Japan Mobility Show:

Toyota viser et skred av nye elbiler

Hadde med seg seks biler på scenen.

PÅ SCENEN: Toppsjefen i Toyota, Koji Sato, viste frem en rekke nye biler uten å si spesielt mye om dem. Foto: Fred Magne Skillebæk
PÅ SCENEN: Toppsjefen i Toyota, Koji Sato, viste frem en rekke nye biler uten å si spesielt mye om dem. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

TOKYO (Elbil24): Det er et par år siden Akio Toyoda viste oss nærmest en hel parkeringsplass full av biler, med budskapet om at disse bilene i nær fremtid skulle bli elektriske. Det har rent mye vann i bekken på disse to årene, inkludert lanseringen av bZ4X.

På et tidspunkt satte Toyota fingeren på pauseknappen, og spurte seg selv om alt de hadde planlagt var godt nok.

Se flere bilder av Toyota FT-Se:

De valgte å ta et par steg tilbake, evaluere, og deretter gasse på videre. Noen av resultatene av dette har de nå vist frem på den pågående bilmessen i Tokyo, der Elbil24 er til stede. Hele seks forskjellige elektriske kjøretøy viste de frem, pluss et leketøy for voksne som mer ligner på en crosscart.

Vi har allerede fortalt om de to mer hardføre bilene, pick-up’en EPU og Toyota Land Cruiser Se. Sistnevnte skal bli en sportslig utgave av Land Cruiser, litt tilsvarende det Range Rover har gjort med Range Rover Sport.

Les saken her:

På konsernnivå har Toyota Lexus under sine vinger, og de viste frem sine to store modeller, der sedanen Lexus LF-ZC er en bil som skal på markedet i 2026. I tillegg viste de frem SUV’en LF-ZL, som med sine 5,3 meter er et digert beist av en bil – ganske så sikkert ment for det amerikanske markedet, når den eventuelt kommer på markedet. Om dette har de nemlig ikke sagt noe om markedslansering, annet enn at de viser frem en del teknologier som de i høyeste grad har tenkt å dyrke videre på.

Les mer om Lexus sine to her:

I Japan er Toyota nesten større en staten, og da den nylig påtroppende toppsjefen var ferdig med sin presentasjon, dukket også avtroppende sjef, men fortsatt styreleder, Akio Toyoda opp. Med disse to på samme gulv ble det mildt sagt oppstandelser, som om Elvis skulle ha gjenoppstått.

Av personbiler kunne Sato-san vise frem to konseptbiler, som begge i nær fremtid skal settes i produksjon. Toyota FT-Se er en sportsbil som unektelig hinter oss mot Celica, men i elektrisk versjon. Med en lengde på 4,38 meter er den ikke så lang, men med en høyde på bare 1,22 meter ser den likevel ikke så veldig kort ut. Akselavstanden er 2,65 meter, så pakka er ganske så interessant. Det samme er utseendet, for her kan man lett tenke på både Ferrari og andre som er langt mer kjent for heftige sportsbiler enn Toyota.

ILLSINT: FT-3e har trekk vi normalt kjenner fra andre produsenter enn Toyota. Foto: Fred Magne Skillebæk
ILLSINT: FT-3e har trekk vi normalt kjenner fra andre produsenter enn Toyota. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Den andre bilen som dukket opp var konseptbilen FT-3e, der sifferet tre forteller at dette er en tredje generasjon elbil fra selskapet. Det vitner også om at bilen først kommer på markedet så snart de er klare med alt som hører til den neste generasjonen drivlinje.

Det betyr at den får det nye Areen-operativsystemet Toyota skal basere elbilene sine på, og det betyr etter alt å dømme at den også får Toyotas neste generasjon batterier, med langt høyere energitetthet, og derav lavere vekt.

I Tokyo viste konsernet også frem en ny måte å lage selve bunnen på bilene på. Det er rett og slett store støpte deler som ikke er sveiset sammen, men hvor alt er støpt i et stykke. Om denne produksjonsformen skal inn i disse to Toyotaene er uklart, eller om det foreløpig er tiltenkt Lexus. I 2026 får vi svaret.

Se flere bilder av Toyota FT-3e:

Toyota FT-3e er en SUV som måler 4,86 meter i lengde og har en akselavstand på hele 3 meter. Den blir dermed hakket større enn dagens bZ4X, noe som lyder bra om man ser for seg en samlet elektrisk modellportefølje. Bilen er også med på å signalisere hvor Toyota skal når det gjelder design. Og det er naturligvis en global bil vi her snakker om, så ja, den kommer til Norge når den er ferdig snekret til en endelig bil.

Toyota har valgt ikke å dele veldig mye data og spesifikasjoner, men heller vise hvilke mål de har for design, og modellrekke. Deretter starter jobben med å bygge innholdet, og de er klare på at de har lært mye på kort tid, og at de med disse bilene vil være godt rustet til det markedet som bilene skal ut og konkurrere i den dagen bilene er klare.

Bokstavene FT i modellbetegnelsen står for Future Toyota. Men fremtiden er ikke så langt unna.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.