(Elbil24): Salget av elbiler tar helt av, og skaper rekorder. Ikke bare for elbilene, men for bilsalget generelt. Det har nemlig aldri blitt solgt flere nye biler i Norge enn i fjor.
Den gamle rekorden fra 1986 lød på 167.352 biler, mens den nye rekorden i 2021 havnet på svimlende 176.276 førstegangsregistrerte nybiler i Norge.
Allerede 1. nyttårsdag kunne vi gratulere Tesla Model 3 som landets mest solgte bil i året som gikk, og Tesla som det største bilmerket.
Dette er rett og slett en bragd, i all den tid de i praksis bare har to bilmodeller å selge. For øvrig var så mange som 113.715 av de solgte bilene en elbil (64,5 %) – det høyeste salget av elbil noen gang, naturlig nok. I tillegg til dette ble det også registrert 5.425 elektriske varebiler av totalt 34.026 varebiler totalt.

Innen mars kan vi allerede ha over en halv million elektriske personbiler på norske veier, forteller OFV (Opplysningsrådet for vegtrafikken). Disse trekker det gjennomsnittlige utslippet per nye solgte biler ned til bare 27 gram CO2 per kilometer, noe som er banebrytende, sammenlignet med andre markeder.
De gamle blir eldre
Med så høyt antall elbiler på norske veier, er det ikke lenge før én av fem biler på veiene er en elbiler – 20 prosent. Og dette er kun de rene elbilene, for om vi ser på salget av biler i 2021 totalt sett, så har nesten ni av ti solgte biler en ladekabel – altså medregnet de ladbare hybridene.
Andelen rene bensin og dieselbiler er nå særdeles liten, og effekten er antagelig selvforsterkende i den grad at få tør kjøpe noe nå som enda færre vil ha, den dagen den skal selges igjen.

Men gjennomsnittsalderen for norske biler er nå ca. 20 år, før de vrakes. Når vi ser på gjennomsnittsalderen fra de nyeste til og med de eldste registrerte bilene i landet, så er den nå på 10,5 år. Det vil med andre ord rulle bensin og dieselbiler på norske veier i lang, lang tid fortsatt, hinter OFV.
Toppen av Norge
Litt lek med tall er alltid morsomt. For en ting er at salget går til himmels, men det er også en økende trend at yngre tar lappen. Det er med andre ord god grobunn for nye bileiere.
Flest elbiler ble det solgt i prisklassen 300.000 – 449.999 kroner. Deretter i prisklassen 450.000 – 600.000.
Interessant er det å se at de aller dyreste bilene selges i Troms og Finnmark, deretter Akershus.

Det er også interessant å se at 81,8 prosent av nye elbiler er eid, eller disponeres av privatpersoner. I tiden under pandemien har bruktimporten sunket noe, men i det siste hatt en liten økning igjen. I året som gikk var det forresten Hyundai Kona som var den mest bruktimporterte bilen, mens VW Golf var den mest solgte bruktbilen.
Tre egenskaper som trigger kjøpelysten
Med elbilene kommer også eksplosjonen av firehjulsdrift. For mens andelen registrerte firehjulsdrevne biler i 2011 var 26,4 prosent, har den på de ti siste årene doblet seg til 54,4 prosent.
Artikkelen fortsetter under videoen
Over halvparten av de solgte bilene har med andre ord drift på alle fire hjulene.
- De tre ordene elbil, SUV og firehjulstrekk gir en kort oppsummering av hva slags nye biler veldig mange nordmenn vil ha. Aller helst i kombinasjon, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Venter bedring
Året som kommer vil etter alt å dømme også bli veldig bra, i all den tid bransjen klarer å levere det kundene bestiller. Det foreligger allerede store oppbygde ordrebunker, noe på grunn av pandemien, og mye på grunn av mangel på halvledere – den såkalte chipmangelen.
Begge deler er ventet å bedre seg utover året, og bransjen forventer at vi om et års tid igjen kan snakke om et salg på rundt 170.000 nyregistrerte biler.
Godt nytt bilår!
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.