Elbiler:

Toyota redefinerer elbilen

Har gått tilbake til tegnebrettet og er snart klare for å vise hva de kommer med.

FREMTIDEN: Her vist som konspetbilen bZ Sport Crossover Concept under bilmessen i Shanghai nylig. Foto: Fred Magne Skillebæk
FREMTIDEN: Her vist som konspetbilen bZ Sport Crossover Concept under bilmessen i Shanghai nylig. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Toyota har ikke vært de raskeste ut på markedet med elbiler, og i en tidlig fase kunne det utad virke som batterielektriske biler heller ikke var et stort tema for dem.

I 2021 stod derimot Akio Toyoda på scenen med en stor bukett elbiler, og ga uttrykk for at også Toyota var moden for elbiler. Den første bilen ut i Europa var modellen bZ4X, en bil som må sies å ha fått en trang fødsel.

Men selv om et barn i familien opplever en tøff fødsel, er det på ingen måte sikkert de neste ut vil oppleve det samme.

Under Toyota-konsernets pressekonferanse for de finansielle resultatene denne uka, la de også frem en fremdriftsplan mot både 2026 og 2030, og der fortalte de hvordan selskapet nå tar et steg tilbake, for så å ta to steg frem igjen.

Giganten blir elektrisk

Toyota er kanskje den bilprodusenten i verden som har de største økonomiske musklene, og nå velger de å vise dem frem. Under presentasjonen fortalte de at de innen 2026 skal ha ti batterielektriske biler på markedet, og de skal produsere 1,5 millioner eksemplarer av dem innen 2026, som et minimum. Dette inkluderer også modeller fra Lexus, som er et merke i Toyota-konsernet.

De la også frem en skisse over hvilke modeller dette vil være, inkludert en tegning som illustrerer en kommende elbil. Ikke nok med det, men de viste også frem et nytt slagord som skryter av «BEVs created by carmaker» - oversatt til «Batterielektrisk bil laget av en bilprodusent». Dette ser ut til å være et stikk i siden til elektronikkgiganter som snuser på å lage biler i tillegg, enten det er Sony, Apple, Panasonic eller andre.

MARKEDSFØRING: Nå man må fortelle kundene at man er en bilprodusent....
MARKEDSFØRING: Nå man må fortelle kundene at man er en bilprodusent.... Vis mer

Helt nye mål

Etter at Akio Toyoda nylig overga sjefsstolen til den nye presidenten, Koji Sato, er det nå satt mål om at selskapet skal redusere CO₂-utslippet fra alle nye biler med 50 prosent innen 2035. Det var også en voksen ambisjon om å redusere utslippet som gjorde at Toyota var de første til å lansere masseproduserte elektrifiserte biler, i form av Toyota Prius i 1997.

Etter 25 år med elektrifiserte biler følte nok Toyota seg mer enn gode nok til å kunne levere rene elbiler på et høyt nivå, og de lanserte med store lovord modellen bZ4X.

Det gikk ikke helt som forventet.

Undervurderte markedet

Elbil24 var de aller første som fikk teste bilen grundig, med et nedslående resultat på rekkevidde og ladehastighet. Aldri før hadde vi opplevd større avvik på lovet rekkevidde og oppnådd rekkevidde – uansett temperatur og føreforhold. Testen gikk viralt verden over, men mye har skjedd siden den gang. Toyota tok saken svært alvorlig, og sendte eget testteam til Norge for selv å finne svarene på våre resultater.

– Vi lærte og erfarte veldig mye av vårt besøk i Norge, fortalte sjefsingeniøren med ansvaret for bZ4X til Elbil24 i ettertid, og de anerkjente resultatene i testen vår fullt ut.

Nå har de laget en oppdatering på flere av de vesentlige punktene vi satte fingeren på, oppdateringer som eierne av en bZ4X får installert i disse dager. Men hva da med fremtiden?

Toyota innrømmer at de må ta et steg tilbake, for senere å komme tilbake styrket ut av situasjonen. Som en følge av dette designer de nå en ny plattform på tre forskjellige områder som skal brukes i de fremtidige elbilene deres. Plattform-teknologien deres er delt opp i tre, og de tre delene er:

  • Programvare-plattform
  • Elektronikk-plattform
  • Body & Chassis-plattform

Resultatet av dette er at de til slutt skal ende opp med å gjøre hele bilen programvare-basert, på samme måte som en rekke andre produsenter nå konstruerer bilene sine, tilsvarende det Tesla har hatt en god stund allerede.

Vil tjene på endringene

Toyota innrømmer at dette er nødvendig for å kunne redusere kostnaden ved å produsere biler, og at de på denne måten kan fortsette å utvikle systemer uten at hardware blir et hinder på veien. Planene ble som kjent lagt frem under resultatfremleggelsen nylig, og det ble satt fokus på nettopp resultatene da planene kom på bordet.

Toyota mener dette vil gi selskapet mulighet for økt inntjening på bilene, og styrke Toyota som konsern ytterligere.

ILLUSTRERER: Slik illustrerer Toyota fremtiden mot 2026.
ILLUSTRERER: Slik illustrerer Toyota fremtiden mot 2026. Vis mer

Av de ti modellene som skal være på markedet innen 2026 finner vi allerede tre bilene vi kjenner i dag, i form av Toyota bZ4X, Lexus UX og Lexus RZ. Av sistnevnte har de første demobilene allerede trillet inn over landegrensene, og snart er det kundenes tur.

Blant disse ti finner vi også en bZ3, som først og fremst er for det kinesiske markedet, men det kommer også en mer kompakt elbil for vårt marked også.

Blant de ti finner vi også den elektriske utgaven av varebilen Proace, og en kommende fullelektrisk Toyota Hilux, en pickup.

Utover dette skal det også komme en stasjonsvogn, en sedan og en ganske så spennende sportsbil. Om den skal bli en elektrisk arvtaker til Celica – eller om det er Supra – er uvisst.

To er allerede vist

Under årets bilmesse i Shanghai viste Toyota frem to nye konseptbiler, der bZ FlexSpace Concept er en slags crossover stasjonsvogn, i tillegg til at de viste frem bZ Sport Crossover Concept, en mer kompakt kupé-lignende sak. Elbil24 hadde en rask prat med den europesike PR-sjefen, Robert Tickner, som fortalte at begge bilene var interessante for Europa, men spesielt den minste kupé-utgaven. Og disse skal altså være på markedet innen 2026.

Norges-sjef: Pjotr Pawlak har ståltro på Toyota som et elbil-merke, men forteller at Toyota som konsern er opptatt av tilgang på batterier. Foto: Fred Magne Skillebæk
Norges-sjef: Pjotr Pawlak har ståltro på Toyota som et elbil-merke, men forteller at Toyota som konsern er opptatt av tilgang på batterier. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

– Bilmarkedet i Norge er inne i en stille periode akkurat nå, men vi vet at det vil komme bedre tider, forteller Toyota-sjefen i Norge, Pjotr Pawlak til Elbil24. Han sikter også fremover og har ståltro på at tross den trange fødselen til bZ4X, så vil Toyota være en viktig brikke i markedet for elbiler i fremtiden.

Toyota er per i dag verdens nest mest verdifulle bilkonsern, kun forbigått av Tesla. Rett under Toyota finner vi Porsche og kinesiske BYD, mens eksempelvis Volkswagen befinner seg på en sjetteplass.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.