Elbil-skred:

Toyota med seks elbiler innen 2026

Vi har allerede sett skredet av elbiler som kan sette Toyota i førersetet.

STOLT: Andrea Carlucci fra Toyota legger frem planene som kan sette Toyota i front, med en rekke nye elbiler i garasjen. Foto: Fred Magne Skillebæk
STOLT: Andrea Carlucci fra Toyota legger frem planene som kan sette Toyota i front, med en rekke nye elbiler i garasjen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

TOKYO/BRÜSSEL (Elbil24): Seks rene elbiler innen utløpet av 2026. Det blir resultatet av satsingen på elbiler som Toyota-konsernet nå har satt i gang. Elbil24 har sett nykommerne på nært hold, og vet hva de vil står for.

Toyota fikk som kjent en trang start når det gjelder elbiler, spesielt da de skulle lansere bZ4X. Den har likevel vist seg i ettertid å bli akseptert av kundene uansett, og er i dag blant de absolutte bestselgerne i det norske markedet.

Nå kan det virke som selskapet står overfor en snuoperasjon få trodde var mulig bare for et år siden.

Elbil24 var de første som adresserte utfordringene med bZ4X, men vi sa samtidig; at om det er noe selskap i verden som er i stand til å snu den dårlige starten til noe positivt, så er det nettopp Toyota - med både merkene Toyota og Lexus i tankene.

Vi fikk antagelig rett, for se bare her hva de nå har tenkt til å gjøre nå – og det bare i løpet av de to-tre neste årene.

Moderat estimat: Norge er satt på kartet, langt utenfor Norges grenser. Bransjen følger med, men har tatt med seg et alt for lavt estimat. Foto: Fred Magne Skillebæk
Moderat estimat: Norge er satt på kartet, langt utenfor Norges grenser. Bransjen følger med, men har tatt med seg et alt for lavt estimat. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Urban SUV Concept

På et lukket Toyota-arrangement, Kenshiki Forum i Brüssel, viste selskapet antagelig deres mest spennende nyhet, er en helt ny b-segment SUV – kalt «Urban SUV Concept» - som vil bli vist for første gang i endelig versjon mot slutten av 2024. Den kommer først på markedet engang i 2025.

En opplagt fordel med bilen - som foreløpig ikke har et offisielt navn – er at den blir fleksibel. Her kan du velge mellom to forskjellige batteristørrelser, og du kan velge hvorvidt du har behov for firehjulsdrift, eller ikke. Dette gjør bilen særdeles fleksibel med tanke på hvem den henvender seg til, og kundemassen av potensielt nye kunder øker betraktelig.

Det er skrikende behov for mindre og rimeligere elbiler, som likevel gjør hverdagsjobben for folk flest. Da er det også en stor fordel å kunne sjalte med et lite batteri og tohjuldrift for dem som søker etter en økonomisk løsning, men at bilen samtidig kan gi rekkevidde og firehjulsdrift til dem som er villig til å betale.

Med Urban SUV - som er en bil på 4,3 meter – har Toyota også tonet ned det japansk-inspirerte designet en smule, og bilen virker å være mer rettet mot nettopp det europeiske markedet. De bekrefter også at den endelige bilen vil være veldig nær dette designet.

Bilen har fem dører, der dørhåndtakene er lagt høyt opp i bakkant av siderutene i bakdørene. Dette gjør dem mindre synlige, og du får et renere design. Om barna er like glad for å få litt mindre tilgjengelige håndtak å forholde seg til, gjenstår å se.

Konseptbilen er utstyrt med kameraspeil på sidene, men det gjenstår også å se om dette vil bli å finne på det endelige produktet, i så tilfelle antagelig som ekstrautstyr.

Hva skal barnet hete?

I baklyktene er bilen signert med de to typiske Toyota-bokstavene bZ – som står for beyond Zero. Elbil24 har derimot informasjon som hinter om at Toyota skal legge den kompliserte navnstrukturen til side, og heller velge et mer generisk navn for fremtiden.

Med dagens modellstruktur ville dette antagelig blitt en bZ2X, noe som ville fungert fint, men når vi kommer til bZ3X, så er dette navnet opptatt av en bil som allerede eksisterer. Det er ikke den samme bilen som kommer til Europa. I d-segmentet har jo Toyota allerede bZ4X i Europa, men det kommer ytterligere en bil i d-segmentet, på sikt. Den må da hete noe annet, noe som er enkelt dersom bilene skal få en ny navnstruktur.

Ytterligere teknisk informasjon om Urban SUV Concept, inkludert navnet, vil bli tilgjengelig nærmere lanseringen.

bZ: Signaturen i baklyktene forteller at Toyota vil gå "beyond Zero". Foto: Fred Magne Skillebæk
bZ: Signaturen i baklyktene forteller at Toyota vil gå "beyond Zero". Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Sport Crossover Concept

I 2025 vil også en annen elbil fra Toyota komme på markedet. Elbil24 fortalte om denne bilen første gang, etter at vi så den på bilmessen i Shanghai.

Til Kenshiki Forum i Brüssel hadde Toyota med seg en noe mer ferdig utgave, en bil som helt klart spiller på et sportslig design. Bilen er dessuten laget for både det kinesiske og det europeiske markedet, og er faktisk laget i samarbeid med den kinesiske produsenten BYD. Hvorvidt vi får se en tilsvarende bil fra BYD i Europa har vi derimot ikke kjennskap til.

Toyota er også svært moderat i hva de ønsker å fortelle om denne modellen, ettersom det er andre modeller som kommer først. Men vi trenger ikke tenke lenge før vi innser at dette skal være Toyotas "Tesla Model 3-killer".

Vi får uansett se mer av den i 2025, og detaljene vil være klar i god tid før dette. Av det lille vi kan si er at den skal ha fem dører, god bagasjeplass og i tillegg by på god beinplass til de som sitter i baksetet – alt ifølge Toyota.

Seks modeller i 2026

Elbil24 var nylig på Japan Mobility Show, som fortalt i tidligere saker, der Toyota viste frem to konseptbiler som senere vil bli klar for Europa. Lexus viste på sin side frem to konseptbiler der minst en av dem også blir klar for Europa, på sikt.

Mer om disse litt lenger ned, for etter at Japan Mobility Show var over, arrangerte Toyota altså sitt europeiske Kenshiki Forum i Brüssel, hvor de ovennevnte bilene ble vist for første gang.

I Japan viste Toyota første gang nyheten om en kommende sportsbil og en kommende crossover, fremvist som konseptbilene FT-Se og FT-3e – en sportsbil og en crossover. Disse hadde de også med seg til Brüssel, men disse har vi sett tidligere.

Toyota FT-3e:

FT-Se er åpenbart en todørs sportsbil som virkelig skal sette Toyota på kartet når det gjelder sportslige egenskaper, mens FT-3e er en bil som rett og slett vil ut og slåss med deres egen bZ4X. Også denne er ventet å komme på markedet i 2025, og bli en av de seks elbilene Toyota skal ha ut på veien innen 2026 er over.

Se mer av FT-Se og FT-3e her:

Lexus går elektrisk fra nyttår

I tillegg til Toyota-modellene disse viste også Lexus frem to spennende konseptbiler, i form av LF-ZC og LF- ZL.

Av disse vet vi at sedanen LF-ZC vil komme på markedet i 2026, en bil som virkelig er spennende, ettersom dette blir den første bilen fra konsernet som tar i bruk nye produksjonsmetoder, og som vil ta i bruk selskapets nye programvarebaserte struktur – Arene.

Den enormt store SUV’en LF-ZL er det litt mer usikkerhet rundt, for her ble vi innstendig bedt om å se på den som et rent konsept, mer enn en fremtidig bil. Men at Lexus har intensjoner om en ny elbil i dette segmentet på sikt, er vi ikke i det minste tvil om.

Les mer om de to nye Lexus-modellene her:

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.