Teståret 2021: Dette vippet oss nesten av pinnen

Utviklingen fra januar til desember er enorm. 2021 ble året der alt endret seg.

TESTET: Elbil24 har testet alt som ruller av nyheter i elbilmarkedet. Foto: Fred Magne Skillebæk
TESTET: Elbil24 har testet alt som ruller av nyheter i elbilmarkedet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Gjennom året 2021 har Elbil24 gitt dere lesere en lang rekke biltester, både av nye biler hver for seg, eller sammenligningstester, der målet er å finne de viktigste forskjellene.

Vi tar her et tilbakeblikk for å finne de største overraskelsene, de største skuffelsene, og mer enn én gang har vi nærmest blitt vippet av pinnen i ren overraskelse.

I forkant skulle året 2021 virkelig gi oss en lang rekke nye bilmodeller, men chipmangel og Covid-19 har virket som bremseklosser for mye av det planlagte.

Likevel er det registrert langt flere elbiler enn ventet, og vi ser registreringstall på nullutslippsbiler som vi bare kunne drømme om for et år siden.

Januar

Bilåret 2021 startet litt som det sluttet i 2020. Audi e-tron fortsatte sin ferd øverst på registreringsstatistikken, noe som først og fremst kom av at vi fortsatt ventet på en rekke nye modeller til lavere pris.

Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40 P8 Recharge var to unntak, og allerede i januar satt vi de to bilene i en duell. De representerer samme klasse bil, og koster tilnærmet det samme, når nødvendig og ønsket utstyr er tatt med.

Porsche Taycan tok markedet med storm, og var kanskje den mest omtalte elbilen i 2020. Tidlig i 2021 fikk vi derimot stifte bekjentskap med en ganske så interessant modell – den tohjulsdrevne «billigutgaven», og det på skikkelig herlige vinterveier i den norske fjellheimen. Dette bød på overraskelser, blant annet om hvor stor forskjell det er på å tilpasse en tohjulsdreven elbil til glatt føre, sammenlignet med en fossilt drevet bil med store forsinkelser i drivverket. Forskjellen er enorm.

Februar

Elbil24 har gjort seg bemerket, også utenfor landegrensene. På grunn av Covid-19 var det tidlig på året vanskelig å reise for å få testet biler. Fiat sendte oss derfor et eksemplar av den helt nye Fiat 500 hele veien fra Italia til Oslo, kun for at vi skulle få teste den. Nye Fiat 500 er som kjent bygget kun som elbiler fra bunnen av, og den satte spor. For når man tenker Fiat 500, er det lett å bli nostalgisk og bilromantisk. Og bilen innfridde så til de grader. Den har beholdt all den sjarm bare en Fiat 500 har, og den hadde fått alt man trenger – og vel så det – fra en urban elektrisk småbil. Dessverre var den på dette tidspunktet priset helt ut av konkurransebildet. Dette er heldigvis endret i ettertid, og Fiat 500 er nå priset riktig i det norske markedet. Ikke overse den dersom du er ute etter en småbil som dette. Å sette seg inn i en elektrisk Fiat 500 om morgenen vil være en svært god start på dagen. Kanksje en av årets mest positive overraskelser.

Mens vi i januar testet den tohjulsdrevene versjonen av Porsche Taycan, fikk vi litt senere sette oss bak rattet i den første elektriske stasjonsvognen fra Porsche, nemlig i Taycan Cross Turismo. Bilen var på hemmelig ferd opp i den norske fjellheimen for de siste vintertester, og Elbi24 var igjen tidlig ute. I en kamuflert utgave, som vi måtte dra teppe over hver gang vi skulle lade, rattet vi rundt og fikk oppleve hvordan «Gravel Mode» og andre funksjoner virket. Dette var på den tiden det åpenbare valget for den som ville kombinere sportslige egenskaper med fortsatt mulighet for å komme frem når brøytemannskapet fortsatt ikke hadde stått opp. Og det i en slags stasjonsvogn fra Porsche.

Men etter hvert som nye bilmodeller begynte å rase på, kom også utfordringene. Tidenes dyreste tilbakekalling av elbiler var et faktum da Hyundai måtte tilbakekalle alle Kona produsert i et visst tidsrom. Produsenten LG Chem hadde laget noen battericeller med produksjonsfeil, og de koreanske myndighetene beordret LG og Hyundai til å bytte batteriene i alle produserte biler, rett og slett fordi det ikke lot seg gjøre å identifisere hvilke biler som hadde defekte battericeller. GM hadde brukt tilsvarende celler i Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e, og det gikk ikke lang tid før situasjonen her ble den samme. Rundt 4.000 eiere av Opel Ampera-e får derfor helt nytt batteri i disse dager.

Mens Porsche hadde lansert sin første Taycan i 2020, var det nå Audi sin tur til å lansere bil på samme plattform. En e-tron GT og en RS e-tron GT ble fraktet til Norge, og igjen tok vi bilene med på vinterfjellet. Der fikk de vist seg frem fra sin morsomste side, selv om vi føret ikke ga store anledninger til å få prøvd de rå ytelsene som RS-utgaven hadde å by på. Det kom først senere på året.

For flertallet var en sportsbil som e-tron GT likevel bare som en morsom nyhet å regne, sammenlignet med en annen nykommer. Igjen var Elbil24 først på ballen, og fikk utlevert VW ID.4 dagen etter at den ble første ble registrert på norske skilter. Dette var bilen importøren spådde ville bli den mest solgte bilen i 2021. Det kan være de har rett i det når man teller ordreinnganger, men statistikken viser i skrivende stund at Tesla Model 3 vil bli den soleklare vinneren for året. VW ID.4 ligger derimot på andreplass, så vidt foran Tesla Model Y.

Statistikken viser derimot ikke det hele bildet, i et år der chipmangel er med på å definere vinnere og tapere. Derfor kan det være at ID.4 kan slå kraftig tilbake i 2022, når tilgang på deler normaliserer seg.

April

Skoda Enyaq er en nær slektning av VW ID.4, og disse to knivet om å komme først ut på markedet. Våren var kommet til Norge før vi fikk teste den første Enyaq, men den overrasket kraftig på mange måter. Skoda hadde strukket strikken en anelse lenger, sammenlignet med VW ID.4. Større bil, mer plass, bedre skjermløsning, og bedre opplevd kvalitetsfølelse. Skoda Enyaq var på mange måter den nye folkevogna i våre øyne.

Og apropos folkevogn. Volkswagen gikk sent i mars ut med en kalkulert markedskampanje og fortalte en hel verden at de skulle endre navn til Voltswagen, som var et hint mot elektrifisering. En rekke medier bet på kroken, mens Elbil24 unnlot å omtale en nyhet vi forstod var feilaktig. Vi valgte heller å ta et oppgjør med Volkswagens metoder og etikk på vår egen måte.

Tesla stormet kraftig frem på registreringsstatistikken, og med den tohjulsdrevne utgaven av Model 3 ga Tesla konkurrentene hodebry, ettersom den var priset svært gunstig. Elbil24 tok bilen med på en duell og viste markedet hvor mye mer bil man fikk for pengene hos Tesla, sammenlignet med for eksempel hos Hyundai. Forskjellen var enorm.

Mai

I mai ble det kjent at det amerikanske finanstilsynet skulle granske episoden med «Voltswagen», ettersom episoden hadde gitt store svingninger på aksjemarkedet. Noen hadde urettmessig tjent store penger på saken, de samme pengene andre hadde tapt.

Cupra Born fikk også sin verdenspremiere i mai, en bil vi fire måneder senere skulle få teste selv.

Et annet merke som ble lansert i Norge i mai var kinesiske Nio. Norge var valgt som globalt lanseringsmarked utenfor Kina, og merket slo virkelig på stortromma. Først ut skulle modellen ES8 få være, en stor suv med syv seter og god rekkevidde, ifølge spesifikasjonene.

Men først skulle vi sette to konkurrenter mot hverandre. VW ID.4 skulle få bryne seg på en annen nykommer, BMW iX3. Sistnevnte er opprinnelig laget for det kinesiske markedet, men gjør en svært god jobb også for nordmenn. Gjengangeren av kommentarer er likevel ikke til å ta feil av. Hvorfor kommer den ikke med firehjulsdrift.

Juni

Når man snyter to biler ut av den samme nesa, hvilken er da best? Vi tok med Porsche Taycan Cross Turismo på tur sammen med Audi e-tron GT, for selv om bilene er laget på samme plattform og med nær identisk drivlinje, er det store forskjeller på de to.

Men igjen, dette er biler for fiffen. Heldigvis hadde vi nå fått fatt i de tre av bilene som skulle fargelegge store deler av bilåret 2021. Det var duket for trippeltest av VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Ioniq 5. Dette var testen alle ventet på.

Juli og august

I sommer begynte det å dukke opp ytterligere tilbakekallinger, og chipmangelen begynte virkelig å vise utslag. Ikke alt var problemfritt. Samtidig rundet vi 400.000 elbiler på norske veier. En gladmelding var det også for alle som ventet på Tesla Model Y. Bilen var strengt tatt ikke ventet til Norge før i 2022, men som en følge av forsinkelser med å få i gang fabrikken i Berlin, bestemte Tesla seg for å hente biler fra Kina i stedet. Dermed trillet de første Model Y inn i landet allerede i august, og hva var vel da mer naturlig enn å teste den?

Vel vitende om at mange ventet på akkurat denne bilen, testet vi den alene først. Men hva med alle dem som lurte på hvilken bil i denne klasse de skulle kjøpe? De fikk også sin test der vi satte Model Y opp mot BMW iX3, Audi Q4 e-tron og BYD Tang. Sistnevnte fordi denne koster noe i nærheten av det samme som en fullspekket Model Y, men fremstår som en større bil. Er den egentlig det?

September

Årets niende måned ble intens. Ikke bare fikk vi lagt vår hånd på en rekke nye biler til test, som blant andre Nio ES8, men Coupé-utgaven av Skoda Enyaq stod også for tur.

Men Skoda Enyaq hadde også kommet til Norge i Sportline utstyrsversjon. Så hvordan ville den gjøre det mot Tesla Model Y, bil mot bil?

Car of the Year: I september foregikk den store testen i regi av Car of the Year i Europa, der fagredaktøren i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, er eneste jurymedlem fra Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk
Car of the Year: I september foregikk den store testen i regi av Car of the Year i Europa, der fagredaktøren i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, er eneste jurymedlem fra Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

I tillegg er undertegnede også norges eneste jurymedlem i den europeiske organisasjonen Car of the Year. Dette gir Elbil24 svært tidlig tilgang på testbiler, og vi får dermed testet en rekke biler flere måneder før andre i det hele tatt får se dem. September ble derfor den virkelig store testmåneden.

Oktober

Etter hvert som vi nærmet oss slutten av året, dukket det fortsatt særdeles interessante biler opp på markedet. BMW sine to nykommere stod for tur, der suv’en iX var første bil ut. Vi kunne rett og slett ikke unngå å stille spørsmålet. Er dette verdens beste elektriske SUV?

Deretter ble vi rett og slett rusa på BMW i4 M50. Bilen er en av de mest omtalte på sosiale medier for tiden, og dessverre er ventelisten blitt lang. Nå er den så lang at BMW for tiden selger med levering først i løpet av første halvår 2023. Om de som venter har noe gått i vente? Ja, det kan man si.

Ford Mustang var ikke lenger ny, men nå hadde de trukket GT-versjonen opp av hatten. Bilen lokker med 0-100 km/t på snaue 3,7 sekunder, og det til bare en anelse mer penger enn standardutgaven. Vår test avslørte både fordeler og ulemper, men det er ingen tvil om at dette er topputgaven av Mustang Mach-E.

Samtidig fikk standardutgaven brått kritikk fra svenske medier for å ha gjort det dårlig ved unnamanøvrering, den såkalte elgtesten. Vi tok den derfor med på en test mot den stødigere GT-utgaven, og var GT egentlig noe bedre? Resultatet finner du her:

En ny kinesisk bil dukket opp i oktober. Hongqi E-HS9 er en diger bil som ser ut som en million dollar. Så er den da også designet av en tidligere Rolls-Royce designer, og det er ingen tvil om at de kinesiske merkene legger press på de tyske produsentene også. Bilen er over 5 meter lang, og rommer syv seter. Men yter den i samme grad som den ser ut? Og står prisen til ytelsene?

November

Cupra har i skrivende stund knapt fått inn biler, langt mindre testbiler. Elbil24 fikk igjen teste bilen tidlig, og spørsmålet var naturligvis svært relevant. Skiller Cupra Born seg nevneverdig fra opphavet VW ID.3? Det er samme bil, samme drivlinje, bygget på den samme plattformen. Cupra ønsker likevel å fremstå som det sportslige alternativet til en yngre kjøpergruppe, og de er blitt en slags prøveklut på hvordan VW-gruppen kan selge biler direkte til kunden på nett. Her er testen av Cupra Born:

I november kunne vi også presentere den første testen av Renault Megane E-Tech, en bil som stiller i samme klasse som nettopp Cupra Born. Så hvorfor ikke sette bilene sammen og la dem duellere? Måtte den beste bilen vinne.

En bil som droppet litt ned som en bombe var da vi ble invitert med på test av Mercedes-Benz EQB. Denne er bygget på samme lest som EQA, men i en litt mer høyreist SUV-drakt. Dette har også gitt den syv seter, som stjeler mulighet for hengerfeste. Utover dette er EQB et svært trivelig bekjentskap.

En av årets store overraskelser fant vi i nok en kinesisk bil – MG Marvel R. Vi gikk rett og slett så langt som å stille spørsmål om dette var markedets beste kjøp. For med heftige ytelser, firehjulsdrift, tre elmotorer, god plass og god opplevd kvalitetsfølelse var det lite å sette fingeren på til denne prisen.

Desember

Tradisjonen tro, i årets siste måned skal naturligvis Årets Bil kåres, så også i år. BMW i4 M50 stakk av med seieren etter at jurymedlemmene fra blant annet NAF, KNA, Elbilforeningen, Dagbladet og Elbil24 hadde sagt sitt. Da var det også på sin plass med verdens første vintertest av bilen. Slik gikk det:

Allerede 3. januar er det tid for ny stortest. Da har vi plukket ut tre nykommere, som alle ønsker å selge på sine sportslige egenskaper. Testen kan du lese her på Elbil24 noen dager ut i det nye året.

Med det ønsker vi alle våre lesere et riktig godt nytt år!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.