Easee:

– Tro på at dette kommer til å løse seg

Den norske ladeboks-produsenten har svart svenske Elsäkerhetsverket. Oppdatert: Se Easees uttalelse nederst i saken.

HAR SVART: Svenske Elsäkerhetsverket krevde svar fra Easee rundt deres funn. Nå har selskapet svart. Foto: Pål Joakim Pollen
HAR SVART: Svenske Elsäkerhetsverket krevde svar fra Easee rundt deres funn. Nå har selskapet svart. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Mange sperret opp øynene forrige uke da det kom frem at den norske laderen Easee Home fikk smekk på pungen av svenske Elsäkerhetsverket, som gav selskapet frist til 13. februar til å svare for seg for flere funn de svenske myndighetene hadde gjort.

Selskapet har solgt 700.000 ladere, hovedsaklig i Norge og Sverige, og det er nok derfor rimelig å anta at Easee Home er Norges mest solgte ladeboks, uten at vi sitter på de nøyaktige tallene.

Mener ladeboksen er sikrere enn standardene

Selskapet har gjort som forlangt og svart Elsäkerhetsverket med et 16 siders langt dokument. Nettstedet Tek.no har fått se brevet fra Easee.

Der argumenterer selskapet for at ladeboksen ikke nødvendigvis oppfyller standardene til punkt og prikke, men at de oppfyller intensjonene for standardene, og at løsnignene i deres hjemmeladere er like sikre eller sikrere enn standardene de skal oppfylle.

Før vintersesongen er det lurt å sjekke hvordan det står til med 12 V-batteriet i bilen. Sjekk hvor enkelt det gjøres med et billig multimeter! Vis mer

580.000 av laderne er tilkoblet nettskyen og overvåkes konstant. Totalt har de gjennomført mer enn 57 millioner ladeøkter.

– Hadde vi hatt et sikkerhetsproblem, så hadde vi visst om det, sier Easee-gründer Jonas Helmikstøl til nettstedet, der også flere av funnene fra Elsärkerhetsverket er kommentert.

Selskapet vil også gjøre noen tiltak etter svenskenes funn. Blant annet vil Easee innføre en manuell jordfeiltest på laderne via programvaren, selv om dette kjøres automatisk før hver lading og minst hver 24. time.

Kan ta uker

Den svenske myndigheten vil nå bruke noen uker på å utarbeide en sluttrapport der Easees innspill også tas med i vurderingen.

– Vi har i høyeste grad tro på at dette kommer til å løse seg, sier Helmikstøl til Tek.no.

Oppdatert: Her er den offentlige uttalelsen fra Easee:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.