Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Jeg hadde nettopp vært på en pressekonferanse i London og tok taxi tilbake til Heathrow sammen med en annen norsk og en svensk journalist. I et lyskryss fikk vi øye på en meget forseggjort Bentley cabriolet, og doningen ble behørig kommentert av nordmennene i baksetet.
Så snur svensken seg plutselig rundt og utbryter:
«Vad? Ser ni inte att det står en Tesla framför oss?»
På det tidspunktet var Tesla allerede et særs vanlig syn på norske veier. Det var det tydeligvis ikke i Sverige.
Like vanlig som Leaf
I dag er det definitivt ikke Tesla man kjøper for å skille seg ut i mengden. Nylig ble Tesla nummer 60.000 levert ut i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV). Det betyr at Tesla-merket nå er i ferd med å bli et like vanlig syn på veiene som Nissan Leaf, som i år feirer tiårsjubileum.
Ifølge Elbilstatistikk.no har det blitt registrert rundt 66.000 Nissan Leaf i Norge siden 2011. Ingen annen elbilmodell har foreløpig blitt registrert i flere eksemplarer. Tar vi med i betraktningen at en del av disse allerede har nådd enden av sitt livsløp, er det kanskje ikke store forskjellen på antall Tesla og antall Leaf på veiene i 2021.
Tesla-andelen fordeler seg riktig nok på fire modeller: Roadster, Model S, Model 3 og Model X. Antall registrerte fordeler seg slik:
Antall registrerte Tesla-er pr 19.3.2021
Modell | Antall registrerte | Andel av elbilmarkedet |
Tesla Model 3 | 25253 | 6.69 % |
Tesla Model S | 21123 | 5.60 % |
Tesla Model X | 13833 | 3.67 % |
Tesla Roadster | 111 | - |
Total: | 60320 |
Kilde: Elbilstatistikk.no

Nyheter på vei
Og til høsten kommer en ny Tesla-modell. Model Y kan nærmest se ut til å være skreddersydd for det norske markedet. Det er en SUV i mellomklassen, med god rekkevidde, firehjulstrekk, god bagasjeplass, hengerfeste og en prislapp som passer mange norske familier.
- 2021 ligger an til å bli et spennende år for Tesla i Norge. Europeisk produksjon av Model Y forventes å begynne i midten av 2021, og til høsten kommer også de oppdaterte utgavene av Model S og Model X til landet, sier Teslas kommunikasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, i en kommentar.
Samtidig melder bransjenettstedet Bilbransje24 at Tesla nå skal oppbemanne med så mange som 50 personer i Norge i nærmeste fremtid.

Valpen satt fast i Jannes Tesla:
- Hadde hun vært litt større, hadde det ikke gått
Ratt-debatten
Oppdateringene av Model S og Model X har fått mye medieoppmerksomhet i vinter, spesielt for én detalj: Rattet er ikke rundt, men har fått et såkalt sommerfugl-design som kan minne om det du finner i cockpiten på et fly.
Mange hevder at rattet bare er en gimmick og at bilene kommer til å få rundt ratt før de blir utlevert til kundene. Foreløpig er ingenting bekreftet, men Statens vegvesen har uttalt til Elbil24 at det ikke er noen krav om at biler skal ha rundt ratt. Så får tiden vise hva som blir fasiten for Teslas del.

- Tesla-rattet har flere fordeler
Hvor fornøyde er egentlig Tesla-eierne?
Elbil24 gjennomførte i vinter en stor undersøkelse der vi blant annet spurte leserne våre om hvor fornøyde de var med elbilene sine. Vi hører ofte om folk som opplever feil og problemer med Tesla-ene sine, men i det store og hele er eierne meget godt fornøyde.
Det viste seg at de fleste Tesla-eiere landet på terningkast 5, og da vi så på snittet, havnet Model 3, S og X på plassene 6, 7 og 8 på fornøydhetsskalaen. Les mer om resultatene her:

Sjekk lista: Disse elbil-eierne er mest fornøyde
Vi spurte også leserne om hvor fornøyde de var med rekkevidden, og her havnet Tesla-ene på henholdsvis plass, 3, 4 og 6:

Sjekk lista: Disse elbil-eierne er mest fornøyde med rekkevidden
Hvor langt du kan forvente å komme i praksis, kan du lese alt om i saken under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.