Mål om 95 gram CO2-utslipp:

Tesla tjener enormt på andre bilprodusenter

Og det ved å selge... Ingenting.

TJENER RÅTT: Tesla selger goodwill til andre bilprodusenter for enorme beløp. Foto: Scott Olson/Getty Images/AFP
TJENER RÅTT: Tesla selger goodwill til andre bilprodusenter for enorme beløp. Foto: Scott Olson/Getty Images/AFP Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Tesla la nylig frem tallene for første kvartal i år. For tredje kvartal på rad, og for første gang i et års første kvartal, kunne Tesla heve flagget for å ha tjent penger. Hele 16 millioner dollar i netto fortjeneste stod det å lese på bunnlinjen.

Det er derimot når man sjekker hvor pengene kommer fra, det virkelig blir interessant.

Hele 354 millioner dollar kom nemlig rennende inn på konto fra andre bilprodusenter, og det bare på årets første kvartal. I praksis er pengene betaling – for ingenting.

Forklaring følger

EU-kommisjonen ønsker at bilprodusentene skal redusere utslippene sine. De har derfor satt et samlet mål på maksimalt 95 gram CO2-utslipp per kilometer per nye solgte bil. Dette er det samlede snittet for alle bilmodeller og produsenter.

Noen bilprodusenter har høyere mål, mens noen har lavere. Snittet er uansett 95 gram, derav tilnavnet 95-gramsmålet.

Dersom bilprodusentene ikke klarer dette målet, så vanker det enorme bøter for hver eneste bil produsert. Så store er bøtene at de lett kan knekke nakken på flere av bilprodusentene. Men hva da med de produsentene som ikke har utslipp i det hele tatt? Jo, det er her løsningen ligger, for flere av bilprodusentene.

Plusspoeng

Bilprodusentene med lavt utslipp får en slags plusspoeng for sin gode innsats. Disse plusspoengene - eller credits som de kalles – kan selges videre til bilprodusenter som ikke ligger an til å nå målsetningene sine.

Tesla lager ikke en eneste bil med utslipp, og havner dermed opp med en enorm pott med credits de kan videreselge.

Bare i første kvartal i år solgte de altså credits for 354 millioner dollar, ifølge Car and Driver, som har gjennomgått regnskapet for siste kvartal.

Det er for lengst kjent at FCA-gruppen (Fiat-Chrysler) har inngått en gruppering med Tesla. Også GM skal ha kjøpt en mengde plusspoeng, og vi skal ikke glemme at dette gjøres for fortsatt å kunne selge biler med alt for høyt utslipp i forhold til de utslippsmålene de er tildelt.

På godt og vondt

Man kan diskutere hvorvidt dette er en gunstig måte å håndtere utslippskrav på, men løsningen er akseptert og legitim.

For Tesla sin del er dette likevel et tankekors, for de er per nå økonomisk avhengig av inntekter fra produsenter som lager biler med høyt utslipp. Uten disse inntektene ville de gått med dundrende underskudd.

Så kan man snu på flisa. De produsentene som ikke ville tilfredsstilt utslippskravene uten hjelp, ville måtte betale enorme summer i bøter. Alternativet kunne også være å lage biler som faktisk klarer utslippskravene, uten mulighet for å kjøpe seg fri.

Kanskje det hadde vært den beste løsningen, i det minste med tanke på klimaet?

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.