Hurtiglading

Tre av fire sliter

Ny undersøkelse er nedslående lesning for hurtiglade-operatørene.

Jan H. Ihle fra Ionity gir tips til hvordan du skal få en best mulig opplevelse ved lynlading. Video:Elbil24 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): I en ny undersøkelse som Norstat har gjort for Naf kommer det fram at hele tre av fire sliter med å vite hva det koster å få ladet elbilene sine på hurtigladestasjoner. I tillegg sier nesten halvparten at de strever med betalingen.

Totalt 1504 personer deltok i undersøkelsen, som ble gjennomført i perioden desember-januar.

Naf mener resultatene beviser at det må tas grep både med hensyn til prisinformasjon og betalingsløsninger.

Problematisk minuttprising

I vår ferske kartlegging av hurtigladepriser, kom det fram at mange ladeoperatører opererer med en pris pr minutt man er tilkoblet, som regel i tillegg til en pris pr overført kWh.

Naf er spesielt kritiske til denne minuttprisingen, siden det nærmest er umulig for bileieren å vite hvor lenge man må være tilkoblet for å få «fylt» batteriet.

Det er nemlig en rekke faktorer som påvirker ladehastigheten, noe som tydelig kommer fram i våre egne tester. For det første er det store variasjoner mellom bilmodeller, men også temperatur i luft og i batteriet, samt belastning på ladestasjonen påvirker hastigheten. Ofte kan det dessuten være store variasjoner i hastigheten gjennom selve ladeprosessen.

- Det er for mye å sette seg inn i for oss forbrukere, og bransjen har mye å gå på for å gjøre dette enklere, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, Nils Sødal.

Interesseorganisasjonen tar til orde for å kutte minuttprising og heller kun ta betalt for energimengden (kWh) som overføres.

- En grunn til at vi har minuttprising

Elbil24 har tidligere tatt dette opp med bransjen, og flere har pekt på at hovedårsaken til at man fortsatt har minuttprising, er å begrense køene ved ladestolpene.

- Bakgrunnen er at kø på ladestasjonene fortsatt kan være en problemstilling. Spesielt mot slutten av ladesyklusen går ladingen tregere, og med en pris pr kilowattime har man ikke et insentiv til å avslutte ladingen og dermed gi plass til neste kunde, uttalte blant andre kommunikasjonssjef i Recharge, Elise Torvaldsen.

Selskapet tilbyr ren kWh-prising på sine lynladere (effekt på mer enn 100 kW), men på hurtiglading opp til maks 50 kW, betaler man 3,50 kroner pr minutt man er tilkoblet.

BKK/Lyse, Kople og Mer er blant de andre store aktørene som praktiserer minuttprising.

Kompliserte betalingsløsninger

Når det gjelder selve betalingen, avviker den kraftig fra hva de fleste er vant med fra vanlig bensin- og dieselfylling. Ladeoperatørene har gjerne hver sin app-løsning og prisstruktur, og ingen steder kan du betale med kort i terminal - eller med kontanter.

Det kan imidlertid bli enklere på sikt.

Flertallet på Stortinget har nemlig bedt regjeringen om å lage en nasjonal ladestrategi i løpet av 2022, som helt sikkert kommer til å innebær flere ladestasjoner - men også enklere prising og kanskje endelig muligheten til å betale med kort.

- Et skritt tilbake

Bransjen er imidlertid ikke veldig positive til å innføre kortbetaling. Mer (tidligere Grønn Kontakt) har blant annet trukket fram at kortbetaling vil bety at flere skal ha «en del av kaka», noe som vil medføre dyrere lading for kunden.

Recharge stilte seg imidlertid ikke helt avvisende da vi tok dette opp med dem i sommer.

- Vi ser hele tiden på løsninger for betaling, inkludert gjennom kortterminal. Det er noen kunder som ønsker dette, men det har imidlertid skjedd og skjer så mye på betalingsfronten for tiden, at det etter vår mening vil være å ta et skritt tilbake, sa Torvaldsen til Elbil24.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.