Elbil24 tester den nye fullelektriske Lexus UX 300e. Vis mer

Garanti:

Tilbyr heftige batteri-garantier

Lexus byr på godbiter med en sur-søt ettersmak.

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Det har siden elbilens fødsel blitt stilt spørsmål til batterienes holdbarhet.

Hvor mye vil det koste hvis batteriet ryker?

Et batteri til elbilen består ikke av et enkelt batteri, men mange mindre celler. Hver celle er i praksis et enkelt batteri, og i en elbil sitter det hundrevis av slike celler - eller batterier om du vil. Prinsippet kan i grunnen sammenlignes med en lommelykt som har fire AA-batterier.

Hver og en av dem er i prinippet en celle, som kan byttes enkeltvis. Sammen utgjør de batteripakken.

Slik er det også i en elbil, og den enorme frykten for å måtte bytte hele batteripakken som én stor enhet er overdreven.

Derimot er det ikke uvanlig praksis at verkstedene bytter hele pakken, rett og slett fordi det er enklere og mindre tidkrevende.

Deretter sender de den defekte pakken til reparasjon der dette gjøres best.

Så hvor lenge holder de?

Bilprodusentene er klar over at det er stor usikkerhet rundt levetid på batteriene blant nye kunder. Derfor er det blitt en standard med lengre garanti på batteriene enn på selve bilen.

Mens standard garantilengde for biler i Norge er 5 år, byr de aller fleste bilprodusentene på 8 års garanti for batteriene.

Dette er tre år lengre garantitid enn man får på bensin- og dieselmotorene fra de samme produsentene. Men garantien forteller ikke bare hvor lenge et batteri skal holde, men også hvor mye reduksjon i kapasitet man må finne seg i innenfor garantitiden.

Til nå har standarden for dette sagt at batteriene garanteres å ha minst 70 prosent gjenværende kapasitet etter det som kommer først av 8 år eller 160.000 kilometer.

Unntak

Tidligere i vår testet vi Lexus UX 300e, Toyota-konsernets første elbil i Europa. Den skal komme på markedet i oktober, men de første pre-produksjonsmodellene er allerede ute hos de norske Lexus-forhandlerne.

Lexus tilbyr nå markedets desidert beste batterigaranti, med 10 år og 1 million kilometer.

Garantien har en betingelse om at du må innom til en årlig helsesjekk av batteriet, men de fem første årene må du uansett inn en gang i året for å opprettholde den ordinære garantien.

Når de fem første årene er gått, må du nå fortsette å besøke verkstedet for den årlige helsesjekken, til den kostnad dette måtte medføre. Det kan jo være resten av bilen fortsatt har godt av en sjekk også, selv etter at de fem første garantiårene er over.

Lang erfaring

Toyota er som kjent ikke nye når det gjelder batterier. De har en horde av hybrider der ute, og lang erfaring i så måte. Samtidig virker det som Lexus nå har sikret seg i den ene enden, for å gi noe tilbake i den andre. De leverer nemlig UX 300e med kun 50 kW ladeeffekt, noe som i dagens marked er veldig lavt. En av de generelle grunnene til å ha lav ladefart er at det er mindre skadelig for batteriet. Ved høy ladeeffekt må man ha enda strengere temperaturkontroll under ladeprosessen.

Dette kan gjøre bilene dyrere. Det virker derfor som at Lexus – gjennom Toyota – har gjort dette som en trade-off.

Men Lexus er ikke alene om å garantere lang levetid på batteriene.

Teslas Elon Musk har tidligere gått ut og sagt at deres neste generasjon batterier vil ha en levetid på 1,6 milloner kilometer (1 million miles). Dette høres enormt ut, og setter de fleste ordinære bensin- og dieselbiler i skyggen.

Samtidig er det ikke sikkert det er så genuint for Tesla, ettersom Toyota og Lexus nå tilbyr garanti på den første millionen.

Og hvem vet hvor langt batteriene holder etter dette? Kanskje 1,6 millioner ikke er så uoppnåelig?

Oppdatert:

Samtidig som vi skriver dette får vi også vite at Lexus har løkt prisene med 40.000 for sin UX 300e, uavhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Da er prisen langt fra bilens sterkeste salgsargument. Tvert om! Den antatt mest solgte modellen vil da koste rett under 450.000 kroner.

Med et såpass høyt påslag er det for Lexus å håpe at alle de andre produsentene gjør tilsvarende grep, eller så har de priset seg delvis ut av konkurransen.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.