Sjåfører om autopilot:

- Trygt å lese eller sove med autopilot på

Ny undersøkelse viser at nesten halvparten av bilførere misforstår hvordan førerassistenter skal brukes.

TRYGT: Forbrukere tror det er trygt å lese bok mens du kjører, dersom førerassistenter er slått på, viser ny amerikansk undersøkelse. Foto: Shutterstock
TRYGT: Forbrukere tror det er trygt å lese bok mens du kjører, dersom førerassistenter er slått på, viser ny amerikansk undersøkelse. Foto: ShutterstockVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Det er trygt å lese bok, sove eller kjøre uten hender på rattet når autopilot er påslått under kjøring. Det var svaret bileiere ga i en ny undersøkelse om trafikksikkerhet.

Flere misforstår hva autopiloten faktisk gjør, viser det seg.

Forvirrelser og misforståelser

Undersøkelsen er utført av amerikanske Insurance Institute for Highway Safety(IIHS), i USA, der over 2000 personer har blitt deltatt.

Den viser at ikke alle bilførere forstår hvordan de skal bruke autopilot-funksjoner.

  • 48 prosent mente det var greit å kjøre uten hendene på rattet
  • Betydelig flere enn 48 prosent mente det var ok å se på omgivelsene, lese en bok, eller se på mobiltelefonen under kjøring.
  • 6 prosent mente det var trygt å ta en lur mens autopilot var skrudd på.

Mens veldig mange fullstendig misforstår Teslas Autopilotfunksjon, er også flere forvirret av andre førerassistenter, som Nissans ProPilot Assist og BMWs Driving Assistant Plus.

IIHS mener at navnene som bilprodusentene har gitt disse systemene bidrar til forvirringen for forbrukerne.

- Forbrukerne feiltolker begrepet, og tror førerassistentene kan gjøre mer enn de faktisk kan, sier president i IIHS, David Harkey, i en uttalelse.

Han mener at å kalle funksjonene navn som autopilot derfor bør gås bort i fra, for å klargjøre for føreren at kjøringen ikke skjer automatisk, men kun får en assistanse.

Særlig bedre blir det antagelig ikke når vi vet at et system med navnet Full Self Drive kommer på markedet neste år.

- Ikke bra

Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef i Nissan Norge. Han sier at de nå vil se på undersøkelsen.

- Det denne undersøkelsen viser er jo ikke bra. Vi vil nå se på måten vi kommunisere dette systemet på for å forvisse oss om at det ikke kan misforstås.

IKKE BRA: Kommunikasjonssjef i Nissan Norge, Knut Arne Marcussen, vil se nærmere på deres informasjon til kundene. Foto: Nissan
IKKE BRA: Kommunikasjonssjef i Nissan Norge, Knut Arne Marcussen, vil se nærmere på deres informasjon til kundene. Foto: Nissan Vis mer

Han understreker at deres system ProPILOT Assist bevisst kalles en førerassistent.

- Vår førerassistent er nettopp det, en assistent som skal gjøre det tryggere å kjøre bil. Men det er på ingen måte en selvkjørende funksjon. Det er verken tillatt eller tilrådelig å ta hendene av rattet under kjøring.

Han har ikke hørt om tilfeller med Nissans biler i Norge, der førere har stolt for mye på førerassistenten. Likevel sier han at sikkerheten til deres kunder er det viktigste

- Dersom det er en mulighet for at systemets funksjoner misforstås, så er det ikke bra. Derfor må vi se om vi kan være enda tydeligere.

Uenig

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, har en annen tilnærming til hele undersøkelsen.

- Vi er uenig i konklusjonene fra denne undersøkelsen og mener den ikke er representativ for kunnskapen og holdningene blant Tesla-eiere. Vår erfaring er at de aller fleste av våre kunder er godt kjent med mulighetene og begrensningene i vår Autopilot.

Han sier at Tesla er svært tydelige på hvordan førerassistenten skal brukes, både i bilens instruksjonsmanual og under kjøring, og at de heller ikke vil se på selve navnet.

-Autopilotbegrepet stammer fra autopilot i flymaskiner, og det det er vel ingen som tror at heller fly går på egenhånd. I en bil er fører ansvarlig også ved bruk av førerassistenter, slik pilotene er ansvarlige for flyet og passer på hva som skjer, selv om flyets autopilot benyttes.

UENIG: Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, er ikke enig i konklusjonen i IIHS sin undersøkelse. Foto: NTB Scanpix
UENIG: Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, er ikke enig i konklusjonen i IIHS sin undersøkelse. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Vi mener derfor at begrepet er godt innarbeidet, og vanskelig å misforstå, sier Roland.

Han viser også til en undersøkelse utført av Tesla i 2016, etter at de hadde fått kritikk fra tyske myndigheter om bruken av begrepet Autopilot.

600 tyske Tesla-kunder ble spurt om forståelsen av autopilot. 99 prosent sa at de var kjent med forbeholdene fra Tesla, og 98 prosent svarte at de var innforstått med at fører må ha kontroll under kjøring.

(Det skal legges til at systemene som den gang var på markedet tillot mer kjøring uten hender på rattet enn dagens systemer.)

For dårlig informasjon

Et annet resultat av undersøkelsen fra IIHS var at forbrukerne ikke alltid forstår informasjonen som vises i bilens skjermer når førerassistenter er i bruk.

For eksempel hadde de fleste problemer med å forstå hvorfor en førerassistent ikke klarte å finne bilen foran. Harkey i IIHS mener at en gjennomgang med informasjon om systemet derfor kunne vært til hjelp.

Han sier også at hvordan systemet fungerer og hvilken informasjon systemet faktisk gir også er viktig. Dersom bilen eksempelvis ikke klarer å lese filer, eller registrere omkringliggende biler, så må dette forklares til brukeren

- Vi mener at produsentene må finne måter å informere førere når systemene slutter å fungere.

Går igjennom rutiner

Roland i Tesla sier at han opplever lite forvirring, også rundt bruken av deres førerassistent, men sier at deres system er under stadig utvikling.

-Autopilot er under kontinuerlig utvikling og forbedring. Dette gjelder både funksjoner, og informasjon til fører om hva systemet tenker og hva som skjer i bilen.

Han viser blant annet til en nylig programvareoppdatering som informerer fører når lysforholdene er så dårlige at Autopilot-funksjonene kan begrenses.

Marcussen i Nissan sier at de ved overlevering av nye biler til kunder, har en gjennomgang av deres ProPILOT slik IIHS ønsker.

- Dette er for å forsikre oss om at kundene forstår hvordan det skal brukes og er i stand til å betjene det på riktig vis.

Når det gjelder informasjon på skjermene i bilen under kjøring med førerassistent, sier Marcussen at dersom forholdene ikke er gode nok eller systemet opplever svikt, vil ikke propilot kunne brukes.

Men:

- Sikkerhet for våre kunder er det viktigste for Nissan, og om det likevel skal vise seg at det forekommer misforståelser, så må vi gå gjennom våre rutiner på nytt, sier kommunikasjonssjefen i Nissan.