Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): For å sikre penger til blant annet Fornebubanen og drift av kollektivtransport i hovedstaden, økes bompengene betydelig de neste årene. I en ny Oslopakke 3-avtale blir det blant annet bestemt hvor mye bilistene skal betale for bompasseringer framover.
Det legges opp til to rundet med økning i bompengene rundt hovedstaden de neste årene. Den første kommer 1. september i år, og den andre kommer 1. januar 2024.

Elbil-tabbe i bomringen kostet Jan-Erik flere tusen kroner
Størst økning for elbiler
Selv om det fortsatt vil være mye billigere å passere bomstasjonene med elbil, er det denne gruppen bileiere som vil oppleve den største prosentvise økningen i prisen.
I kroner og øre blir det imidlertid mye verre for fossilbil-eiere. For inntil videre gjelder fortsatt prinsippet om at elbiler maks skal betale halvparten av det fossilbiler må betale.
I tabellen under ser du hvordan prisøkningen blir for elbil-eiere i bomringene rundt Oslo:
Til sammenlikning er ståa slik for bensin-og dieselbiler:
Bensin- og dieselbiler:
. | Indre ring i dag | Bygrensa og Osloringen i dag | Fra 1. sept. 2022 | Fra 1. jan. 2024 |
Bensinbil utenom rush | 18 kr | 22 kr | 28 kr | 31 kr |
Bensinbil i rush | 22 kr | 28 kr | 34 kr | 37 kr |
Dieselbil utenom rush | 20 kr | 26 kr | 32 kr | 35 kr |
Diselbil i rush | 24 kr | 31 kr | 37 kr | 40 kr |
Kilde: Fjellinjen.
Reglene blir ellers som i dag. Det betyr at du må betale i begge retninger i indre ring og Osloringen, på bygrensa skal du kun betale i retning Oslo, og du betaler kun for én passering dersom du kjører gjennom flere bommer i løpet av en time.
Alle med Autopass-avtale vil fortsatt få 20 prosent rabatt.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.