Slik kjører du elbil til hytta

Tre grunner til at elbil er bedre enn fossilbil om vinteren

For det første: Ingen startvansker. Slik drar du på hytta med elbilen i vinter.

Aldri mer startvansker. Elbilens motor sliter ikke i kulda. Foto: Shutterstock
Aldri mer startvansker. Elbilens motor sliter ikke i kulda. Foto: Shutterstock Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Først tre gode nyheter: I elbiler blir kupeen varm med én gang du starter bilen. Du slipper å hutre det første kvarteret, som i de fleste bensin- og dieselbiler (dog har nyere modeller gjerne forvarming).

Du vil heller ikke oppleve startvansker med en elbil, selv om du står på Filefjell i 25 effektive kuldegrader, for kuldegradene biter ikke på en elektrisk motor.

Du risikerer dessuten aldri å fryse nesa av deg mens du venter på kolonnekjøringen.

- Noen tror det er problematisk med elbil når det er kolonnekjøring over fjellet, men det er en myte. Bensin- og dieselbiler må skru av motoren fordi snø kan fokke igjen rundt bilen og føre til at farlig eksos kommer inn i bilen. Med tenningen av blir det fort kaldt. Med elbil trenger du ikke skru av tenningen og kan derfor sitte og ha det varmt og godt inne i bilen, sier Nils Sødal, NAFs elbilekspert.

Dette er fine fordeler med å kjøre langtur med elbilen på vinterstid. Men det fordrer altså at du har kontroll på batterikapasiteten. Sitter du der med flatt batteri blir turen en utrivelig opplevelse.

Kulda stjeler 30 prosent av rekkevidden

- Du må huske på at rekkevidden blir redusert om vinteren. I sprengkulde kan det være snakk om ganske mye, men jevnt over har elbilene 20 til 30 prosent kortere rekkevidde om vinteren, sier Sødal.

En annen faktor du må ta høyde for er status på dekkene dine. Kjører du med piggdekk vil det påvirke rekkevidden negativt, på grunn av den økte rullemotstanden. Det vil også dårlig lufttrykk gjøre.

- Sjekk at lufttrykket i dekkene dine er riktig. Er det for lavt, øker rullemotstanden og energiforbruket, sier nestleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Trekk fra 30 prosent rekkevidde

Før du starter firetimersturen til hytta bør du planlegge ladingen. Trekk fra 30 prosent av bilens maksimale rekkevidde, og se om det holder helt fram. Hvis ikke, må du ta et ladestopp på veien. Husk også å planlegge tilbaketuren.

- Bruk en god app på telefonen for å finne ladestasjoner langs ruten du skal kjøre. Ut i fra rekkevidden til din elbil er det enkelt å finne ladestasjoner du kan lade på underveis. Finn gjerne en der det er noe annet å finne på for barna og deg selv, tipser Sødal.

Det siste er smart hvis du kjører når alle andre også er på veien, for da kan det oppstå ventekø ved laderne lang de mest trafikkerte rutene.

Neste tips er å starte turen med forvarmet batteri.

- Mange elbiler kan forvarme batteriene. Det er lurt å gjøre det så du starter med et varmt batteri. Da er både komfort og rekkevidde bedre, sier Sødal.

Hvis batteriet er iskaldt ved start, kan det ta en stund før det er blitt driftsvarmt, og arbeider effektivt.

Hvordan lader du på hytta?

Har du ladeboks på hytta, er det grei skuring. Sett bilen på lading straks du ankommer, for lading av varmt batteri er mest effektivt. La gjerne bilen stå til lading hele tiden den ikke er i bruk, så har du fullt batteri når du skal reise hjem igjen. Husk å forvarme også før hjemreisen.

- Har du strøm på hytta, men mangler ladeboks, må du huske forholdsreglene du må ta ved lading med vanlig stikkontakt, sier Haugneland i Norsk elbilforening.

Se opp for ladeluker som fryser fast

- En del elbiler som har ladeluken plassert foran på bilen, sliter med at luken fryser fast. Til noen av bilene, blant annet Hyundai, får du kjøpt en gummi-innsats som gjør at ladeluken ikke skal fryse fast. Det er også lurt å bruke en silikonstift og smøre på silikon på kanten av dekselet til ladeluken. Silikonstift får man kjøpt på en bilrekvisita-butikk, tipser Sødal i NAF.

Silikonstiften kan også brukes på bildørenes gummilister, slik at de ikke fryser fast.

Smart langkjøring

Å kjøre økonomisk er viktig for å maksimere rekkevidden. Det betyr mest mulig jevn kjøring, med minst mulig akselerasjon og unødvendig nedbremsing. På vinterføre gjelder det uansett å ta det pent, og tilpasse fart etter lysforhold og veigrep.

- Ha blikket rettet langt frem slik at du har god oversikt og finn deg en fin marsjfart. Det er viktig å ikke være for tung på gassfoten. Når det gjelder elbiler så er jo også regenerering viktig. Særlig når du skal ned fra fjellet kan du faktisk lage en del strøm selv. I mange elbiler kan det stilles inn hvor mye regenerering det skal være, sier Sødal i NAF.

- Det du skal være litt oppmerksom på når det er vinterføre er at for kraftig regenerering kan føre til at bilen sklir. Så se an forholdene før du stiller bilen på maksimal regenerering.

Her er det også et poeng å starte hjemturen ned fra fjellet med forvarmet batteri.

- Elbiler flest ikke vil regenerere energi før batteripakken når plusstemperatur, sier Haugneland i Norsk elbilforening.

Han anbefaler ferske elbilister å bruke bilens eco-program.

- Slike kjøreprogram finnes i de fleste elbiler, og de hjelper deg å spare energi. Det mest merkbare er at du får et «egg på pedalen». Litt forenklet betyr det at bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full gass. I tillegg justeres kupétemperaturen ned noen hakk, ved at mindre strøm går til oppvarming.

Et klimaanlegg på full guffe med 24 grader i bilen vil trekke godt med strøm om det er 15 minusgrader ute. Ved å senke klimaanlegget til en lavere temperatur, blir rekkevidden bedre.

- Bruk av setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute er mer energieffektivt enn bruk av klimaanlegget, selv på biler med varmepumpe. Sjekk hva elbilen din har i vinterpakken, det kan øke rekkevidden og spare lommeboka, sier Haugneland.

– Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for både trafikksikkerhet og trivsel i elbilen.

Hvis du likevel går tom for batteri …

Skulle du ende opp med flatt batteri midt på vidda, vil du, om du har en avtale om veihjelp, få tauing til nærmeste hurtiglader.

Skal du kjøre i grisgrendte strøk, eller over fjellet, bør du med deg ekstra varme klær i bilen (som mange uansett pakker med seg når de skal til fjells). Det kan også være lurt å ha et par telys og en fyrstikkeske i bilen. Telys vil varme opp kupeen ganske raskt dersom du skulle bli stående fast i minusgrader med flatt batteri.