Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): At det ikke lenger er gratis for elbiler i alle bommer, har de fleste fått med seg. En solid rabatt har du likevel dersom du kjører elektrisk.
Det mange ferske elbileiere ikke vet, er at en hyttetur eller pendlerreise kan bli nesten like dyr som med en bensinbil, dersom du ikke har skaffet deg en Autopass-avtale og bombrikke. Uten brikke gjelder heller ikke timeregelen med rabatt for passeringer av flere bomsnitt i byene.
En fersk elbileier som Elbil24 snakket med noen uker etter at han hadde fått sin Skoda Enyaq, opplevde akkurat dette.

Tabbe i bomringen kostet Jan-Erik flere tusen kroner
Regning på 1889 kroner
- Man får bare høre at elbiler kjører gratis eller med sterkt reduserte takster gjennom bommene, så jeg tenkte ikke noe mer over saken da vi fikk vår første elbil, sa Jan-Erik Berg Karlsen.
I stedet fikk han en ubehagelig overraskelse da den første fakturaen fra bomselskapet Vegamot kom i postkassen - halvannen måned etter at han hadde fått bilen. Fakturabeløpet var nemlig på 1889 kroner - i et område der alle passeringene skulle være gratis for elbiler.

Mange tror at kameraene som leser skiltene på bilen i bommene får med seg at det er snakk om en elektrisk bil når den passerer. Slik er det ikke. Uten Autopass-avtale og bombrikke mister du elbil-rabatten.

Ny løsning skal fjerne bompengefelle
Norges dyreste vei
Vi har sett på hva du må betale med og uten bombrikke på tre vanlige strekninger mange skal kjøre i høstferien.

Nå vil disse bilistene få fordel i bomstasjonene
E6 i Gudbrandsdalen er Norges desidert dyreste bomvei. Kjører du fra Sandvika utenfor Oslo til Otta og hjem igjen, koster det deg 272 kroner dersom du har bombrikke. Har du ikke bombrikke ryker du på 884 kroner, ifølge bompengekalkulator.no. Den oppgir å ha de mest oppdaterte bomprisene.
Bor du i Stjørdal i Trøndelag og skal tilbringe høstferien på Oppdal, koster det deg 147 eller 414 kroner med og uten brikke.
Sjokk for pendlere
Rekker du to-tre turer til hytta før du oppdager tabben med å kjøre uten biombrikke, ryker du dermed fort på 1000 -1500 kroner, kanskje mer. Enda verre er det hvis du pendler med bilen til jobben i de store byene. For eksempel koster tur retur Drammen - Lillestrøm deg 124 kroner om dagen med bombrikke og 460 uten. I løpet av 20 arbeidsdager utgjør forskjellen 6 720 kroner.
Skulle du ha glemt bombrikke, så er det kanskje en liten trøst at de som kjører dieselbil får en enda verre smell. Med dieselbil uten bombrikke koster det nemlig 1 052 kroner å kjøre strekningen fra Sandvika til Otta og hjem igjen.
Så mye koster det med og uten bombrikke
Sandvika-Otta-Sandvika (606 km) | Med Autopass | Uten Autopass |
Elbil | kr 272,00 | kr 884,00 |
Fyllingsdalen/Bergen-Geilo-Fyllingsdalen (496 km) | Med Autopass | Uten Autopass |
Elbil | kr 138,40 | kr 326,00 |
Stjørdal-Oppdal-Stjørdal (296 km) | Med Autopass | Uten Autopass |
Elbil | kr 146,56 | kr 414,00 |
Kilde: Bompengekalkulator.no 13. september 2023
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.