Japan Mobility Show:

Toyota viser Land Cruiser og pick-up

...og ja, de er begge elektriske.

Her er de første bildene av Toyoyas elektriske Land Cruiser. Foto: Fred Magne Skillebæk
Her er de første bildene av Toyoyas elektriske Land Cruiser. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Mens vi sitter på flyet på vei til Japan Mobility Show, benytter Toyota anledningen til å tease noe av de de har tenkt å vise frem der.

Denne gangen kan det virke som våre stille bønner er hørt, for det er intet mindre enn en elektrisk utgave med syv seter av en fremtidig Land Cruiser de trekker opp av hatten, Land Cruiser Se.

I tillegg viser de frem en elektrisk pick-up, som de av den grunn enkelt og greit har kalt EPU. I dette tilfellet nevnes ikke ordet Hilux med et ord. Vi tipper årsaken er at dette kommer til å bli en større bil – selv om de kaller den midsize - som mer vil ligne Tacoma - en pickup som først og fremst er ment for det amerikanske markedet.

Begge disse bilene har en lengde som strekker seg i overkant av fem meter i lengde. Det er med andre ord ingen småbiler det er snakk om. Dette kan tyde på at Toyota her sikter mot blant annet Rivian som en konkurrent.

Se mer av Toyota Land Cruiser Se:

En av forskjellene er at de to ugavene fra Rivian strengt tatt er samme bil, bare med og uten høyt karosseri bak. Toyota har åpenbart valgt forskjellig tilnærming med sine to modeller. Det ser vi bare på panseret, som på Land Cruiser Se – som den foreløpig heter – er langstrakt, og forhåpentlig inneholder en gigantisk frunk. På den elektriske pickup’en EPU er det derimot en kort snute, antagelig for heller å bruke så mye av bilens lengde som mulig til planet bak. De har likevel fått plass til fire dører, og plass til fem personer.

Toyota har som kjent laget mange forskjellige utgaver av Land Cruiser. De enklere modellene som vi er kjent med i Norge, 150-serien nå sist, kalles Land Cruiser Prado i andre markeder. Dette er en slags lettversjon, mens 100-serien, og senere 200-serien, er «heavy duty» utgavene.

EPU. Foto: Fred Magne Skillebæk
EPU. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

I motsetning til disse vil den nye elektriske utgaven bli laget med et selvbærende karosseri, uten den røffere rammekonstruksjonen. Det er med på å gjøre den enda mer egnet for utstrakt gatebruk, veldig typisk for det amerikanske markedet, men vi skal ikke tvile på at den har såpass torsjonsstivhet at den også egner seg i arbeids medfør.

Se mer av Toyota EPU:

Vi kjenner også til at Toyota skal vise noen mer hardføre nyttekjøretøy på bilmessen i Tokyo, biler som per nå ikke har fått et tydelig navn, men foreløpig går under betegnelsen IMV0. Dette blir biler med rammekonstruksjon, der du nærmest kan sette på det påbygget du selv ønsker, om det skulle være lasteplan, skap, campingenhet, eller annet.

Derfor vil også EPU, den elektriske pickup’en, bli en bil med selvbærende karosseri, noe som strengt tatt passer de aller fleste kundene best. Er du på jakt etter en enda røffere doning, så er det en eller utgave av IMV0 som er løsningen.

Når Toyota nå viser frem disse to nye konseptbilene, så viser de også frem et nytt styresystem de kaller NEO-steering. Dette er en videreføring av steer-by-wire, som de allerede har vist frem på Toyota bZ4X og Lexus RZ 450e, og som vi naturligvis har prøvekjørt.

I NEO-steering har de videreutviklet systemet, som nå også inkluderer elektronisk styrt gass og brems fra rattet - ikke bare elektronisk styring, altså. Hvordan dette virker i praksis blir det spennende å både se og prøve, noe vi også skal gjøre under vårt besøk i Japan.

Med dette hinter Toyota at det nærmest blir som å kjøre en motorsykkel, og at det blant fordelene blir langt bedre plass på gulvet, der pedalene normalt sitter. Toyota mener at man med dette også får en større frihet med tanke på sittestilling, som igjen kan vøre med på å øke komforten, foruten å gjøre det enklere når du skal ut og inn i bilen. Som om ikke dette er nok mener Toyota at dette også skal være med på å øke kjøregleden man har med en bil, og kjærligheten til selve bilen, som de sier det.

Bli med på vår aller første test av en bil uten styrestag, kun kabler. Lexus RZ 450e blir den første bilen i verden med dette systemet. Vis mer

For vår del er vi mer spent på når et slikt system eventuelt vil komme på markedet. De har allerede utsatt det allerede utviklede steer-by-wire systemet en del, og slike systemer skal også få aksept fra myndighetene i de forskjellige markedene.

Hvorvidt vi får se et system der man nærmest må lære å kjøre bilen på nytt med det første, gjenstår å se. Men uten ideer og ærlige forsøk kommer man definitivt ingen vei, så vi er glad for at noen i det hele tatt prøver.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.