Toyota elbil:

Toyota lanserer elbilen bZ4X

En perfekt bil med riktig form og størrelse for det norske markedet. Her er alt vi vet.

TOYOTA bZ4X: Lanserer en firehjulsdrevet crossover som kommer neste år. Foto: Toyota
TOYOTA bZ4X: Lanserer en firehjulsdrevet crossover som kommer neste år. Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Under bilmessen i Shanghai, som åpner denne uken, viser Toyota frem sin nye batterielektriske bil – Toyota bZ4X. Bilen vises som konseptbil, mens produksjonsutgaven er ventet på markedet i midten av 2022.

Bilen sklir rett inn i et svært populært segment, sett med norske øyne, for den vil på mange måter bli den fullelektriske ekvivalenten til Toyota RAV4.

Den er firehjulsdreven, den har god plass, og den har dimensjoner som passer det norske markedet svært godt – en typisk hytteracer, der fremkommelighet og plass er to viktige faktorer. Designen setter den i bås som en crossover.

Hemmelighetsfulle

Bilen skal bygges på den nye e-TNGA plattformen, som er designet og optimalisert for nettopp elbiler. Utover dette er det foreløpig begrenset hva Toyota velger å dele rundt teknologien, men de bekrefter at bilen er et samarbeidsprosjekt med Subaru, som er å anse som eksperter på firehjulsdrift.

Når vi sier at navnet er bZ4X, så står bZ for beyond zero, mens 4X refererer til nettopp firehjulsdriften.

Som vanlig på elbiler med firehjulsdrift, er det satt en elmotor på hver av for- og bakakslingene, som dermed sørger for drift på alle fire. Vi skal likevel ikke se bort fra at det på et tidspunkt også kommer versjoner med drift på bare to, men Toyota velger altså å henvise til toppmodellen først.

ERGONOMISK: Toyota har flyttet instrumentene over rattet, og fjernet øverste del av sirkelen. Foto: Toyota
ERGONOMISK: Toyota har flyttet instrumentene over rattet, og fjernet øverste del av sirkelen. Foto: Toyota Vis mer

Det indre

Av tekniske løsninger forteller de også at bilen vil få «steer-by-wire», som forteller at det ikke finnes mekaniske deler mellom ratt og resten av styrefunksjonene. Alt er elektronisk, og klargjort for senere selvkjøringsfunksjoner. For å indikere dette grepet har Toyota gjort som Tesla, å sette inn et ratt der du i prinsippet har et håndtak på hver side, og toppen av rattet er fjernet.

Tesla skal tilby begge deler, en valgfrihet, og vi ser ikke bort fra at Toyota kan gjøre det samme.

Over rattet sitter et mindre display høyt montert for god ergonomi, en løsning som ikke er veldig ulik det Peugeot kaller i-cockpit, der også de har plassert displayet på en måte så det vises over rattet.

Toyota har en høyt plassert midtkonsoll mellom setene foran. Helt fremst og øverst sitter en stor og bred skjerm som tar for seg alt som ikke vises i det lille displayet foran rattet. I bZ4X har Toyota også en helt ny struktur for programvare.

-Vi har innsett at vi må bygge programvaren og infrastrukturen i hele bilen først, og deretter bilen rundt dette, fortalte Andrea Carlucci i Toyota Motor Europe til Elbiler24 tidligere i våres.

Men Toyota har fortsatt valgt å beholde noen få mekaniske knapper, og ikke gått helt over til kun skjermbasert betjening, som enkelte andre.

GOD PLASS: Toyota lover god plass, også for de i baksetet, ettersom bilen skal være som en stor sedan. Foto: Toyota
GOD PLASS: Toyota lover god plass, også for de i baksetet, ettersom bilen skal være som en stor sedan. Foto: Toyota Vis mer

Ikke faststoff

Toyota har ved flere anledninger bekreftet at de jobber med faststoff-batterier. På et tidspunkt meldte de også at de skulle vise frem et fungerende batteri under de Olympiske Leker i Tokyo, som siden er blitt utsatt.

Toyota har dermed fått bedre tid på seg, og vi ser fortsatt ikke bort fra at de skal vise frem et slikt batteri under OL.

Teknologien er derimot ikke klart til kommersielt bruk enda, og først nærmere 2025 antar de å ha løsningen i produksjonsmodeller. Det betyr at bZ4X vil ha litium-ion batterier, og her har Toyota samarbeid med både BYD og Panasonic.

Som bestilt for norske kunder har Toyota uttalt at de har tatt kulde og arktisk klima på alvor, med hint om at bilen skal være god på å opprettholde rekkevidde om vinteren. Hvorvidt de gjør dette med sofistifkert varmepumpeteknologi eller annet, kjenner vi foreløpig ikke til.

Solceller på taket

Flere bilprodusenter har nå gått inn for å gjøre elbilene ladbare gjennom solceller som er plassert på karosseripaneler rundt om. Sist ut var start-up selskapet Humble.

Toyota har også gjort dette før, da på Toyota Prius.

Nå viderefører de dette til bZ4X. Dette gir likevel ikke nok energi til å drive bilen nevneverdig langt, men det kan være nok energi til å drive elektriske forbrukere som stereosystem og annet, som stort sett trekker 2-3 prosent av det totale forbruket. Alle monner drar, sies det.

Se flere bilder av bZ4X:

Riktig timing, eller for sen?

Toyota har fått mang en kommentar om at de kommer alt for sent til festen, men det er først og fremst sett med norske øyne. Her har salget av elbiler nå bikket 50 prosent, mens det øvrige Europa kun har karret seg opp på et par prosent – globalt enda mindre. Men nå skal Toyota gasse opp.

Innen 2025 skal de globalt ha mer enn 70 elektrifiserte bilmodeller. Minst 15 av disse vil være batterielektriske, og syv av dem vil være i bZ-serien.

Per i dag har de 45 hybrider, fire ladbare hybrider, fire batterielektriske og to hydrogenmodeller på markedet globalt.

Toyota bZ4X blir unektelig den mest spennende av disse, sett med norske øyne, og den dukker opp på det norske markedet i løpet av sommeren 2022.

Typiske konkurrenter blir biler som Tesla Model Y, VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer