Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): I Norge har vi i mange år hatt en rekke insentiver for at folk skal kjøpe seg elbiler. De var lenge fritatt for avgifter, kunne parkere gratis på kommunale plasser, kjøre fritt i kollektivfelt og slippe belastning i bomringen.
Det tok ikke mange år før kritisk masse var oppnådd, og med det et forholdsvis godt utbygd ladenettverk. Nå er ikke fordelene like mange lenger, men fortsatt er det noen. Man betaler ikke moms før etter 500.000 kroner, kan fortsatt kjøre i mange kollektivfelt og får også rabatt i bomstasjoner kontra en bensin- og dieselbil.

Lynlading til halv pris
Vil ha bort fossilt brensel
I California ønsker også myndighetene å få flere til å kjøre utslippsfritt, med ganske lik målsetning som i Norge – at bensin- og dieselbiler ikke skal være i nysalg etter 2025.
Blant annet gis det rabatt om man kjøper eller leaser en bil, avhengig av inntekt, hva slags type bil man kjøper, hvorvidt man vraker en fossilbil og lignende. Summen kan fort passere 100.000 kroner for mange.
I tillegg finnes lignende ordninger som i Norge, blant annet med mulighet for å kjøre utenfor køfilene.
Frister med ladekort
Det siste påfunnet er å friste med et ladekort til dem som kjøper elbil. Ladekortet er forhåndsfylt med 2000 dollar, drøye 21000 kroner, og kan da brukes på ladestasjoner rundtom i delstaten. Det skal gjøre det lettere å velge elektrisk for dem som ikke har lademuligheter hjemme.
For å kvalifisere for et slikt kort, må inntekten være maks 400% av fattigdomsgrensa, altså maksimalt rundt 615.000 kroner for eneboere og 1.265.000 for en familie på fire.
Kortet kan kun brukes til lading og ikke til butikkjøp og lignende.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.