Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
NAGOYA (Elbil24): En hel verden ser mot selvkjørende biler, ettersom vi til stadighet blir fortalt at det er dit vi skal. Mennesket er den farligste faktoren i trafikken, så i fremtiden skal alt overlates til teknologien.
Dessverre kan det også virke som at det stemmer i praksis, for menneskelige feil er som regel årsaken til de aller fleste ulykker.
Bilprodusentene har for lengst satt i sving fantasien for å finne løsninger som helt eller delvis tar oss nærmere dit vi vet vi skal, til selvkjørende biler. Toyota-konsernet er intet unntak, og lenge er vi blitt fortalt om løsninger som kommer. Vi har allerede prøvekjørt deres løsning med steer-by-wire ved flere anledninger. Nå har vi også prøvekjørt deres videreutviklede løsning, som de kaller NEO-steer. Teknologene er ment brukt i både Toyota og Lexus.

En ny fase
Men for å ta det første først, så har selskapet allerede vist frem steer-by-wire, som i praksis betyr elektronisk styring, uten noen form for mekaniske deler mellom ratt og styringen. Alt foregår elektronisk helt frem til styreenheten i forstillingen.
Dette er den enkleste måten å gjøre styringen digital på, noe som er en nødvendighet for senere å kunne la datamaskiner ta over kontrollen, i takt med at de selvkjørende systemene trer i kraft.
Eksempelvis har løsninger som gasspedal og annet utstyr vært elektronisk en god stund allerede. En av de praktiske fordelene er at det er svært enkelt å på denne måten gjøre utvekslingen av styringen forskjellig, avhengig av om det går sakte eller fort. Som et resultat av dette har Lexus og Toyota frem til nå hatt fullt rattutslag begge veier ved å bare vri rattet 150 grader, altså 75 grader til hver side. Det er dette systemet vi tidligere har prøvekjørt.
Bli med på den første testen:
Finjustering
Nå har de derimot videreutviklet dette systemet, og bestemt seg for å gjøre systemet litt mindre agressivt. Det har de gjort ved å legge styringen innenfor 200 grader, altså 100 grader i hver retning.
Etter å ha testet begge systemene er det ingen tvil om at de nå har funnet en riktigere løsning, ettersom den forrige rett og slett kunne virke litt vel hissig, spesielt i lavere hastigheter. Nå virker det betydelig bedre.
Steer-by-wire har nå fått lanseringstidspunktet satt til 2025, etter å ha blitt noe forskjøvet i forhold til først tenkt. Per nå ser det ut til at det blir Lexus RZ 450e som får systemet først, og at Toyota bZ4X kommer ikke lenge etterpå.

Utvidet versjon
Men nå har som sagt konsernet laget en videreutviklet versjon av steer-by-wire som de kaller NEO-steer. Her har de ikke bare gjort selve styringen elektronisk, men det har også flyttet brems og gass opp til rattet.
Vi har prøvekjørt en tidlig versjon av systemet, og fått en følelse av hvordan dette vil virke.
Det var faktisk en med funksjonshemming som først satte Toyota på idéen, ettersom han kjørte rundt med en typisk bil ombygget for en med hans utfordringer. Han syns selv at løsningen virket gammeldags, og spurte om hjelp til å modernisere systemet. Toyota gikk på oppdraget, samtidig som de også tenkte to tanker samtidig.
Ved å legge gass og brems opp til rattet vil de få ryddet opp kraftig nede ved gulvet, og alle funksjoner ville bli styrt fra ett sted – rattet.

Vil Lexus RZ kunne rokke markedet?
Hva med kjørefølelsen?
Tanken er naturligvis god, men både brems og gass krever en fintfølende presisjon som det ikke er lett å overføre, sånn umiddelbart. Når det i tillegg implementeres samtidig med steer-by-wire, og den utvekslingen man her får på styringen, så blir det nærmest som å lære å kjøre på nytt.
Versjonen vi nå har fått prøve, på Toyotas nærmest hemmelige anlegg utenfor Nagoya, er en tidlig utgave, som åpenbart trenger mer arbeid. Men vi får likevel en følelse av tanken. Bremsen er i testutgaven plassert som en hendel bak yoke-hendel, for ja, rattet er av yoke-typen som både Lexus og Toyota har vist frem før. Det er likevel noen fysiske endringer på rattet for å få plass til det ekstra som må til.
Selve gassen er plassert rundt høyre yoke-grep, og opereres ved å justere en hendel som er plassert der du normalt har tommelen når du holder rundt dette grepet.

Kan det funke?
Vi skal ikke være for strenge mot et såpass tidlig produkt, som foreløpig er i en tidlig testfase. At dette er en glimrende løsning for en som ikke kan bruke beina til kjøring er det ingen tvil om. Hvorvidt man får omvendt en hel kundemasse er noe annet. Vi tror nok at flere produsenter vil ha et og annet å vise frem før vi finner en tilnærming som flertallet kan akseptere. Kanskje blir det som dette, kanskje det blir noe annet.
Toyota ser likevel ut til å være i førersetet når det gjelder steer-by-wire, og at de tar forskningen et skritt videre ved å finne en løsning på hvordan vi skal bli kvitt pedalene er positivt. Det rydder dessuten mye stæsj vekk fra fotbrønnen, både på innsiden av bilen, men også på utsiden av torpedoveggen. Det gir helt nye muligheter for hvor produsentene kan plassere andre komponenter, i tillegg til å spare vekt, som er særdeles viktig på en elbil.
Dommen må bli at vi gir det en sjans, og vi gleder oss til å teste neste generasjon, og neste etter det igjen. For en ting er sikkert. Dette kommer ikke for salg verken i morgen eller over i morgen. Først skal den ordinære løsningen for steer-by-wire ut på markedet, noe som altså vil skje i 2025.
Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.