Bil på børs:

Topp 3, knapt uten å ha produsert biler

Det er situasjonen for Rivian - verdens tredje mest verdifulle bilprodusent.

TO MODELLER: Rivian 1 Truck, og Rivian 1 SUV, forkortet til modellnavnene R1T og R1S. Foto Produsenten.
TO MODELLER: Rivian 1 Truck, og Rivian 1 SUV, forkortet til modellnavnene R1T og R1S. Foto Produsenten. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Børsnoterte selskaper blir verdsatt etter det som kalles «market capitalization», som regel forkortet til market cap. Denne markedsverdien skapes av det antall aksjer selskapet er delt opp i, multiplisert med pris for siste solgte aksje.

Basert på markedsverdien, har det som i skrivende stund er verdens tredje mest verdifulle bilprodusent knapt startet produksjonen av sin første bil.

Produsenten vi snakker om er amerikanske Rivian, som for tiden er i startgropa med to modeller - pick-up’en R1T og SUV’en R1S. Bilene er bygget på samme basis, og begge er tenkt inn i det norske markedet på sikt. Produksjonen var i oktober rett over 300 biler for begge modellene til sammen.

Topp 3, knapt uten å ha produsert biler

Kjøpere og selgere

Markedet, altså de som kjøper og selger aksjer, verdsetter med andre ord Rivian høyere enn hele Volkswagen-gruppen, hele Daimler – inkludert Mercedes-Benz, General Motors, Ford, BMW og så videre. De eneste bilprodusentene som er priset høyere enn Rivian per nå, er Tesla og Toyota, på henholdsvis første- og andreplass.

Tesla har som kjent vært gjennom den samme prosessen en stund, der analytikere mener prisingen av selskapet er helt hinsides, ettersom de har en market cap som er like høy som for de ti neste selskapene på listen til sammen.

Nio er også en annen nykommer som knapt har produsert biler, men som på et tidspunkt var oppe og snuste på en fjerdeplass i verdi. Nå har de derimot falt ned til en 12. plass igjen, for disse nykommerne opplever store svingninger i prissettingen på børsene.

Men Rivian er slettes ikke alene, for på åttende plass over de mest verdifulle selskapene finner vi Lucid, som først startet utleveringen av en håndfull biler her om dagen.

I tillegg finner vi en rekke kinesiske bilprodusenter, som først i den senere tid har krabbet raskt oppover på listene.

Topp 3, knapt uten å ha produsert biler

Tro, håp og kjærlighet

Det er interessant å se hva entusiasme kan lede til, spesielt når entusiasmen medfører plassering av penger. De som ønsker å se hva dette kan lede til, bør få med seg dokumentaren om GameStop, der det brøt ut kamp mellom de som de som var bull og de som var bear.

Bull og Bear er uttrykk som brukes innen finansverdenen for om man tror en aksje skal opp eller ned i pris. Bull fordi oksen bruker hornene til å kaste byttet opp i været, mens bjørnen, Bear, slår byttet sitt ned. For de som plasserer penger i disse retningene brukes også uttrykkene Long eller Short.

Dersom flertallet av investorer har tro på et selskap, driver etterspørselen prisen opp. Spesielt i de senere årene har mannen i gata fått tilnærmet like gode nettbaserte verktøy til å kjøpe eller selge aksjer med, som de mer profesjonelle aksjemeglerne. Forskjellen er at mannen i gata ofte bruker det man kan si er tro, håp, og kjærlighet til å bestemme hvor man skal plassere pengene. De sitter sjelden med verken verktøyene eller egenskapene til å gjøre gode analyser på egenhånd.

Det analytiske underlaget er derfor etter alt å dømme ikke like godt for de mer profesjonelle, og man handler mer på intuisjon og følelser, enn på underliggende fakta. Det er med andre ord tro, håp og kjærlighet – rasjonelt eller ikke – som avgjør hvor man plasserer pengene.

For investorer som setter penger på Rivian sin del, er det antagelig mange som leter etter det nye Tesla, håpefulle privatpersoner som vil være med fra start. For de som satte en månedslønn i Tesla da de ble børsnotert - og fortsatt sitter på disse aksjene - har i dag blitt multimillionær.

Om det samme lar seg gjøre med Rivian og andre nystartede bilprodusenter, er det vanskelig å se for seg slik disse er priset i dag.

For hvis troen feiler, eller man blir blendet av kjærligheten, sitter man kun igjen med et håp. Det bringer deg ingen steder alene.

At Rivian kan bli en god bilprodusent ser vi derimot som høyst sannsynlig, men om dette reflekteres i dagens markedsverdi er høyst diskutabelt.

Vi noterer oss at Rivian-aksjen i skrivende stund er ned 15,29 prosent fra sluttkurs dagen før.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer