Kjell Opsvik oppdaget lakksakder på sin nye Tesla Model S. VIDEO: Kjell Opsvik. Vis mer

Lakkskade på Tesla

- Unnskyld uttrykket. Dette er jævlig irriterende

Kjell Opsvik kaller det en drømmebil, men vil aldri kjøpe Tesla igjen.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): - Unnskyld uttrykket, men dette er jævlig irriterende.

Det sier mangeårig Tesla-eier Kjell Opsvik og viser oss bildene av sin ett år gamle Tesla Model S100. Det er snart et halvår siden han til sin store overraskelse oppdaget lakkskader bak på samtlige fire hjulbuer.

Opsvik har tidligere lest om andre Tesla-eiere som har klaget over det de mener er lakkskader som følge av produksjonsfeil. At han skulle havne i samme båt, hadde han imidlertid ikke sett for seg.

Spesielt ikke når det er snakk om en ny bil til over 800.000 kroner.

- Man må kunne forvente mer av en bil i denne prisklassen. Bilen er pent brukt og kun kjørt under vanlige, norske forhold. Det er klart feilen må ligge hos Tesla og ikke meg, sier Opsvik.

Krever reklamasjon

68-åringen fra Stranda på Sunnmøre hentet sin Tesla Model S i Kristiansand i juni i fjor. Da hadde den gått 350 kilometer.

I vinter oppdaget han lakkskadene da han gikk over bilen. 13. mars hadde han bilen inne til vanlig service og viste fram slitasjeskaden.

- Tesla brukte mange store ord på å forklare at dette ikke var reklamasjon. Samtidig sa de at slike lakkskader ikke er et ukjent fenomen. Da kan du jo begynne å lure, sier Opsvik - og legger til:

- Som du ser av bildene, er det skader bak på alle fire hjulbuene. Og skadene er så identiske at man skjønner at Tesla må ha gjort noe feil da de produserte bilen.

Bestilte inspeksjon

Av bildene kommer det tydelig frem at karosseriet er trukket inn i hjulbuen. Dett gjør at man får et lakkert område som er veldig utsatt for steinsprut og salt, noe man ser resultatet av på Opsviks bil.

Den røde lakken er flerret av ved samtlige fire hjul.

Umulig å unngå slik bilen er konstruert, mener Opsvik - som 17. juni tok bilen med til inspeksjon hos Tesla.

- Jeg ønsket en lakkinspeksjon. Rett og slett for at Tesla selv kan ta en grundig titt. Jeg har opplevd førsteklasses service her tidligere, men denne saken virker de å gi pokker i, sier Opsvik.

Her ser man tydelig hvordan lakken er slitt bort ved hjulbuen på Teslaen. Foto: Kjell Opsvik.
Her ser man tydelig hvordan lakken er slitt bort ved hjulbuen på Teslaen. Foto: Kjell Opsvik. Vis mer

- Ikke holdbart i det hele tatt

Hos Tesla ble reklamasjonen nok en gang avslått, denne gang med henvisning til at dette var slitasje grunnet veisalt og sprut fra sand og grus.

Dette til tross for at bilen var akkurat ett år gammel og hadde gått 28.000 kilometer.

Opsvik fikk beskjed om å bekrefte at han aksepterte beslutningen, noe han avviste. Da Opsvik returnerte til Tesla 17. juli, fikk han beskjed om at saken er under behandling.

Siden har det vært stille fra Tesla.

- Dette er ikke holdbart i det hele tatt. Jeg er en voksen mann og har hatt mange biler opp gjennom årene, men har aldri opplevd problemer med salt og steinsprut. Jeg oppdaget lakkskadene etter ni måneder. Dette er uten tvil grunnlag for reklamasjon, sier Opsvik.

Tesla: - Kommenterer ikke enkeltsaker

Elbil24 tar kontakt med Tesla i Ålesund, hvor Opsvik mener han har blitt urettferdig behandlet. De ber oss kontakte Tesla Norge for en kommentar.

- Det er umulig å kommentere denne saken uten å sette meg inn i historikken. Vi kommenterer generelt ikke enkeltkunder, sier pressesjef Even Sandvold Roland til Elbil24.

Han bekrefter at Tesla tidligere har mottatt det han omtaler som «et par-tre» norske lakk-klager på Model 3, men at de generelt får svært få klager på nettopp lakk.

Da Model 3 gjorde sitt innrykk i Norge, fikk imidlertid Elbil24 flere henvendelser fra eiere som reagerte på nettopp dårlig lakk.

Flere kommenterte den gang manglende lakk på innsiden av dører, inne i hjulbuer og under panserne.

Viser til garantivilkår

At det nå er snakk om premiumbilen Model S, har Roland ingen kommentar til. Hvis noen skulle være misfornøyde - som Opsvik i denne saken - bør de kontakte sitt lokale service-senter, sier Teslas pressesjef.

Når Elbil24 forteller Roland at Opsvik ved to anledninger har oppsøkt Tesla i Ålesund, men er uenig i deres beslutninger og skuffet over manglende oppfølging, svarer han:

- Vi har garantivilkår som andre bilprodusenter. I tillegg har vi norske og europeiske lover og forbrukerrettigheter som bestemmer hvilke forventninger man skal ha til ulike produkter, varer og tjenester. Vi forholder oss til dette.

- Sitter igjen med Svarteper

Opsvik er langt fra imponert. Han eier nå sin tredje Tesla og omtaler bilene som en drøm, men er klokkeklar på at han aldri vil kjøpe Tesla igjen.

- Dette her... Aldri igjen. Jeg er ferdig. Og hvis Tesla ikke rydder opp i dette, kan de få svi på sikt. For folk blir skeptiske, sier Opsvik.

Sånn situasjonen er nå, gruer han seg til den dagen han skal selge sin Model S.

- Jeg sitter igjen med Svarteper. Jeg taper penger, mens Tesla sniker seg unna ansvaret sitt. Det er rett og slett for dårlig, sier Opsvik.

- Hvis Tesla ikke godtar reklamasjon, hva tenker du å gjøre for å løse problemet?

- Jeg vet ikke. Jeg må vurdere ytterligere skritt. Dette nytter ikke, avslutter Opsvik.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer