå må hele priskabalen legges på nytt, et gedigent konkurrentbilde må pusles på nytt, og ingen som allerede har en bil vil fremstå som vinnere.

For når nye biler blir så til de grader rimeligere, vil dette også påvirke bruktprisene kraftig, og ikke bare på Tesla, men hele verdikjeden av elbiler. For når nye biler synker over 100.000 kroner i pris, så forskyver dette prispunktene også på brukte biler.

Ingen ting blir som før. Ikke på en stund, i det minste.

Det finansielle ...

Aksjemarkedet er en veldig god indikator og temperaturføler for hvordan nyheter som dette blir mottatt. Etter at nyheten ble kjent skjedde det som måtte skje. Prissettingen av de fleste merkene falt. Men edrueligheten er også tilstede, for også Tesla falt på børs da prisraset ble kjent – og det er ikke merkelig i det hele tatt.

For Tesla er med dette med på å sette en helt ny standard i hele bilbransjen, og standarden medfører at enhver bilprodusent vil enten tjene mindre penger på hver solgte bil, eller så vil de selge færre biler som en følge av at de ikke har fulgt etter Tesla i prissettingen. Begge deler medfører tapte inntekter, og disse indikasjonene gjør at så godt som alle de store bilprodusentene så røde tall på børsen fredag.

Fortsetter etter videoen

At også Tesla gikk i rødt er også naturlig, for det å si fra til alle aksjonærer at de skal gi bort en betydelig andel av fortjenesten til kundene i stedet for aksjonærene blir naturligvis ikke godt mottatt. Håpet fra Tesla sin side er naturligvis at noe av dette kan hentes tilbake gjennom volum, men et avslag på over 20 prosent på enkelte modeller, gjør at volumet må mye mer enn dobles før det tapte er hentet tilbake.

Sett med en investors øyne var prisjusteringen med andre ord langt fra noen gladnyhet, uansett bilprodusent. Det kan også være vi vil se store endringer i prisingen av bilaksjer på børsen i uken vi nå går inn i også, for det tar tid å regne seg frem og tilbake på hva effekten av noe slikt blir.

Og vinneren er ...

Strengt tatt finnes det på kort sikt bare én vinner i denne situasjonen, og det er oss forbrukere, vi som skal ut og kjøpe ny bil. Men det må jo også ses på som en seier i seg selv.

Men, som sagt, dette gjelder først og fremst på kort sikt. På lang sikt tvinger en slik prissetting resten av bransjen til å effektivisere og lage billigere biler. Så spørs det hvem som klarer å gjøre dette på en bærekraftig måte, en måte som er godt for selskapet i det lange løp.

Men, og her kommer et viktig, men. Vil de nye prisene være et kortvarig tilbud, eller er det den nye prisstandarden fra Tesla? Selskapet har en historikk som viser til stadige prisendringer basert på interne anliggende. Dersom de nye prisene bare er en måte å tiltrekke seg nye kunder i et lunkent marked, kan vi like gjerne se at prisene spretter motsatt vei, når etterspørselen igjen blir normal.

Bare i Norge ble det registrert over 36.000 elbiler i desember, en måned der bransjen sørget for å levere bestilte biler til nye kunder før moms og vektavgift slå til fra 1. januar. Nå ser vi hvilket vakuum dette har skapt i markedet, for halvveis ut i januar er det registrert kun 352 elbiler denne måneden.

For Tesla er det som for alle andre bilprodusenter. Fabrikkene har ansatte som er der for å lage biler. Deler er kontinuerlig på vei inn, og disse delene er bare utgifter frem til de er satt i en bil og solgt til kunde.

Kanskje det er billigere for Elon Musk å «gi bort» bilene, enn å produsere dem til eget lager, der ingen penger triller inn i kassa? Da kan salg til selvkost være en kortsiktig løsning.

Svaret får vi antagelig når markedet igjen blir friskmeldt, men når er det da?

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.