Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det var den kjente hackeren som går under navnet «green» på Twitter, som oppdaget at Tesla har lagt inn kode programvaren som henviser til flere anerkjente krasjtester og tilhørende lokasjoner, deriblant Euro NCAP, der Tesla Model Y nylig oppnådde den høyeste poengsummen i nyere tid.

Her knuses Tesla Model Y - til toppkarakter
Hackeren stiller blant annet et åpent spørsmål på Twitter om hva som er hensikten med slike henvisninger, og om dette innebærer at bilen oppdager når den kjøres gjennom disse testene, og optimaliserer innstillingene.
Undersøker årsaken
De siste dagene har flere internasjonale nettsteder omtalt oppdagelsen, og flere spekulerer i om koden sørger for å optimalisere kjøretøyets elektroniske sikkerhetssystemer i forkant av testene, og om dette betyr at bilen oppfører seg annerledes i en testsituasjon enn i den virkelige verden.
Green selv har imidlertid ikke funnet noen slik sammenheng knyttet til spesifikke funksjoner, skriver blant annet Drive.
Australian New Car Assessment Program (ANCAP), som svarer til det europeiske testinstituttet Euro NCAP, har imidlertid bekreftet at de er klar over saken.
- Vi er klar over påstandene på Twitter, og undersøker dem nærmere, uttaler en talsperson fra ANCAP til Drive.

Skoda Enyaq Sportline mot Tesla Model Y: Se hvilken du bør velge
Behøver ikke være juks, men ...
Foreløpig har ingen anklaget Tesla for juks, men flere stiller nå spørsmål om hvorfor Tesla bruker kode som kan knyttes til både ANCAP, Euro NCAP, Korea NCAP og de kinesiske sikkerhetstestene IVISTA.
Drive har prøvd å få en uttalelse fra Tesla om saken, men har foreløpig ikke fått noe svar.
Juks med programvare for å få best mulig resultat i tester, er uansett ikke noe nytt fenomen. Mange vil sikkert huske den såkalte «Dieselgate-skandalen» i 2015, der det ble bevist at enkelte biler fra Volkswagen-konsernet var i stand til å identifisere når de ble analysert under laboratorieforhold - og byttet til en innstilling som medførte lavere utslipp.
Avsløringen førte blant annet til at Volkswagen måte kjøpe tilbake flere hundre tusen biler, og mange vil mene at skandalen markerte begynnelsen på slutten for dieselmotoren.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.