Tror ikke brukte elbiler blir dyrere

Regjeringen foreslår full omregistreringsavgift for elbiler i forslaget til statsbudsjett, noe som høster kritikk fra blant annet NAF og MDG. Vil det bety dyrere bruktbiler? - Neppe, spår Elbil24s redaksjonssjef.

OMREGISTRERINGSAVGIFT: Med omregistreringsavgiften blir brukte elbiler i teorien dyrere. Elbil24s redaksjonssjef tror imidlertid det først og fremst er selger som får svi. Foto: Bjørn Eirik Loftås
OMREGISTRERINGSAVGIFT: Med omregistreringsavgiften blir brukte elbiler i teorien dyrere. Elbil24s redaksjonssjef tror imidlertid det først og fremst er selger som får svi. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): MDG refser regjeringens forslag om omregistreringsavgift ved kjøp av brukt elbil, mens Naf kaller det en avgiftsbombe.

I statsbudsjettet foreslår regjeringen at man skal betale en omregistreringsavgift på 6.681 kroner for elbiler kjøpt mellom 2019 og 2022. For eldre elbiler blir regningen 4.034 kroner.

Det betyr at det blir dyrere både å eie og å kjøpe brukt elbil, påpeker MDG.

- Dette er dårlig nytt for vanlige familier som ønsker å leve mer klimavennlig og går særlig ut over de med dårlig råd, sier MDGs stortingsrepresentant Kristoffer Robin Haug i en kommentar til NTB.

Også bilistorganisasjonen Naf er skuffet. Den nye avgiften medfører en kraftig nedtur for alle de som har sett for seg å kjøpe brukt elbil, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Naf, som kaller dette er avgiftsbombe.

- Når det nå blir like dyrt å omregistrere en elbil som en dieselbil, kan det vippe potensielle elbilkjøpere over på diesel, som er det motsatte av det myndighetene vil, sier Ryste.

Hun peker på at bruktmarkedet for elbiler er i startfasen og at det derfor er dumt å innføre en slik omregistreringsavgift nå.

Tror ikke på merkbar endring

Fullt så pessimistisk er ikke Elbil24s redaksjonssjef, Fred Magne Skillebæk.

- Først og fremst er det gledelig å notere seg at det ikke foreslås å innføre moms på nye elbiler ennå. Også jeg mener det kan være klokt å vente med, sier Skillebæk.

IKKE OVERRASKET: Elbil24s redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk. Foto: Aller Media
IKKE OVERRASKET: Elbil24s redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk. Foto: Aller Media Vis mer

- Men med den kraftige økningen i elbiler på norske veier, har det lenge ligget i kortene at noen av avgiftsfordelene reduseres. Samtidig økes avgiftene på biler med forbrenningsmotor, slik at det aldri skal være noen tvil om at det lønner seg å velge elbil også fremover. Det har alltid vært et gap, nå blir det gapet større, sier han.

- Når det gjelder bruktbiler, forholder kjøperen seg kun til kjøpsprisen, inkludert en eventuell omregistreringsavgift. Slik er det allerede for biler med forbrenningsmotor. I et scenario med omregistreringsavgift på elbiler, har jeg større tro på at selger i større grad må belage seg på å justere prisene noe ned, enn at det kommer til å føre til merkbart dyrere elbiler, avslutter Skillebæk.

Siste ord ikke sagt

Det spesielle i år er at vi kan være helt sikre på at budsjettet endres to ganger til før det vedtas. Rundt 10. november legger ny regjering fram sin tilleggsproposisjon der de skal endre Solberg-regjeringens budsjett, omprioritere og finne plass til sine politiske merkesaker.

Deretter skal de forhandle en enighet med SV inn mot starten av desember, og SV har signalisert at forhandlingene vil bli tøffe - de skal nemlig ha gjennomslag for det de ikke fikk under sonderingene.

Siste ord er med andre ord ikke sagt i årets statsbudsjett.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer