Batteribytte på Opel Ampera-e

Tilbyr støtte til de mest utsatte bileierne

Mens Ampera-eiere venter på nytt batteri, får de tilbud om pengestøtte og leiebil.

Opel er i gang med å bytte batteripakker på Ampera-e. Flere kunder kan ha rett på kompensasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk.
Opel er i gang med å bytte batteripakker på Ampera-e. Flere kunder kan ha rett på kompensasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Etter at det ble bestemt at over 4000 Opel Ampera-e i Norge må bytte batteripakke, har norske kunder fått råd og retningslinjer for hvordan de skal håndtere bilen.

Minst sju batteribranner i Chevrolet Bolt, elbilen som ble solgt som Opel Ampera-e i Norge og resten av Europa, fikk alarmen til å ringe hos General Motors. Og brannene har gjort at Opel ber kundene sine om å være føre-var.

Det innebærer blant annet at norske Ampera-e-eiere - mens de venter på nytt batteri - er rådet til å parkere utendørs under lading. Videre er de oppfordret til ikke å la batteriets rekkevidde falle under ti mil.

Dekker økonomisk tap

Elbil24 er kjent med at flere kunder har opplevd det utfordrende å følge disse retningslinjene uten å tape penger på det. Derfor tilbys kundene det gjelder ulike former for kompensasjon.

- Vi har forståelse for at kunder har ulemper knyttet til rådene som er gitt. For noen er det vanskelig å parkere utendørs. For andre ble det umulig å lade. I disse tilfellene har vi gitt kompensasjon, bekrefter informasjonssjef for Opel hos Bertel O. Steen, Stein Pettersen.

- Hva slags kompensasjon er det snakk om?

- For noen handler det om et støttebeløp til lading og parkering. Her er det gitt 100 kroner dagen. For andre er det snakk om leiebil, svarer Pettersen.

100 kroner dagen kan for eksempel bety mange tusen kroner i støtte, før batteribyttet er et faktum.

Pettersen oppfordrer kunder som er rammet om å kontakte sin forhandler. Har du utgifter forbundet med rådene som er gitt fra Opel, har du gode muligheter for å få kompensasjon. Dette gjelder frem til bilen din har fått tildelt ny batteribakke.

Ulik risiko

Fabrikken har de siste månedene jobbet med å få full oversikt over de rammede bilene og har laget en liste over hvilke biler som bør prioriteres først.

- Fabrikken velger rekkefølgen på batteribytte ut fra risikoprofil, som er ulik for bilene. De begynner med batteriene på bilene de mener haster mest. Vi forholder oss til det fabrikken formidler, og som eier vil du bli kontaktet når det er klart for din bil.

I løpet av 2022

- Når har dere mål om å være ferdig med alle bilene?

- Vi har allerede begynt med batteribyttene. Et titalls norske kunder har hittil fått sin gamle batteripakke skiftet, så nå følger vi den skisserte planen. Målet er å bli ferdig med alle byttene i 2022. Helst så tidlig som mulig, svarer Pettersen.

I og med at det er over 4000 biler som skal få ny batteripakke, anslår han at det vil kreve 16.000-17.000 timers arbeid på verksted. En annen utfordring er å få på plass nok batteripakker. Det går etter planen, ifølge Pettersen.

- Vi får noen batterier nå mot slutten av året, og så kommer det bra med batterier utover i 2022. Vi er i fasen hvor vi øker frekvensen på byttene, sier Pettersen - og legger til:

- Vi regner med å være i full gang over nyttår. Alle våre forhandlere har sertifisering og utstyr for å bytte.

Oppdatering kommer

Videre informerer Opel om at det i begynnelsen av 2022 vil sendes ut et brev til alle involverte Ampera-e-eiere. Her vil de få informasjon om fremgangen i bytteprosessen.

- I begynnelsen av neste år vil vi også rulle ut en ny programvare som vil gi noe redusert ladekapasitet, men som fjerner alle parkerings- og bruksrestriksjoner, sier Pettersen.

Det betyr at du etter oppdateringen kan lade innendørs selv om du ikke har fått byttet batteripakken ennå.

- Inntrykket vårt er at kundene våre stort sett er fornøyde og ser verdien av at den nye batteripakken vil gi åtte års garanti og åtte prosent større kapasitet. Vi skulle gjerne vært foruten batteribyttet, men det gir en merverdi for kundene, sier Pettersen.

LG tar regningen

Det er på langt nær bare norske kunder som er rammet av batterifeilen på Opel Ampera-e. Legger vi til de 50.000 bilene som ble solgt i USA, samt alle som gikk til andre markeder, kan vi snakke om et sted mellom 60.000 og 70.000 biler.

Det var produsenten General Motors som i sommer fattet den drastiske beslutning om å bytte batteripakke i samtlige biler som ble produsert mellom 2017 og 2019.

Det er imidlertid ikke General Motors som har produsert de potensielt brannfarlige batteriene, men koreanske LG Energy Solutions.

I en kunngjøring fra General Motors kommer det fram at de er blitt enige med LG om at batteriprodusenten skal dekke inntil 1,9 milliarder dollar av regninga - altså rundt 16 milliarder kroner.

Dermed ser situasjonen vesentlig lysere ut for bilprodusenten, som altså slipper unna med «bare» 800 millioner kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.