Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): Tross chipmangel, krig i Ukraina med påfølgende delemangel, og en pandemi som ikke helt har sluppet taket, så ble det registrert 16.238 biler i mars måned. Dette er 6 prosent flere enn samme måned i fjor, og med dette antallet hver eneste måned i år, kunne det blitt et rekordår, hva nyregistrerte biler angår.
Av disse bilene hadde nullutslippsbilene (batterielektriske og hydrogenelektriske) en andel på hele 86,1 prosent, og vi nærmer oss altså et punkt der ni av ti registrerte biler er en elbil.

Hevder Tesla skal lage opptil 20 millioner biler i året
Året så langt bærer likevel ikke på noen indikasjoner om at vi skal klare å slå fjoråret, som var et rekordår for bilsalget totalt sett. Så langt er antallet registrerte personbiler 10,9 prosent lavere enn på samme tid i fjor, selv om andelen elbiler er høyere.
For de spesielt interesserte kan vi opplyse at vi må helt ned på 25 og 26.plass før vi finner en bil som går på noe annet enn strøm. Der finner vi nå Suzuki Across og Toyota RAV4, som er ladbare hybrider.
Ladbare hybrider har falt fra rundt 10.000 biler på samme tidspunkt i fjor, mens vi i 2022 så langt kun har registrert 2338 ladbare hybrider. En nedgang på nesten 80 prosent, melder Opplysningsrådet for vegtrafikk. For mens andelen ladbare bensinhybrider på samme tid i fjor var 28 % markedsandel, er andelen i år nede på bare 6,9 %.
Den siste spikeren i denne kista kan med andre ord snart være satt.
Storeslem
Det begynner å bli en vane å omtale Tesla på topp. I mars måned tok de til og med en dobbel, med Model Y øverst på statistikken, og Model 3 på andre plass. Hovedkonkurrenten Volkswagen måtte ta til takke med den tredje pallplassen, med ID.4 GTX.
Av en eller annen grunn rapporterer VW de to- og firehjulsdrevne utgavene av ID.4 hver for seg, noe som gir dem en ulempe i statistikk-krigen. For mens det ble registrert 774 ID.4 GTX (firehjulsdrift), ble det registrert 337 tohjulsdrevne ID.4. Akkurat i mars ville de havnet på samme pallplass uansett, ettersom spranget opp til Tesla Model 3 på andreplass er såpass stort, men ingen andre merker eller modeller rapporteres på denne måten – ei heller de øvrige merkene fra konsernet, som Skoda og Audi.

Tesla Model 3: Dette er norske eiere minst og mest fornøyde med
Elbil24 har for lengst tippet Tesla Model Y som landets mest solgte bil i 2022, en trend vi nå ser utarte seg etter hvert som tiden går. Nå har Tesla også fått i gang produksjonen ved fabrikken i Berlin, og bilene vil etter alt å dømme komme i en jevnere strøm enn det vi har sett i all den tid de har ankommet med båt fra USA i slutten av hvert kvartal.
At Model Y tar over toppen etter Model 3 er naturlig, i all den tid kundene sikter mot mer høyreiste biler. Firehjulsdrift og SUV er to begrep som står høyt oppe på ønskelisten hos de fleste kjøperne.
Dette er en trend vi har sett komme, og deretter forsterke seg de siste årene.
Topp 25 elbiler, mars 2022
1 | Tesla Model Y | 3 305 | 23,64 % |
2 | Tesla Model 3 | 1 696 | 12,13 % |
3 | Volkswagen ID.4 GTX | 774 | 5,54 % |
4 | Q4 e-tron | 667 | 4,77 % |
5 | Ioniq 5 | 591 | 4,23 % |
6 | BMW iX | 562 | 4,02 % |
7 | Polestar 2 | 549 | 3,93 % |
8 | Volvo XC40 | 356 | 2,55 % |
9 | Audi e-tron | 341 | 2,44 % |
10 | Volkswagen ID.4 GTX | 337 | 2,41 % |
11 | Nissan Leaf | 327 | 2,34 % |
12 | Ford Mustang Mach-E | 322 | 2,30 % |
13 | Hyundai Kona Electric | 275 | 1,97 % |
14 | Kia e-Niro | 243 | 1,74 % |
15 | Mercedes-Benz EQA | 239 | 1,71 % |
16 | Mercedes-Benz EQC | 205 | 1,47 % |
17 | Hongqi E-HS9 | 204 | 1,46 % |
18 | Volvo C40 | 182 | 1,30 % |
19 | Skoda Enyaq | 178 | 1,27 % |
20 | Peugeot e-2008 | 177 | 1,27 % |
21 | Kia e-Niro | 174 | 1,24 % |
22 | Porsche Taycan | 163 | 1,17 % |
23 | Citroën e-C4 | 161 | 1,15 % |
24 | Volkswagen ID.3 | 158 | 1,13 % |
25 | Opel Mokka e | 123 | 0,88 % |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.