Henrik Fisker om elbil-utviklingen

Tror ingen kjøper bilene deres om fem år

Henrik Fisker har helt andre planer enn å selge biler: Han vil eie dem selv.

OCEAN: Henrik Fisker og Fisker inc. har store ambisjoner for bilmerket. Men det å eie bil blir snart en saga blott, spår gründeren. Foto: Bjørn Eirik Loftås
OCEAN: Henrik Fisker og Fisker inc. har store ambisjoner for bilmerket. Men det å eie bil blir snart en saga blott, spår gründeren. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Bilprodusenten Fisker inc. er høyaktuelle med elbilen Ocean, som er forhåndsbestilt i over 61.000 eksemplarer - og mer enn 2000 av kundene befinner seg i Norge. Bilene skal produseres av Magna Steyr i Østerrike, og hvis alt går etter planen skal alle de norske kundene få bilene sine i løpet av 2023.

Ambisiøse mål

Elbil24 fikk et intervju med selskapets gründer, dansk-amerikanske Henrik Fisker, i forkant av Oslo Motor Show i forrige uke, der Ocean for første gang ble vist fram i Norge.

Der kunne han avsløre at Fisker inc. har store ambisjoner for elbilproduksjonen de kommende årene, noe du kan lese om i denne saken.

Tror fleksibel leasing vil overta

Men Henrik Fisker lettet samtidig på sløret om fremtidige forretningsmodeller, og kunne blant annet fortelle at fra tredje kvartal 2023 planlegger Fisker inc. en helt spesiell og fleksibel leasing-løsning.

- Vi tror at fremtidens bilkunder ikke er så interessert i å eie bilene selv. De ønsker en fleksibel løsning der de kan låne biler og bytte når det passer dem, og det ønsker vi å tilby, sier Fisker til Elbil24.

Han ser for seg en løsning der Fisker eier bilene selv i inntil 12 år, og i denne perioden leies de ut til det Fisker omtaler som «Non Commitment-generasjonen».

- En slags bildelings-løsning, altså?

- Nei, man blir alene om å disponere bilen så lenge man leaser den. Vi tror ikke at folk flest ønsker å dele bil med helt ukjente, og finne kaffekopper og skrot i bilen som ikke er ens eget. Noe slikt er kanskje interessant kun i en kort periode av livet, sier han.

Mer grønt, billigere og mer lønnsomt

- Etter 12 år har bilen betalt seg 2,5 ganger. På dette tidspunktet vil den bli demontert og resirkulert, sier Fisker, som hevder at dette vil være en svært bærekraftig løsning - og vinn-vinn for alle parter - inkludert miljøet.

- Det skal heller ikke være slik at en bulket støtfanger skal koste kunden 20.000 kroner, slik det ofte gjør når man leaser en bil. Hvis vi kan skaffe en ny for 1500 kroner, skal selvfølgelig kunden nyte godt av det, sier han.

Fisker er som vanlig svært framoverlent når han snakker om planene, og er også denne gangen er målsetningen ambisiøs.

- Jeg tror at allerede om fem år vil det ikke lenger være mulig å kjøpe en ny Fisker. Jeg tror denne forretningsmodellen vil ta fullstendig over, avslutter han.

Ny modell i 2024

Fisker Ocean er første elbil fra selskapet, men i 2024 kommer den neste, Fisker Pear. Det blir en svært rimelig crossover på størrelse med Volkswagen Golf, og en bil Fisker har stor tro på. Hvis det går som han tror, skal det produseres en million eksemplarer i året av Pear. Det vil i så fall gjøre den til en av verdens aller mest vanlige syn på veiene, om få år.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.