Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Toyota har fått mye juling for rekkevidden og ladehastigheten på sin nye bZ4X, en brann som startet med Elbil24 sin første test av bilen, «Rekkeviddeskrell for Toyota bZ4X».
Toyota har tatt saken på høyeste alvor på alle nivåer, og har etter dette gjennomført utstrakt testing.
Allerede i midten av januar publiserte vi listen over tiltak som skal gjøres, med de endringer dette medfører for bilen.
Artikkelen fortsetter etter videoen
Relanserer
Mandag opplyste Toyota også til den øvrige motorpressen hva disse endringene innebar punkt for punkt. Noe av det nye som kom frem på pressemøtet var at de håper å være klare til å starte med endringene fra mai måned.
Dette innebærer at hver enkelt bil må inn til et service-punkt for å få oppdatert programvaren i bilen.

Derfor bør du tenke deg om før du velger elbil med tohjulsdrift
Når dette er gjennomført vil bilene få disse endringene:
- Med den nye programvaren vil bilen få prosentvisning av batterikapasitet. Denne vil vises hele tiden, også under lading. Vi renger samtidig med at Toyota beholder gjettometeret i form av resterende kilometeranslag.
- Punktet for hvor bilen oppgir at den når 0 kilometer resterende rekkevidde flyttes noe nærmere det faktiske nullpunktet. Dette gir deg ikke bedre rekkevidde, men du kan utnytte mer av den anvendbare kapasiteten før du får beskjed om at du er tom.
- Antall hurtigladinger innenfor et døgn vil økes til 3,8 ganger før ladeeffekten strupes. Tildigere har strupingen blitt gjort etter to hurtigladinger per døgn. Vi kjenner til taxisjåfører som har solgt bilen igjen, som følge av denne begrensningen. Nå kan de igjen vurdere en bZ4X.
- Ladeeffekten i området 80-100 prosent vil økes. I våre ladetester gikk ladeeffekten ned til 8 kW så snart du kommer over 80 prosent batterikapasitet. Toyota forteller ikke hva den nye effekten vil være, men forteller at tiden skal reduseres fra 80 til 60 minutter fra 80 til 100 prosent, en tidsreduksjon på rundt 25 prosent.
- Visningen av forbruk vil nå – dessverre – tilpasses for å bli mer som konkurrentene. Det betyr at forbruket vil vise det forbruket som trekkes fra batteriet under kjøring, uten at ladetapet inkluderes i forbruket. Vi har tidligere roset Toyota for å vise et veldig riktig forbruk, sammenlignet med det vi selv oppnådde i vår forbruks- og ladetest. Dette vil nå endre seg til å bli som de fleste andre bilmerkene. Det er naturlig at Toyota tar dette grepet, selv om vi helst skulle ønske at de andre heller tilnærmet seg Toyotas måte å vise forbruket på.
- Rekkevidden når klimaanlegget skrus på vil nå bli mer relatert til virkeligheten. Vi har som kjent fortalt at rekkevidden blir redusert med rundt 100 kilometer så snart vifta blir satt på et enkelt knepp. Dette blir nå gjort om til den faktiske reduksjonen.

Toyota har, som vi tidligere har rapportert, vært i Norge og utført en rekke tester. Også Subaru har vært her for å gjøre egne tester. Elbil24 har snakket med sjefsingeniørene for de to merkene etter at de var her, og de fortalte da hva de spesifikt hadde testet.
De endringene Toyota her har fortalt at de skal gjennomføre, lar seg endre gjennom programvare. Subaru har på sin side vært i Norge for å teste funksjoner med tanke på forvarming av batteriet for å klargjøre det til lading i kaldt klima.
Denne funksjonen vil ikke kunne tillegges eksisterende biler, og vil eventuelt først bli å finne i bilene fra senere produksjoner.
Ønsker du mer inngående informasjon om endringene vil du finne disse her.
Få også med deg hvordan det gikk med bZ4X i årets vintertest på Elbil24:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.