Elbiltest:

Testet: MG 5 - en elektrisk stasjonsvogn

Og den skal til og med være verdens første, mener importøren.

STASJONSVOGN: Bilen tar seg godt ut blant de rimeligere bilene. Foto: Fred Magne Skillebæk
STASJONSVOGN: Bilen tar seg godt ut blant de rimeligere bilene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): MG gjorde braksuksess i Norge med modellen ZS EV, en bil som nylig er oppgradert kraftig siden den første modellen dukket opp. I skrivende stund er det rullet ut 6.589 utgaver av modellen på norske veier, og nå får den snart følge av nye modeller fra merket.

Nå har vi nemlig vært ute og kjørt modellen MG 5, som etter hvert skal ut på norske veier.

MG 5 ser også ut til å bli det MG mener er verdens første helelektriske stasjonsvogn. Dette er i seg selv nytt, for det er flust av produsenter som har lansert SUV-modeller og crossovers – en mellomting mellom SUV og stasjonsvogn.

Kompakt

MG 5 er ikke av de største bilene, og den har heller ikke lengst rekkevidde. Den måler 4,6 meter i lengde, og er dermed ganske midt i blinken for dem som skal ha seg en moderat priset bil, med en dertil moderat størrelse.

Rekkevidden er oppgitt til 40 mil etter WLTP-standarden, noe som også høres akseptabelt ut.

Av bagasjeplass oppgis bilen å ha 479 liter å fylle. Dette er opp til seteryggene, før disse legges ned. Med disse lagt ned, vil du ha et bagasjerom på 1.367 liter å fylle opp. Utover dette har ikke bilen noen frunk, men har naturligvis de mange og små rom rundt om i kupéen.

IKKE LAV: Selv om den defineres som en stasjonsvogn, har den fortsatt god bakkeklaring. Foto: Fred Magne Skillebæk
IKKE LAV: Selv om den defineres som en stasjonsvogn, har den fortsatt god bakkeklaring. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Protoype

Bilen vi har kjørt er en tidlig utgave, en prototype som nærmest er håndlaget. Dette gjelder alle deler av bilen. Vi skal derfor ikke legge all verdens vekt på de testresultatene vi har fått av målbar karakter, som heller må tas med en klype salt.

Vi har likevel kjørt bilen gjennom våre ordinære rekkevidde, forbruk- og ladetester.

Uten å forklare disse inngående kan vi nevne at vi kom 308 kilometer fra bilen sa den var 100 prosent fulladet, til det stod 0 prosent og 0 kilometer igjen på meteret – den testen vi kaller 100-0 % test. Dette er et resultat vi mener burde være bedre på en bil som lover 400 kilometer. Jo da, utetemperaturen lå rundt 5 varmegrader, men det skal ikke være en stor bremsekloss. Ikke så stor.

Som vanlig har vi også gjørt 0-100 % testen, som handler om ladetesten tilbake til 100 % igjen. Her visualiserer vi denne gjennom vår tabell, der du kan se ladet effekt over hele spekteret, inkludert de tidene det har tatt.

God ladefart

På det meste klarte bilen å ta imot 91 kW under ladeprosessen, en toppeffekt som på papiret sies å skulle være 87 kW på det meste. Den tok med andre ord fire kilowatt mer enn papiret tilsier.

Dette til tross for at både rekkevidde og ladeeffekt påvirkes av utetemperaturen, som i dette tilfellet lå rundt 5 varmegrader. WLTP-testene gjøres som kjent i 23 varmegrader, noe som er ideelt for en elbil.

Da vi ladet bilen opp igjen holdt den fin og høy effekt hele tiden, men mot slutten ga den uttrykk for at den var en prototyp, og de siste fem prosentene tok den ikke imot på ordinært vis.

Dette gjør at vi ikke stoler fullt og helt på de øvrige tallene heller, annet enn kjørte kilometer og den effekten selve laderen forteller at den har overført til bilen. Med dette er også blant det mest vesentlige, i minste hva rekkevidde og forbruk angår.

Etter endt kjøretur oppga bilen selv at den hadde forbrukt 1,87 kWh per mil, noe som er litt høyere enn de 1,75 kWh den skal ha etter WLTP-testen. Det er likevel greit.

God plass

Men en bil er langt mer enn bare rekkevidde og forbruk. MG 5 fremstår som en snusfornuftig bil, med en størrelse og plass som vil tiltale svært mange – akkurat som slektningen ZS EV har gjort til nå.

Tidligere var stasjonsvogner nærmest selskrevent på det norske markedet, for at noen valgte sedaner i stedet hørte sjeldenhetene til. Slik er det ikke lenger, for nå skal alle ha SUV. Derfor kan det bli spennende å se hvordan MG 5 blir tatt imot i av kjøperne, når bilen koster omtrent det samme som SUV’en ZS EV. Sistnevnte byr riktig nok på litt mindre plass ifølge spesifikasjonene, men i virkeligheten ser den neimen ikke veldig mye mindre ut.

Med et bagasjerom på 448 liter er det bedre plass her enn i de typiske kompaktklasse-bilene, som ofte har rundt 400 liters bagasjerom, før stolleken begynner. I MG5 har du som nevnt 1367 liter å fylle når bakseteryggene er lagt ned. Dette kunne derimot vært langt større dersom MG hadde funnet en bedre løsning, for sitteputen kan ikke vippes opp. Dette gjør at seteryggene blir liggende med en veldig skrå helling, en vinkel som gjør at bagasjeromsgulvet langt fra blir flatt når ryggene felles frem. I tillegg bør man heve det bakerste gulvet i bagasjerommet til øverste nivå for å få noe som minner om et flatt gulv. Om du ikke gjør dette, vil du få en stor høydeforskjell mellom fremre og bakre del av bagasjerommet, når setene er lagt ned (se bildene). Ikke helt opptimalisert her altså, men godt nok i de fleste situasjoner.

Trivelig bekjentskap

Bak rattet slår det meg hvor enkelt alt er. Det aller meste er intuitivt og lettfattelig. Det samme er den å kjøre. Man trenger heller ikke tilegne seg nevneverdig kunnskap om elbiler for å skjønne hva man skal gjøre. Den er også det vi som regel kaller veldig lettkjørt.

Førermiljøet er ryddig og intuitivt. Det er oversiktlig, det er logisk, og du har en god utsikt alle veier. I tillegg har du plass nok til å legge fra deg løse gjenstander, som lommebok, mobiltelefon og nøkler. Praktisk, heter det visst.

Likevel strekker ikke MG 5 strikken på noen måte. Den drar ikke teknologien videre, men det har den helt sikkert ikke til hensikt å gjøre heller.

Det vitner prisen en del om, for en godt utstyrt MG 5 koster deg 335.000 kroner.

Med tanke på den lange listen over ekstrautstyr er dette en svørt attraktiv pris. Ulempen er at det kommer så veldig mange konkurrenter i dette prissjiktet, og rett over. Da spørs det om det er nok å selge på at den er verdens første elektriske stasjonsvogn, men det kan være at utsyrslisten vil overbevise. For her får du full pakke til det samme som startprisene før utstyr på mange av de andre.

RYDDIG: Førermiljøet er ryddig og oversiktlig. Foto: Fred Magne Skillebæk
RYDDIG: Førermiljøet er ryddig og oversiktlig. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Snasent utstyr

En ting er at den har app-styring og alle sikkerhetsfunksjoner man kan tenke seg i denne klassen. Den har også en rekke hjelpefunksjoner som man lett blir vant med, om man begynner å bruke dem. Såkalt V2L – vehicle to load – er en av dem. Det betyr at du kan sette inn et adapter som gir deg strøm til verktøy eller annet fra hovedbatteriet. Bilen vil med andre ord virke som en stor powerbank. I praksis kan du faktisk bruke dette til å lade andre elbiler med også, selv om det vil ta litt tid. En god nødløsning.

Og når vi først er inne på batteriet, så har bilen en batteripakke på 61,1 kWh, og den har en elmotor på 156 hestekrefter. Førstnevnte er ikke veldig interessant, sammenlignet med rekkevidden, og den har vi allerede sagt vi syns er noe begrenset. Spesielt med tanke på batteristørrelsen.

Batteri og motor er uansett nok til å gi bilen en aksellerasjon til 100 km/t på 8,3 sekunder, noe som er raskt nok til at man ikke føler den er treg. Toppfarten er som vanlig begrenset noe nedad, her til 185 km/t.

STJELER HØYDE: Ordningen med bakseteryggen stjeler plass. Foto: Fred Magne Skillebæk
STJELER HØYDE: Ordningen med bakseteryggen stjeler plass. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Lettvekter

Det som gjør bilen veldig lettkjørt og dynamisk er rett og slett at den ikke veier all verden. Med en egenvekt på rett over halvannet tonn føles den faktisk smidig og lett i bruk. Med alt utstyret som har funnet veien inn i Luxury-utgaven vi har kjørt, så føler man likevel ikke at man kjører en rimelig bil, selv om man gjør det.

Som konklusjon kan vi i grunnen si det med et uttrykk som ofte har en litt negativ betydning. Her er det ikke ment negativt, men sagt i ærlighetens navn. Dette er nemlig en ypperlig bil for dem som skal ha et fornuftig fremkomstmiddel, men som ikke er veldig interessert i bil. De vil garantert bli fornøyd, men bør samtidig ta en ekstra titt på MG ZS EV før de bestemmer seg. Den byr på mye av det samme, koster omtrent det samme, men har en litt annen formfaktor. Valgets kval.

Tekniske spesifikasjoner:

Motor: 1 x elektrisk
Hjuldrift:Front
Effekt:115 kW / 156 hk
Dreiemoment:260 Nm
Batteri:Li-ion
Kapasitet:61,1 kWh
0-100 km/t:8,3 sek.
Toppfart:185 km/t
Oppgitt rekkevidde (WLTP):380 km
Oppgitt forbruk (WLTP):1,75 kWh/mil
Ombordlader (AC):11 kW
Hurtiglading (DC):87 kW
L x B x H (mm):4600 x 1818 x 1521
Bagasjerom:448 / 1.367 liter
Akselavstand (mm):2659
Egenvekt (kg):1562
Tillatt totalvekt (kg):2017
Tillatt hengervekt (kg):500
Tillatt taklast (kg):75
Pris MG 5 Luxury fra kr.334.890

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.