Ny forskningsrapport:

- Trenger tre millioner ladere innen 2030

Ny rapport mener EU trenger 15 ganger flere ladere for å nå mål om å bli klimanøytrale innen 2050.

STORT BEHOV: EU trenger en offensiv laderutbygging for å dekke fremtidens behov, mener ny forskningsrapport. Foto: Reuters
STORT BEHOV: EU trenger en offensiv laderutbygging for å dekke fremtidens behov, mener ny forskningsrapport. Foto: Reuters Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): En ny forskningsrapport fra Transport & Environment mener antallet ladepunkter for elbiler i Europa må økes betydelig de neste ti årene for å nå EU's mål om å bli klimanøytrale innen 2050.

I følge rapporten vil dette koste omlag 1,8 milliarder euro, eller nær 18 milliarder norske kroner - i året.

Høy prislapp

I følge analysen finnes det i dag 185.000 offentlige ladere i EU. Dette er nok til å levere strøm til dagens flåte av elektriske biler, men vil ikke være i nærheten av å holde for fremtidens elektriske bilpark, mener Transport & Environment.

De anslår at det vil være behov for 2,9 millioner ladere innen 2030 for å holde tritt med den voksende bilparken, som de i 2030 anslår til å være 44 millioner elbiler. Men dette vil koste.

Estimater som forskningsgruppen har gjort sier at dette vil koste i alt 200 milliarder norske kroner de neste 10 årene.

«Masterplan»

Transport & Environment har laget det de kaller en "Masterplan" for lading de kommende ti årene. Her står det blant annet at alle leilighetsbygninger skal være tilrettelagt for ladere innen 2025, det samme gjelder arbeidsplasser. I tillegg mener de at en femtedel av alle parkeringsplasser på næringseiendommer skal være ladeplasser innen 2025.

Transport & Environment mener hjem og arbeid må prioriteres i laderutbyggingen, og at om lag 30 prosent av disse bør plasseres i grisgrente strøk så elbiler vil bli et reelt valg for alle.

En klimanøytral transportsektor kan kun skje med en infrastruktur som er tilrettelagt for nullutslippsbiler, sier Lucien Mathieu, emobility analytiker i Transport & Environment.

- Dette betyr at penger må investeres i offentlige ladenettverk, spesielt i nærheten av boligområder og arbeidsplasser, og ikke i utvinningen av fossilt drivstoff.

Finansiering

Så hvor skal disse pengene komme fra? Analysen peker på to viktige pillarer i dette arbeidet. Den første er en kommende revisjon av EU's AFID, eller Alternative Fuels Infrastructure Directive.

Analysen mener denne må revideres med utbyggingen i minne, og bør inneholde både en plan og en regulering som sier hvordan disse laderne skal rulles ut.

Det andre pillaret er EU sin grønne avtale; Green Deal. I denne avtalen har EU lovet å investere en trillion euro på miljørettede frem til 2050.

EU-kommisjonen har også sagt at de vil ha på plass én million ladestasjoner innen 2025, slik at alle kan kjøre elbil i EU uten å måtte bekymre seg for hvor neste stikkontakt er.

Transport & Environment mener dette ikke er nok, og mener det trengs tre ganger så mange. Analysen mener at pengene som trengs for denne utbyggingen kun er tre prosent av pengene som per i dag brukes på vei i EU. De mener at den Green Deal bør delfinansiere utbyggingen, i samarbeid med markedsaktørene.

Stort behov

Også her hjemme har mangelen på hurtigladere blitt diskutert flere ganger.

I følge Norsk elbilforening opplever ni av ti elbilister kø ved offentlige ladestasjoner. De mener om lag 1,2 millioner elektriske biler vil kjøre rundt på norske veier i 2025, og ønsker derfor at det skal bygges 8.000 hurtigladere innen 2025.

De ønsker også at staten skal bidra til finansieringen av disse.

I tillegg har de bedt om nye regler som sier at borettslag, på lik linje med sameier, må legge til rette for ladeutbygging og at staten skal bidra til denne investeringen. Det var imidlertid ikke satt av penger til dette i statsbudsjettet som ble lagt frem før jul.