Toyota bZ4X

TESTET PÅ NYTT: Så langt gikk Toyota bZ4X

Fra full til null, og videre helt til det stoppet. Her er resultatet.

IKKE TOMT PÅ 0: Selv om instrumentene sier null kilometer gjenværende rekkevidde, er det mer igjen. Men hvor mye? Vi sjekket. Foto: Fred Magne Skillebæk
IKKE TOMT PÅ 0: Selv om instrumentene sier null kilometer gjenværende rekkevidde, er det mer igjen. Men hvor mye? Vi sjekket. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det har stormet rundt Toyotas nye elbil, bZ4X, etter at vi i våre tester avdekket stort avvik mellom lovet rekkevidde og oppnådd rekkevidde. I ettertid har flere medier forsøkt seg på samme øvelse, uten at de har gjort den grundige jobben med å teste rekkevidden fullt ut.

Vi har nå gjort øvelsen for tredje gang, og denne gangen har vi kjørt bilen helt til den stoppet.

Dette er gjort fordi Toyota melder at batteriet fortsatt inneholder mye energi etter at man har kommet til det som indikeres som null kilometer resterende rekkevidde i bilen instrumenter. Dette gjelder for så vidt enhver elbil, men Toyota mener å ha en unormalt stor energireserve, en reserve vi naturligvis må finne ut av. La oss sette av sted.

Nok en ny test

Metodikken for rekkeviddetesting kan du lese mer om i vår hovedtest av bilens rekkevidde. På vått føre kom vi 307 kilometer før bilens instrumenter indikerte at den ikke kunne levere mer. På tørt føre kom vi 318 kilometer.

Denne gangen kjører vi bare videre, så med null estimerte kilometer i instrumentene fortsatte vi ferden.

Selv om instrumentene indikerte null kilometer gjenværende rekkevidde, kan man i bilens app få opp resterende kapasitet i prosent. Denne ga oss nå informasjon om at det var to prosent igjen på batteriet, og vi brukte derfor denne som en indikator heretter. Øvelsen med å tømme resterende energi foregikk på landevei med en fartsgrense som stort sett var 70 km/t.

Bilens ytelse var nå langt svakere enn den er ved fulladet batteri, men det ligger i elbilens natur. Jo mindre energi den har, jo mindre leverer den.

Vi klarte likevel å holde oss i fartsgrensen hele veien opp til rundt 30 kjørte kilometer etter at bilen sa det var null kilometer igjen. Først ved 35 kjørte kilometer begynte det å gå virkelig sakte, og i vårt tilfelle dabbet hastigheten herfra bare sakte men sikkert gradvis av, helt til det var full stopp. Vi har hørt om andre tilfeller, der bilen nærmest har harket seg av sted de siste meterne. Det gjorde ikke denne.

Instrumentene fortalte oss nå at vi hadde kjørt 37 kilometer etter at bilen fortalte at det var null kilometer gjenværende rekkevidde.

PORTVENN: Hyppige besøk innenfor denne luken kan bli nødvendig om du skal langt. Foto: Fred Magne Skillebæk

PORTVENN: Hyppige besøk innenfor denne luken kan bli nødvendig om du skal langt. Foto: Fred Magne Skillebæk


Vis mer

Blir ikke gjort

Vi tror få, om noen, ønsker å oppleve dette i hverdagen. De fleste begynner å bli urolige lenge før man når den uønskede «nullen» i gjenværende rekkevidde.

Mange blir urolige før de engang har nådd ned til 20 prosent, mens de mer erfarne strekker strikken noe lenger. Ironisk nok er det de uerfarne Toyota ønsker å ta vare på, for de forteller å ha lagt inn et buffer i bunnen for ikke å gjøre dem urolige og engstelige.

Men ved å sette en tidlig null er det nettopp det de gjør, mener vi, for det er denne nullen de uerfarne ønsker å unngå for alt i verden. Dermed vil heller ikke et buffer gagne dem.

Årsaken til at vi har gjennomført denne testen er for å få svar på hvor stort denne bufferen under null faktisk er.

Toyota forteller at de har et ubenyttet buffer på 9 prosent, når bunn og toppbufferet er lagt sammen. Langt fra alt dette ligger tilgjengelig for anvendelse, men de 37 kilometerne vi har kjørt forteller at du kan anvende noe av de 9 prosentene.

Toyota kunne lett flyttet 0-tallet, som indikerer når du er tom, enda nærmere det som faktisk er tomt. Dette er enkelt å legge inn i bilens programvare, og da ville bZ4X fått økt rekkevidde i blant andre våre rekkeviddetester.

Men nå har det seg sånn at alle elbiler har et udefinert område etter at bilen sier den er tom, og vi har etter dette ingen indikasjon på at Toyotas «reservetank», om vi kan kalle den det, er noe større enn normalen. Det finnes flere biler som i tester har kommet over 50 kilometer etter at bilen sier den er tom.

HØYT PLASSERT DISPLAY: Rattet er plassert så det er meningen å se displayet over. Foto: Fred Magne Skillebæk
HØYT PLASSERT DISPLAY: Rattet er plassert så det er meningen å se displayet over. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Vil ha prosentvisning

Mange erfarne sjåfører av elbiler setter vel så stor pris på en prosentvisning av rekkevidde, som en visning av kilometer. Dette fordi nivåene i batterikapasiteter omtales i nettopp prosent. I Toyota bZ4X er man henvist til appen på mobiltelefonen for å få denne opplysningen. Da må man også oppdatere skjermbildet hver eneste gang man ønsker en oppdatert informasjon.

Dette mener vi er en ugunstig løsning, ettersom det ikke er lov å benytte mobiltelefonen under kjøring, men også fordi det enkelt kunne vært presentert i bilens display.

Elbil24 har vært i dialog med Toyota rundt dette, og vi blir ikke overrasket om dette kommer ved en senere oppdatering. De har fått de samme tilbakemeldingene fra flere hold, og Toyota er klare på at de tar innspill på største alvor.

Etterslep

Under denne testen, hvor vi kjørte bilen til den stoppet, opplevde vi også at appen jobbet med et etterslep i tid. Den viste faktisk de nevnte 2 gjenværende prosentene i kapasitet helt til vi stoppet, og en god stund etter dette.

Først fem-seks minutter senere fikk vi beskjed om at vi var kommet til veis ende og 0 prosent gjenværende batterikapasitet. Med tidvis så store forsinkelser blir det også vanskelig å bruke denne funksjonen som en troverdig kilde i sanntid.

Toyota forteller nå at selv etter at bilen har stoppet er det fortsatt en buffer på én prosent igjen. Denne er de nødt til å beholde for ikke å skade batteriet. Å tømme batteriet helt er det samme som å ødelegge dem.

FRISKT PUST: Toyota bZ4X skiller seg unektelig ut, med sitt røffe design. Foto: Fred Magne Skillebæk
FRISKT PUST: Toyota bZ4X skiller seg unektelig ut, med sitt røffe design. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Endringer vil komme

At Toyota kommer til å gjøre endringer på bZ4X er det ingen som helst tvil om. Nå har det seg likevel slik at Toyota bZ4X ikke er konstruert på en måte som gjør det mulig med noen større og dypere oppdateringer over såkalt OTA – Over The Air. Det ligger med andre ord an til at allerede utleverte biler vil bli oppdatert ved neste service, etter at en fremtidig oppdatering blir tilgjengelig.

Som vi skrev i vår første rekkeviddetest av bZ4X, kom vi 318 kilometer ved 8 varmegrader og tørt føre. Allerede da estimerte vi at det kunne ligge et sted rundt 30 kilometer i en reserve-buffer, og vi estimerte en rekkevidde på 348 kilometer inkludert denne bufferen.

Nå har vi erfart at bufferen tar oss ytterligere 37 kilometer etter at bilen sier den er tom, og endelig rekkevidde ender dermed på 355 kilometer.

Dette endrer dessverre ikke det faktum at gapet mellom oppgitt rekkevidde etter WLTP-standarden på 459 kilometer og faktisk rekkevidde på 355 kilometer er for stort, sammenlignet med konkurrentene.

Brutto batterikapasitet er et av usikkerhetsmomentene ved bZ4X, ettersom Toyota ikke ønsker å være åpen om det. Vi oppgir alltid tilbakeført energi i våre ladetester som gjøres rett i etterkant av rekkeviddetestene. Da får vi vite eksakt hvor mye energi som er brukt på eksakt kjørt distanse. Våre tester går alltid fra 100 prosent full til 0 kilometer gjenstår som opplyst rekkevidde. Det er det vinduet som brukerne maksimalt anvender.

Denne gangen har vi altså brukt opp det som ligger under null også, og som vanlig har vi tilbakeført all energi til full. På den måten har vi også funnet det som kan sies å være anvendbar kapasitet i batteriet, også omtalt som nettokapasitet.

Fra helt tom til helt full overførte vi denne gangen 65,5 kWh, som dermed blir stående som netto batterikapasitet.

For å få det helt korrekte tallet har vi skrudd av alle forbrukere i bilen under lading. Vi vet at flere som tester står til lading med varmeapparat, radio, og annet på. Det er helt normalt for en vanlig forbruker, men i en testsammenheng vil det gi feil resultater. For så riktig resultat som mulig, og for å få et så reelt tall på netto batterikapasitet som mulig skrudde vi alt helt av.

Dermed endte vi altså opp med 65,5 kWh overført energi, men ville sikkert krabbet over 67 kWh dersom vi hadde varme og radio på samtidig, ettersom særlig varme trekker mye.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Utfordringen

Vi mener at den største utfordringen til Toyota ikke er rekkevidden i seg selv, noe vi også har påpekt tidligere. Det er Toyotas egne lovnader, samt hva konkurrentene kan levere til samme pris, som er bøygen. For 530.000 kroner er utvalget stort, og når mange av konkurrentene vil kunne levre et tilsvarende produkt, men med langt bedre rekkevidde, så vil mange kunder velge å se i en annen retning.

For oss biljournalister er dette kun nok en dag på jobben. Vi rapporterer de resultatene vi finner, og i dette tilfellet var spranget fra den oppgitte WLTP-rekkevidden til faktisk oppnådd rekkevidde stort, større enn vi tidligere har opplevd.

Når det er sagt, så er vi ikke i tvil om at Toyota nå tar grep, og at det vil komme endringer som bedrer situasjonen. Saken er ført videre til høyeste hold i selskapet i Japan.

Vi tipper den største endringen vil få konsekvenser for hvordan Toyota håndterer varme og temperaturstyring i bilene. De lovet på et tidlig tidspunkt at dette skulle være i en klasse for seg.

Nå ser det ut til at de har foregnet seg, men vi føler oss ganske trygge på at dette på sikt vil bli til det bedre.

Mye bedre, for forbedringspotensialet er stort.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.