Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Det tilbakekalles stadig biler fra både den ene og andre bilprodusenten. Det ligger sjelden stor dramatikk i dette, og nå er det Tesla sin tur til å hente inn biler for en slags quick-fix.
Det er aluminiumsboltene som fester servopumpen som må skiftes, da disse korroderer og kan knekke.

Nye elbiler dumpes på billigsalg
Dersom dette skjer, kan det medføre redusert eller fullstendig tap av servo-bistand. Bilen vil da bli svært tung på rattet, mye tyngre enn en bil som normalt ikke var utstyrt med servo i utgangspunktet.
En enkel utfordring
Det skal tilbakekalles rundt 15.000 biler i USA og Canada som følge av feilen, mens det i Norge dreier seg om rundt 1.000 biler. Tilbakekallingskampanjen er definert som en frivillig kampanje, noe som betyr at man nødvendigvis ikke trenger å hastelevere bilen, men fikse det ved neste service.
-Vi kommer likevel til å kalle inn bilene etter hvert som vi får inn delene. De er allerede bestilt, forteller Even Sandvoll Roland. PR- og kommunikasjonssjef i Tesla Norge.
Bytte av boltene er noe som dekkes av garantien, og vi ikke koste kundene noe.
Mye verre
En langt alvorligere tilbakekalling er saken der nær 140.000 norske biler fra flere produsenter må inn for å bytte kollisjonsputer. Dette er en kampanje som har pågått i flere år, og kommer til å fortsette i langt tid.

130.611 norske biler tilbakekalles
Her er det produsenten av putene, japanske Takata, som står for en feilproduksjon av detonatoren som utløser putene.
På eldre biler, som over lang tid har gått i særlig fuktige og varme områder, kan putene blåses opp med full kraft ved kollisjoner. Eksplosjonen er så kraftig at braketter og andre mekanismer følger med puten ut. Flere menneskeliv har gått tapt som følge av feilen, og enda større antall er blitt skadet
Problemet
Utfordringen er at det ikke er noen produsenter som har kapasitet stor nok til å produsere erstatningsputer, og kampanjen drar ut i tid.
Amerikanske myndigheter har satt hardt mot hardt i USA, men i Norge mangler vi en dedikert myndighet som tar seg av slike tilfeller.
Bilene triller derfor videre til det forhåpentligvis dukker opp puter til å skifte dem ut. Det er antatt at mange biler vil forsvinne ut av markedet som en følge av alderdom, uten noen gang ha fått byttet puter.
I dette tilfellet har Tesla et lite antall biler der putene må skiftes ut. For andre produsenter er situasjonen langt verre.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.