Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): «Svingende» kan være et godt beskrivende ord for registreringen av nye elbiler om dagen.
Etter en rekordmåned i desember, der «alle» var i sving for å få på plass det nødvendige papirarbeidet før både moms og vektavgift ble gjeldende, ble det etterlatt nærmest et tomrom i januar.
32.714 elbiler var nemlig tallet for desember. I januar ble det bare registrert 1237 elbiler, eller da et fall på over 96 prosent.

Et ras av billigere elbiler er på vei. Her får du oversikten
Opp på normalen
Når man så teller opp registreringene for februar, melder OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken) om 6183 elektriske personbiler som ble registrert i februar. Tar vi med ikke-elektriske personbiler er tallet 7439, som da gir en elbilandel på 83,1 prosent.
For øvrig stod ladbare hybridbiler for 7 prosent av februar-registreringene, hybrider for 5,5 prosent, diesel for 3 prosent og bensinbiler for 1,5 prosent.
Ser vi på antallet kontra februar 2022 er det omtrent identisk – 6159 var tallet den gangen, så vi ser altså en bitteliten økning på 24 biler, eller da 0,4 prosent. Den elektriske andelen, derimot, har økt – i februar i fjor var den på 75,6 prosent.
Fortsetter etter videoen
- Elbilandelen har nå stabilisert seg på 80 prosent. Vi antar at andelen vil øke noe i løpet av året, og nærme seg 90 prosent ved utgangen av 2023, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Altså har totalen for alle personbiler falt kontra samme måned i fjor, og det kan nok brått handle om at vi lever i en mer økonomisk vanskelig tid om dagen med høy inflasjon og stigende renter.
- Hvor mange som har avbestilt eller kansellert sine bilbestillinger på grunn av moms, avgifter og dermed økte priser, vet vi ikke. Men at dette har påvirket nybilsalget og registreringstakten er det liten tvil om, sier Solberg Thorsen.
I grafen under kan du se bilsalget måned for måned de siste årene. Du kan trykke på enkeltår for å skjule dem i grafen om det blir litt rotete:
Tesla på topp, Toyota nummer to
Ser vi på hvilke modeller det er registrert flest av, troner Tesla Model Y på toppen, med 1271 eksemplarer. Produsenten senket prisene kraftig på Model Y og Model 3 midtveis i januar, og mange av de som var kjappe på labben fikk bilene allerede i februar.
Vi antar også at det store priskuttet vil gjøre at Model Y vil konkurrere i toppen de neste par månedene også, selv om det nå ser ut til å være flere konkurrenter som har begynt å svare litt på Teslas priskutt.
Andreplassen kapres av Toyota denne gangen, med modellen bZ4X. Den har du kunne lese mye om her på Elbil24, der vi som de første i verden utførte en skikkelig rekkeviddetest der bilen skuffet stort – en test mange internasjonale medier har skrevet om.
Samtidig var det nettopp Toyotas bil som imponerte mest da vi tok med oss den og tre arge konkurrenter på isbanekjøring tidligere i vinter:

Soleklar vinner i Elbil24s vintertest av elbiler på glatta
Og med en knepen tredjeplass, bare 33 biler bak Toyota, kom Volkswagen med ID.3. Det er en bil som nå får en ansiktsløfting – vi var til stede blant de første mediene i verden som fikk ta en titt på den oppgraderte versjonen, som du kan få med en spesiell type lakk som endrer farge:

Her er nye VW ID.3: Får flere vesentlige endringer
Topplista
Under kan du se de ti mest registrerte bilene i februar. Det må altså ikke forveksles med de ti mest solgte bilene, for kjøper du en bil i dag som du får til høsten, er det til høsten denne bilen får +1 på statistikken og ikke nå.
Faktisk er det bare én bil som hadde kommet inn på topp 10-lista om vi også hadde tatt med ikke-elbiler, og det er Toyota Yaris, som med 183 registreringer ville havnet på 10. plass.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.