DELEMANGEL:

Trump bremser bilproduksjonen

Direkte skyld i at hele bransjen mangler deler.

DELEMANGEL: Flere produsenter opplever mangel på halvledere til bilproduksjonen. Foto: VW
DELEMANGEL: Flere produsenter opplever mangel på halvledere til bilproduksjonen. Foto: VW Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Elektronikkprodusenter over hele verden har for tiden store utfordringer med å få tak i halvledere, som er en viktig for produksjon av elektroniske enheter. Dette går også ut over bilproduksjonen, som også er avhengig av forskjellig type komponenter.

Trump-administrasjonens handelskrig mot kinesiske halvlederfabrikanter får stor del av skylden for mangelen, ifølge Reuters.

Bilprodusenter som VW, Toyota, Fiat-Chrysler, Ford, Subaru og Nissan – med flere - er alle berørt.

Sanksjoner som slår ut

Det skal blant andre være den kinesiske produsenten SMIC som skaper mye av utfordringene, etter at de i desember ble satt på listen over sanksjonerte selskaper av USA. Dette gjør at andre produsenter blir koblet inn, men som trenger tid for å komme opp i høy produksjonstakt.

-Etterspørselen har steget rundt 40 prosent, og ingen selskaper i denne industrien har 50 prosent ledig kapasitet som bare kan settes i sving, forteller Mike Hogan, som er sjef for halvlederprodusenten Globalfoundries.

Den samme problemstillingen kjenner vi igjen fra da mange millioner kollisjonsputer fra produsenten Takata måtte skiftes ut, etter en feilproduksjon. Bare i Norge rullet det over 130.000 biler med kollisjonsputer som potensielt tar liv dersom de utløses. Mangel på erstatningsputer gjør at flertallet av disse fortsatt ruller med de farlige putene ombord.

Huawei utpekes

En annen faktor som peker mot Trump som årsak til mangelen på halvledere er at sanksjonene direkte var myntet på Huawei. De begynte derfor å hamstre komponenter rett før USAs sanksjoner tro i kraft, ytterligere en faktor som skapte mangel på komponenter.

-Det er et sjakkspill i fire dimensjoner hver dag for å sikre komponenttilgang som igjen sikrer at bilproduksjonen kan holdes oppe, forteller innkjøpsansvarlig hos en global bilprodusent til Reuters.

Det er med andre ord ikke bare råvarer til batterier som til tider skaper utfordringer, men nå også Trumps sanksjoner mot på forhånd utpekte elektronikkprodusenter. Så gjenstår det å se hvordan dette slår ut når det i løpet av året skal komme mellom 40 og 50 nye elbiler på markedet, der minst ti av dem er fra Kina.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer