Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Toyota er det merket i verden med flest elektrifiserte biler ute på veiene. Det skyldes først og fremst hybriden Prius, som først ble lansert i 1997, og deretter alle dens arvtakere.
I 2014 lanserte Toyota også første generasjon av hydrogenbilen Mirai, bilen som skulle ta Toyota inn i markedet for biler med null utslipp. I disse dager kommer andre generasjon Mirai på markedet, uten at det blir snakk om store volum av den grunn.
Interessen er derimot langt større når Toyota nå avslører detaljer rundt sin første batterielektriske bil.
Den blir en mellomstor SUV, og skal bygges på selskapets nye modulære plattform for elektriske biler, e-TNGA. Denne blir basisen for deres seks nye elbiler, som alle skal lanseres innen 2025.
Toyota presiserer at denne plattformen er svært modulær, og kan passe en lang rekke forskjellige bilmodeller, tohjulsdrevne som firehjulsdrevne.

Nært samarbeid
Den nye SUV'en utvikles i samarbeid med Subaru, som også vil benytte den samme plattformen. De ferdige bilene skal trille ut fra en helt ny ZEV-fabrikk (Zero Emission Vehicle) som kun skal produsere elbiler. Bilen skal lages for et globalt marked, men rammene for bilen er som skapt for Europa.
Typiske konkurrenter blir biler som Nissan Ariya, Ford Mustang Mach-E, VW ID.4 og Tesla Model Y, med flere.

Disse 40 elbilene kommer i 2021
Dette setter også bilen i et segment der den på mange måter blir en slags elektrisk konkurrent til deres egen RAV4, som nå er kommet som ladbar hybrid. Men RAV4 får fortsatt leve alene i Toyota-garasjen en stund til, ettersom det tar tid før den elektriske vil ankomme.
-Bilen vil bli offentliggjort i løpet av det kommende året, blir Elbil24 fortalt under et lukket webmøte med representanter fra Toyota Europe.
Mye tyder på at bilen som først kommer er en delt modell med Subaru. Bilen på bildet under er en illustrasjon fra Toyota, og er nær identisk med den elektriske konseptbilen Subaru Evoltis, som også er bekreftet vist i løpet av 2021.

Illustrasjonene vitner om at plattformen er for fullelektriske biler, for kupéen er trukket langt frem, og etterlater en kort front. Det gjør at også passasjerene bak blir trukket etter, og bilen får etter alt å dømme et anstendig bagasjerom, som en følge av dette.
Hva bilen vil inneholde av teknologi vet vi foreløpig lite om, men standard svar i slike situasjoner er at den blir konkurransedyktig.

Toyota lover uansett at bilen skal få en batteriteknologi de selv kan være stolte av når bilen kommer på markedet. De er allerede i gang med å utvikle nye batterier sammen med samarbeidspartnerne, som i dette tilfellet er Panasonic og CATL. Den som følger litt med på denslags vet at dette også er de samme produsentene Tesla jobber sammen med.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.