Rekkevidde-skrellet:

Toyota om bZ4X: -Vi ønsker å beskytte kundene våre

Toyotas nye elbil har fått en trang fødsel, men nå kommer Toyota med flere kommentarer i kjølvannet av Elbil24s test.

KORT REKKEVIDDE: Toyota bZ4X viser seg å gå mye kortere mellom hver lading enn hva Toyotas spesifikasjoner skulle tilsi. Nå har Toyota kommet med mer informasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk
KORT REKKEVIDDE: Toyota bZ4X viser seg å gå mye kortere mellom hver lading enn hva Toyotas spesifikasjoner skulle tilsi. Nå har Toyota kommet med mer informasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Toyota bZ4X skulle bli starten på en ny tid for merket, spesielt i Norge hvor det knapt selges annet enn elbiler. Elbil24 var først ute med rekkeviddetest av bZ4X, en test som nå går viralt, nær sagt over hele verden. For rekkevidden viste seg å være alt annet enn forespeilet. Med en oppgitt rekkevidde etter WLTP-standarden på 459 kilometer, kom vi på våre to første tester ikke lenger enn 318 kilometer.

Dette ligger nå bak oss, men hva skjer videre fremover?

Elbil24 har hatt tett dialog med Toyota hele veien, helt siden testen ble gjennomført. Vi har dialog med importøren jevnlig, og vi har vært i møte – både digitalt og fysisk – med Toyota Motor Europe, som igjen er i dialog med Toyota i Japan. For utfordringene er bragt helt til topps.

Elbil24 har også ettertrykkelig skissert hva utfordringen består i, i tillegg til at vi har dokumentert resultatene fra andre konkurrerende biler som har vært gjennom de samme testene våre.

Stort avvik

Den store bøygen for Toyota er ikke at rekkevidden i seg selv er for kort - med sine noen og tretti mil når termometeret viser noen plussgrader. Utfordringen ligger i at avviket mellom WLTP-testene, som anses som en referanse, og faktisk oppnådd rekkevidde, er altfor stor.

Og det er dette avviket Toyota foreløpig har slitt med å forklare.

Eksempelvis har Toyota et langt mindre batteri enn flere av sine konkurrenter, men tross dette oppgir de nær like god WLTP-rekkevidde som andre. Det ville vært fantastisk om dette fungerte i praksis, men tester utført i det virkelige liv viser altså at Toyota ikke er i stand til å trylle.

Toyota om bZ4X: -Vi ønsker å beskytte kundene våre

Haster med løsning

Det er flere grunner til at Toyota ønsker å finne en løsning på utfordringene så snart som mulig, for om ikke lenge skal de også lansere Lexus RZ - en bil som har samme batteri og øvrig teknologi som Toyota bZ4X og Subaru Solterra. Lexus er dessuten en bil i premium-segmentet, og det ville være svært uheldig dersom også denne måtte lide samme skjebne. Her ønsker etter alt å dømme Toyota å løse situasjonen før den også smitter over på Lexus i tillegg.

I et møte med Toyota forrige uke var de nok en gang klare på at de respekterte testen vår, og vi fikk til og med takk for måten vi hadde bragt den på banen på.

De forsikret igjen om at det jobbes på høygir, og slik vi tydet det vil det helt sikkert medføre endringer i programvare, eller annet, som gjør forskjellen mellom oppgitt forbruk og faktisk forbruk noe bedre.

Foruten dette var det lite nytt Toyota kunne melde. De gjentok de samme forklaringene som tidligere, at det finnes et relativt stort buffer i topp og bunn, noe vi er kjent med, ettersom vi også har tømt dette.

Utover dette kunne de også opplyse følgende fakta:

  • Rekkevidden som oppgis som antall kilometer i instrumentene estimeres mellom 9 – 100 % faktisk batterikapasitet (SoC – State of Charge). Når bilen sier at det er 0 kilometer igjen, er det i praksis altså 9 prosent igjen.
  • Av disse 9 prosentene vil du kunne benytte ytterligere 8 av dem, etter at instrumentene sier den har 0 kilometer igjen.
  • Fra bilen sier 0 kilometer vil du kunne fortsette som normalt til batteriet bare har 2 prosent gjenværende kapasitet. Derfra vil den gå med redusert fart og effekt helt til du når 1 prosent gjenværende kapasitet. Da vil bilen stoppe.
  • Den ene prosenten er ikke anvendbar, og må være der for å sikre batteriets levedyktighet. Hadde du fått tømme batteriet helt, ville batteriet bare vært å kaste.
  • Toyota forteller at de ønsker å bevare et stort buffer for å sikre at kundene ikke går tom.
Toyota om bZ4X: -Vi ønsker å beskytte kundene våre

-Vi ønsker å beskytte kundene våre fra å gå tom for rekkevidde. Går de tom for rekkevidde står de virkelig fast, forteller Vincent Dewarersegger fra TME på det nevnte informasjonsmøtet.

Han legger derimot til at de jobber videre med saken, og søker flere svar. Vi er også kjent med at det foregår hyppige møter internt i selskapet, og at Toyota nå gjennomfører omfattende tester, først og fremst for å få frem flere fakta om eget produkt, deretter for å sammenligne dette med konkurrerende biler. Etter dette vil det bli tatt avgjørelser om hvilke grep som eventuelt må og kan tas.

Så snart disse resultatene og avgjørelsene foreligger vil disse bli sendt videre til forhandlernettet, som igjen har ansvaret for å informere eksisterende og nye kunder.

Som Elbil24 tidligere har fortalt, stikker ikke Toyotas muligheter for en trådløs oppdatering veldig dypt inn i bilens systemer, og det er godt mulig eventuelle oppdateringer medfører et besøk hos et verksted.

Det skal likevel legges til at Vincent Dewarersegger i Toyota påpekte at han ikke kunne love noen endringer. Først må de finne ut om det er avvik, og i så tilfelle hva løsningen kan være.

Toyota ønsker å gi kundene sine trygghet. Både gjennom sikring av å komme frem, men også med tanke på holdbarhet. De har gjort garanti av batterienes holdbarhet som et viktig poeng, og ønsker å tilby 10 års garanti som et alternativ, i den grad dette betyr noe for dem som kjøper en ny bil i dag. Den blir i snitt beholdt i 3-5 år før den byttes.

Toyota er som kjent et japansk selskap, der ære og respekt er svært viktige faktorer. Det har vist seg i en rekke sammenhenger å være bra for kundene, men foreløpig ser det ikke ut til at det oppfattes slik i dette tilfellet. Et stort avvik mellom oppgitt og faktisk rekkevidde virker å være en større ulempe enn fordelen med løfter om lang levetid. Så gjenstår det å se.

For denne saken er på ingen måte over.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.