Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Mens Audi e-tron fortsatt topper salgslistene her i Norge, er situasjonen en helt annen i andre markeder - ikke minst i Kina. Og akkurat nå er det Kina som står for den største veksten i elbil-volum, ifølge analyser fra EV Sales.
Mange kinesere på topplisten
Dette skjer samtidig med at den kinesiske elbilproduksjonen holder også på å slå ut i full blomst. Ifølge EV Sales var det hele ni kinesiske bilmodeller på den globale topp 20-salgslisten i januar, mot kun to for ett år siden.
Her hjemme har vi allerede fått MG ZS EV, Xpeng G3 og Maxus Euniq, og en rekke andre nye bilmerker er på vei. Mange av dem scorer høyt på «valuta for pengene»-barometeret, og blir derfor svært spennende å følge i tiden framover.

Ti nye bilmerker vil filleriste det norske markedet
Fireseter til 40.000 kroner slo knock-out på Tesla Model 3
Men den bilen som ifølge kilden solgte aller best i januar, står ikke på noen Norges-liste, i hvert fall ikke foreløpig. Den lille bilen Wuling Mini EV solgte i hele 36.762 eksemplarer, mer enn 15.000 flere eksemplarer enn Tesla Model 3 som havnet på andreplass. Men så koster den da bare fra rundt 40.000 kroner i Kina, mot 337.000 kroner for den billigste Model 3-utgaven i Kina, som for øvrig også produseres i landet.
Har du 4300 kroner ekstra på sparekontoen, kan du få Wuling Mini EV med air condition, ifølge BBC, og for rundt 50.000 får du bilen med «alt av utstyr». Det betyr blant annet blokkeringsfrie bremser, lufttrykk-sensor, ryggesensor, stereoanlegg og elektriske vinduer.
Her til lands er det mange elsykler som koster mer enn det ...
Wuling Mini byr på fire seter, men passasjerene ikke bør være særlig storvokste. Det ser imidlertid ut som om bilen ikke har bagasjeplass, med mindre du legger ned baksetene. Dermed frigjøres litt plass til baksetepassasjerer i det daglige.
Bilen skal uansett kunne kjøres i 100 kilometer i timen, som må sies å være mye, med tanke på elmotoren som yter beskjedne 17,4 hestekrefter. Batteripakka er også av den beskjedne sorten, med kapasitet på 9,2 kWh. Rekkevidden mellom hver lading skal likevel være på rundt 170 kilometer, ifølge produsenten SGMW.
Her kan du se flere bilder av bilen, både på inn- og utsiden. (Artikkelen fortsetter)
SGMW er for øvrig et samarbeidsprosjekt mellom de kinesiske gigantene SAIC Motor (som står bak MG) og Liuzhou Wuling Motors Co Ltd, samt General Motors.
Wuling Mini EV ble introdusert i markedet i fjor sommer, og har siden den gang solgt i hele 160.000 eksemplarer - kun i asiatiske markeder.
Kan komme til Europa
Ifølge BBC har Wuling blitt koblet til en latvisk selskap som skal ha vært interessert i å lansere bilen i Europa, men det er ventet at prisen vil bli omtrent det dobbelte her. Det er fortsatt en del rimeligere enn Dacia Spring, som er ventet å bli det norske elbilmarkedets aller billigste bil - med god margin.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.