Nybilpris:

Tvinger prisen på Tesla ned

For første gang blir Tesla presset til å sette ned prisene for å være konkurransedyktig - fra overraskende hold.

<strong>PRODUSERER RIMELIGERE:</strong> Tesla lager rimeligere versjoner av Model 3 på deres nye fabrikk i Kina. Det kommer godt med når konkurransen skrur seg til. Her fra fabrikken i Freemont, CA. Foto: AP
PRODUSERER RIMELIGERE: Tesla lager rimeligere versjoner av Model 3 på deres nye fabrikk i Kina. Det kommer godt med når konkurransen skrur seg til. Her fra fabrikken i Freemont, CA. Foto: AP Vis mer
Publisert

(Elbil24): Ok, la oss si det med en gang, dette gjelder foreløpig for Tesla Model 3 i det kinesiske markedet, men det er også svært godt nytt for Norge. Årsaken til at Musk & Co må justere prisen er fordi de for første gang har fått en fullverdig konkurrent – og det fra en produsent som nå kommer til Norge.

Det er Xpeng som presser prisen på Model 3, med den nylig lanserte tekno-pakken P7.

I dette tilfellet har Xpeng dratt nytte av mange av de åpne kildene fra Tesla, i tillegg til å ha gjort en grundig jobb på egenhånd. Det gjør Xpeng til kanskje den eneste fullverdige konkurrenten Model 3 per i dag har. Ikke bare er den likeverdig Model 3 på flere områder, men den gruser det amerikanske opphavet kraftig på andre områder.

<strong>Xpeng P7:</strong> Presser Tesla Model 3 ned i pris. Foto: Xpeng
Xpeng P7: Presser Tesla Model 3 ned i pris. Foto: Xpeng Vis mer

Svimlende rekkevidde

For mens Tesla Model 3 byr på en rekkevidde på 515 kilometer i utgaven med lengst rekkevidde i Kina, slår Xpeng P7 til med en rekkevidde på 706 kilometer – en forskjell som må sies å være anstendig. Og dette er ikke det eneste viktige punktet der Xpeng er overlegen. For også på pris vil kineseren virke mer fristende, noe som er årsaken til at Model 3 nå har fått en prisnedgang.

For innstegsmodellen av Xpeng P7 kommer med en prislapp som er 25 prosent lavere enn innstegsversjonen av Model 3

En annen grunn til at bilen måtte ned i pris var for å komme ned til et nivå der det var mulig å få 10 prosent subsidier fra myndighetene.

Som vi kunne fortelle forrige uke, ville Tesla hatt et stort underskudd uten de svimlende inntektene de får fra den øvrige bilbransjen.

Duger de?

Det kan være lett å la seg villede til å tro at de kinesiske bilprodusentene ikke har noe å hamle opp med sammenlignet med den tradisjonelle bilbransjen, men her vil mange måtte tro om igjen. Kina er det mest endringsvillige markedet på planeten, ifølge undersøkelser, og teknologisk er de i førersetet på stort sett alle områder.

P7 er blant annet utstyrt med fem radarer, tolv ultrasoniske sensorer og fjorten kameraer. Alt dette skal snakke samme gjennom en Nvidia Xavier datamaskin, som driver Xpengs eget operativsystem, Xsmart. Her brukes også kunstig intelligens som et av verktøyene. Flere av de tekniske løsningene skal være verdens første, men på høyt nivå. Når det gjelder drivlinjene har de også handlet hardvare fra øverste hylle. Bilen har batteri fra CATL med en brutto kapasitet på 81 kWh, Brembo bremser, Dynaudio stereo, og den får full OTA-løsning, bare for å nevne noe. Bilen vil også leveres med valgfri to- eller firehjulsdrift.

Så hva har dette med Norge å gjøre? Vel, som vi kunne melde tidligere i uken har Xpeng nå fått en norsk importør, gjennom Zero Emission Mobility på Lørenskog. Den første modellen ruller allerede på norsk jord, og selv om P7 foreløpig bare er lansert i Kina, så vil den etter alt å dømme også være en prispresser i vårt marked når den nærmer seg.

Og den som står igjen som vinner når markedet opplever konkurranse, ja det er oss forbrukere. Bare se til Kina.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer