Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): En ny Toyota Mirai er på vei, og skal by på store forbedringer sammenlignet med den eksisterende modellen. Vi var selv til stede da dagens modell ble lansert i Los Angeles i 2014, en bil som den gang skapte stor ståhei, men som fikk mye kritikk for designen.

Elektrisk Lexus fra ca. 350.000
Toyota svarte den gang at en spesiell bil skal se spesiell ut.
Nå er det snodige utseendet byttet ut med et langt frekkere og linjelekkert design, et utseende som er mer tilrettelagt for å bli likt enn den utgående. Det er antagelig ikke så rart, for dagens modell var hele tiden mer tenkt som en testbenk å regne. Den ble solgt i et lite antall på rundt 10.000 biler, og mange av bilene gikk ut i leasingavtaler, der Toyota kunne følge med på dem underveis. Dette vil etter hva vi kjenner til bli situasjonen med den kommende modellen, som i større grad vil selges som normalt på det åpne markedet. Nå er også tonen rundt designen en helt annen.
-Jeg vil at kundene skal si «jeg velger Mirai, ikke bare fordi det er en hydrogenbil, men ganske enkelt fordi jeg vil ha denne bilen - og tilfeldigvis er den en hydrogenbil», forteller Yoshikazu Tanaka, sjefingeniør for nye Mirai.

God rekkevidde
Nye Mirai ble første gang vist på bilmessen i Tokyo, og kommer på markedet sent i 2020. Gjennom et videreutviklet brenselcellesystem, og større lagringskapasitet av hydrogen, vil den nye bilen få en økning i rekkevidde på rundt 30 prosent, til ca. 650 kilometer. Toyota har nå valgt å dele energilageret opp i tre mindre tanker, sammenlignet med de to større som har blitt benyttet i dagens versjon. Dette gjør tankene lettere å plassere for å få optimal brukervennlighet og plassutnyttelse. Tankene på den forrige tok som kjent plass man gjerne skulle benyttet til andre ting. Det samlede volumet i tankene er nå økt med rundt et kilo hydrogen.

- Trenger tre millioner ladere innen 2030
Den nye bilen er utformet som en lav og lang Gran Tourer, en langtraver du skal kunne tilbakelegge lengre strekninger med.
Det visuelle er trukket over i det sportslige, blant annet med 20 toms hjul som standard. Rekkevidden på ca. 650 kilometer vitner også om at bilen skal kunne gå lenge og langt, og mye tyder på at vekten på langt nær blir like høy som på de batterielektriske bilene tilsvarende rekkevidde, biler som foreløpig er nær fraværende. Nå skal det legges til at også hydrogenbiler har et bufferbatteri ombord, men dette er mer som et hybridbatteri å regne – et mindre batteri som tar opp og leverer energien raskt i kortere øyeblikk.
Toyota er foreløpig ikke enormt delingsvillig på de tekniske spesifikasjonene, men Elbil24 er blitt lovet å få stifte nærmere bekjentskap med bilen så raskt som mulig.
Foreløpig er det disse egenskapene som er delt:
Lengde (mm): | 4975 |
Bredde (mm): | 1885 |
Høyde (mm): | 1470 |
Akselavstand (mm): | 2920 |
Hjuldrift: | Bak |
Antall sitteplasser: | 5 |
Rekkevidde: | ca. 650 km |
Markedslansering: | Slutten av 2020 |
Hvorfor hydrogen?
Hvorvidt Mirai vil finne lykken i Norge er det for tidlig å si noe om. Den er laget som en sedan med kun bakhjulsdrift, mens Norge er et typisk marked for SUV og firehjulsdrift. Likevel er det mange som har så stor tro på hydrogen som drivstoff, og antagelig vil velge drivstoffet fremfor fasongen.
Andre bruker floskelen om at hydrogen er fremtidens drivstoff, og det vil det alltid være.

Her er Toyotas nye elbiler
Realiteten er i praksis at hydrogen først vil være på sitt beste den dagen vi er sikret store nok mengder fornybar energi, fra sol, vind eller vann. I dag argumenterer mange mot hydrogen fordi det kreves mye energi å utvinne selve hydrogenet. Den dagen vi er oppe og går med fornybar energi vil dette argumentet være overvunnet, for sola skinner, vinden blåser og vannet renner. Vi kan selv skru av nedlastingen av energi når vi har hentet ut det vi trenger, men de tre energikildene slutter ikke å virke av den grunn. Sol, vind og vann vil være en overskuddsenergi i uoverskuelig fremtid, og da spiller det liten rolle om noe av dette går med til produksjon av hydrogen. Da blir spørsmålet heller hvordan man utvinner batteriene til batterielektriske biler, og de etiske elementene rundt dette, men også her skjer det store fremskritt.
Fremtiden er med andre ord svært spennende. Men som vi har sagt tidligere, det er på ingen måte verken sikkert eller nødvendig å kjempe for kun én løsning. Hydrogenelektriske og batterielektriske biler kan fint leve side om side.
Hver til sitt bruk.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.