Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Toyotas øverste overhode, Akio Toyoda, stod for et år siden på scenen sammen med 16 bilmodeller som alle skulle være fremtidige elbiler. Samtidig la han frem planene om 30 full-elektriske bilmodeller som skulle komme på markedet innen 2030.

Toyota lanserer 30 nye elbiler
For noen uker siden meldte derimot nyhetsbyrået Reuters at Toyota akter å endre hvordan de skal tilnærme seg dette elbilmarkedet. I korte ordlag handlet dette om å endre strategien, noe som medfører at enkelte planlagte modeller blir satt på pause, eller faktisk ikke kommer i det hele tatt. Reuters sa de hadde denne informasjonen fra fire forskjellige personer med innsikt i planene.
Elbil24 har tatt opp dette med Andrea Carlucci, som er visepresident for Toyota Motor Europe Product & Management. Han forteller nå at vi ikke bør legge for mye vekt på de modellene som ble stilt ut på scenen for et år siden, og at disse kan ha vært med for effekten sin del.

Nå melder også Automotive News at Toyota akter å sette på håndbrekket for enkelte prosjekter, rett og slett for å omstrukturere på viktige områder. At dette dukker opp i nyhetsbildet nå er fordi det er ventet at Toyota kommer til å orientere underleverandører om endringene rett over nyttår. Dette har Automotive News fra to sentrale personer med innsikt i planene.
Toyota har i den senere tiden fått sterk kritikk for hvordan de blant annet har kommunisert rekkevidde på sin nye elbil, bZ4X. Dette etter at Elbil24 avslørte en faktisk rekkevidde som ligger langt under hva selskapets egne estimater viser til. Vår test har siden da spredt seg som ild i tørt gress verden over, og Toyota har selv tatt testen på største alvor.

Rekkeviddeskrell for Toyota bZ4X
At Toyota nå tar et kraftigere grep om situasjonen skyldes to ting. De ønsker å redusere produksjonskostnadene per bil til mer det samme som Tesla, et selskap som tjener åtte ganger mer per bil enn Toyota. De ønsker også å gjøre bilene langt mer effektive når det gjelder ytelse. Og det er nettopp ytelsene i form av rekkevidde vi, Elbil24, satte fokus på etter vår test av bZ4X.
Den nye bZ4X er bygget på Toyotas dedikerte plattform for fullelektriske biler, e-TNGA. Denne plattformen skal også gi liv til Lexus RZ om noen måneder. RZ får samme batteri og delvis samme motorisering som bZ4X, en pakke som også inkluderer samme programvare. Dette betyr at Toyota etter alt å dømme ønsker å få gjort eventuelle endringer som må til på bZ4X, før teknologien skal tas i bruk i Lexus RZ.

Først i verden: Lexus fjerner halve rattet
Når Toyota nå forteller at de kommer til å stokke om på fremtidsplanene, så kan dette også innebære at de forkaster eller omstrukturerer plattformprosjektene sine, og det hintes om at hele løsningen rundt e-TNGA vil bli forkastet dersom de ikke finner den effektiv nok. Flere produsenter følger nå etter Tesla i å gjøre bilene «fulldigitale», der bilen skapes rundt programvaren. VW-konsernet jobber med sitt Trinity-prosjekt, som skal lanseres i 2026, og Toyota sikter nå også på 2026 som lanseringstidspunkt for «sitt nye jeg».

Her er Toyotas nye elbiler
I bunn og grunn har nok ikke avdekkingen av de manglende egenskapene ved bZ4X noen direkte sammenheng med Toyotas erkjennelser om at de må bli mer effektive, men vi vet at testen har gått hele veien til Japan, og at ingeniører har kommet til Norge for å gjennomgå eller teste funnene i praksis. Så gjenstår det å se hvilke endringer som blir gjort på kort sikt, eller på lang sikt, hvis det i det hele tatt blir gjort endringer.
Det er noe som heter at det første tapet ofte er det billigste, og nå ser det ut til at Toyota kan være villige til å gå to og to steg av gangen for å ta igjen konkurrenter som blant andre Tesla og BYD, står det å lese i Automotive News.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.