(Elbil24): Toyota var en av verdens første bilprodusenter som var tydelige på at de hadde en nullutslippsvisjon for fremtiden. Dette budskapet ble hyppig kommunisert allerede da de lanserte hybridbilen Toyota Prius i 1997.
Sent på banen
Siden den gang har selskapet videreutviklet og perfeksjonert hybridteknologien, men har ikke vært like offensive når det kommer til helelektriske drivlinjer. De var riktig nok tidlig ute med en elektrifisert utgave av RAV4, men den ble aldri noen volummodell.
Mens mange av de argeste konkurrentene allerede har hatt en rekke helelektriske personbiler i markedet i flere år, har Toyota foreløpig kun én; den hydrogenelektriske Mirai. Den første batterielektriske modellen, bZ4x, kommer først på markedet i løpet av 2022.

Vi har møtt Toyota bZ4X - den nye elbilen
Setter en klar betingelse
Nå har selskapet imidlertid lagt fram planene for elektrifiseringen i Vest-Europa, og de er ikke fullt så ambisiøse som for eksempel Volkswagen og Mercedes-Benz. Toyotas mål er at minst 50 prosent av nysalget i 2030 skal være nullutslippskjøretøy, og at 100 prosent av nysalget skal være nullutslippskjøretøy i 2035, skriver InsideEVS.com.
Toyota setter imidlertid en klar betingelse, nemlig at tilstrekkelige lademuligheter og hydrogenpåfylling er på plass innen de aktuelle årstallene.

Nissan: 23 nye elbiler innen 2030
Ambisiøse planer
Allerede innen 2025 skal selskapet ha introdusert hele 15 nye helelektriske modeller. Toyota vil at flere av disse kjøretøyene skal være hydrogenelektriske, ikke bare biler man plugger i stikkontakten. Selskapet har blant annet planer for å starte produksjon av hydrogenbrenselcellemoduler i Belgia.
Samtidig er Toyota blant de mest offensive selskapene når det kommer til utvikling av nye batteriteknologier. Tidligere i høst gikk de ut med planene om å bruke 122 milliarder kroner på utvikling av elbil-batterier innen 2030, med mål om å halvere kostnaden i forhold til dagens nivå.
Satsingen omfatter litium-ion-batterier, men også faststoffbatterier. De har en kjemisk sammensetning som er mer stabil enn litium-ion-batterier, muliggjør langt større energitetthet og raskere lading - i tillegg til at de vil være brannsikre.
Det er ventet at Toyota vil introdusere faststoffbatteri i enkelte elbiler fra 2025.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.